نیمه گیاهخوار باشید

بر اساس آخرین توصیه‌های موسسه سرطان آمریکا، انجمن قلب آمریکا و اداره کشاورزی ایالات متحده مبنی بر استفاده نکردن از چربیهای اشباع شده و کلسترول، کم‌کم در مرحله انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر و حرکت به سوی کاهش مصرف پروتئین حیوانی و افزایش مصرف پروتئین گیاهی قرار داریم. چون بیشتر گوشتهایی که در بازار عرضه می شوند و محصولات گوشتی، حاوی چربیهای تولید کننده کلسترول هستند، چنانچه بیشتر مثل گیاهخواران غذا بخوریم سالمتر خواهیم ماند!

تنها ۱۲۰ گرم گوشت مرغ بدون پوست، پنج گرم چربی اشباع شده و نزدیک به صد میلی‌گرم کلسترول دارد. انجمن قلب آمریکا روزانه خوردن حداکثرسیصد میلی‌گرم کلسترول برای افراد تندرست و صد میلی‌گرم را برای افرادی که دارای کلسترول بالا هستند، توصیه می‌کند!

گاهی گیاهخوار باشید!
خوردن یک یا دو وعده غذای روزانه به سبک گیاهخواران و یک وعده غذای محتوی پروتئین، ترجیحاً ناهار، بر تندرستی، انرژی و میزان استرس شما تأثیری مثبت خواهد داشت. با این اقدام، دستگاه گوارش از فراوانی غلات سرشار از الیاف(فیبرها)، حبوبات، میوه‌ها و سبزیها استقبال خواهد کرد. استفاده فراوان از کربوهیدراتهای سرشار از انرژی، الیاف محلول یا نامحلول و پایین آورنده کلسترول و مقدار فراوانی مواد مغذی پر از آنتی‌اکسیدان سلامت شما را به گونه‌ای شگفت‌آور ارتقا می‌بخشد! پروتئینهای حیوانی، حاوی این قبیل الیاف نیستند! در حقیقت چنانچه با پروتئینهای حیوانی، غذاهای سرشار از الیاف خورده نشود، به سهولت تا مدت سه روز در مجاری گوارشی می‌مانند!

چگونه باید خورد:

اگر تا کنون به این سبک غذا نخورده‌اید، رفته رفته سعی کنید غلات سبوسدار را به برنامه غذایی خود بیفزایید.

کم‌کم در هر وعده غذا، از مقدار گوشت بکاهید. اگر نمی‌توانید از مقدار گوشت شام کم کنید از غذای ظهر بکاهید. هدف این است که در روز به طور کلی بیش از ۱۸۰ گرم گوشت مصرف نشود.

تمرکز بر انواع غذاهای گیاهخواران، از قبیل لوبیای قرمز و برنج سبوسدار را که در فواصل خوراکهای اصلی مصرف می‌شود، شروع کنید.

بکوشید در ضمن نهار وشام، سالاد و سبزی که خوب مخلوط شده باشد یا میوه تازه میل کنید.

برای میان‌وعده خود سیب، گلابی، لیمو ترش، نان برنجی و مانند اینها مصرف کنید.

حتماً مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن خود را با سبک جدید غذا تطبیق دهید.

صبحانه شامل نان تهیه شده از جو سبوسدار که سرشار از الیاف است و مقداری میوه میل کنید.

اگر می‌خواهید کیفیت خواب شب خود را بهتر سازید، غذای پروتئینی را هنگام نهار بخورید. کربوهیدراتهای بدون پروتئین حالت آرامش خاصی به وجود می آورند و امکان تولید بیشتر ماده شیمیایی مغز را که آرامبخش است و سروتونین نام دارد فراهم می‌سازند.

چند کتاب خوب آشپزی گیاهخواری فراهم و در این مورد تجربه پیدا کنید.

توصیه‌های ویژه:

آهسته شروع کنید وخوش‌بینی خود را از دست ندهید.

برنامه نیمه‌ گیاهخواری را با دوست یا همسر خود آغاز کنید.

در کلاس مخصوص آشپزی گیاهخواری شرکت جویید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید