با خوراکیهای رنگارنگ باعث افتخار پیکاسو شوید

ایجاد تنوع در رنگ، ترکیب و طعم غذاهایی که می‌خورید، از یک غذا به غذای دیگر و از غذای امروز تا فردا، در تامین جسم و روان سالمتر، نقشی به سزا دارد. یکی از راز و رمزهای تامین تغذیه مطلوب از غذایی که می‌خورید، بدون اغراق، رفتار هنرمندانه‌ای است که با بشقاب غذای خود دارید!

بشقاب شما بوم نقاشی شماست

به بشقابتان به چشم بوم نقاشی مدور نگاه کنید. نیازی به نقاشی کردن و کشیدن تصویری نیست که از انواع رنگها و حتی تار و پود تشکیل شده باشد. هر چه رنگ محتویات بشقابتان بیشتر باشد، از نظر ویتامینها، مواد معدنی، و مبارزان سرطان غنیتر خواهد بود. از جمله، الیاف مختلف مانند سبزیهای برگدار، سیب‌زمینی استانبولی، سیب‌زمینی استانبولی قرمز که با بخار پخته شده، برنج قهوه‌ای، کیک تهیه شده از دانه های جو سبوسدار، و حبوبات از قبیل لوبیای سیاه (مملو از آهن!) یا لوبیای چیتی، که تامین کننده انواع بسیاری از کربوهیدراتهای پرانرژی است، الیاف ضد سرطان، و اقسام دیگر ویتامینها و مواد معدنی.

تغییر در طعم غذا نیز روش مطلوبی برای تامین مواد مغذی مختلف به شمار می‌رود. مشروط برآن که از چاشنیها و خوش‌طعم‌کننده‌های مصنوعی استفاده نشود!

مرغ و ماهی از منابع از منابع عالی پروتئنهای گوشتی به شمار می‌روند. با این همه به خاطر داشته باشید چنانچه از برنامه غذایی متعادلی پیروی کنید که مقادیر فراوان جو سبوسدار حاوی پروتئین نیز داشته باشد، مقدار پروتئین حیوانی مورد نیاز شما در طول تمام روز، واقعاً بیش از دویست گرم نخواهد بود.

توصیه‌ها

۱) همیشه سعی کنید غذای خود را مثل تابلوی نقاشی رنگارنگ سازید. وقتی میزی پر از سالاد می بینید، با بی‌پروایی مقداری چغندر قرمز درخشان یا هویج خرد شده و جوانه انواع سبزی در بشقاب خود بریزید. از سالاد هویج، سالاد سیب‌زمینی و هر چیز دیگری که رنگ و بوی چربی دارد پرهیز کنید.

۲) هنگام سفارش غذا در رستوران در نظر مجسم کنید بشقاب شما به چه چیزی مشابهت خواهد داشت. آیا حاوی انواع رنگها و بافتهاست؟ اگر درجه‌بندی آنها از نظر قیمت تفاوتی ندارد، سفارش سالاد و کنار آن سبزی یا سیب‌زمینی پخته بدون کره، سس و پنیر بدهید! تقاضا کنید روی سیب زمینی مقداری سس تند بریزند تا سیب زمینی شما مملو ازویتامین ث و بتاکاروتن پر ارزش شود.

۳) هنگام صرف غذای روزانه، به خاطر داشته باشید که خوردن غذاهای رنگارنگ غنی از الیاف، دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند، فیبر فراوان سبب سهولت کار دستگاه گوارش می‌گردد و شما پرانرژیتر و خوش‌خُلقتر می‌شوید. پس ادامه دهید و با خوراکهای رنگارنگ باعث افتخار پیکاسو شوید!

 

شاید این مطالب را هم بپسندید