۸ علامت واضح که نشان‌دهنده عدم مصرف سبزیجات کافی می‌باشند

همانطور که می‌دانید، سبزیجات برای سلامتی شما مفید هستند. شما خودتان هم می‌دانید که باید سبزیجات بیشتری مصرف کنید. در این مطلب، برخی علامت‌های مشخص را که به شما نشان می‌دهند که باید سبزیجات بیشتری میل کنید، معرفی می‌کنیم.

شما به روزانه چه میزان سبزیجات نیاز دارید؟

شاید فکر کنید که به قدر کافی سبزیجات مصرف می‌کنید اما به احتمال خیلی زیاد، در اشتباه هستید. آمریکایی‌ها، به طور متوسط، روزانه دو واحد سبزیجات مصرف می‌کنند. انجمن خواربار و کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان در هر روز، بسته به سن، جنسیت، فعالیت بدنی و سلامت عمومی خود، ۵ تا ۱۳ واحد میوه و سبزیجات مصرف کنند. اهمیت این ارقام، فراتر از اعداد معمولی است و عدم استفاده از مواد مغذی کلیدی موجود در این گروه‌ غذایی، سلامت عمومی شما را به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه مطلب، به روش‌هایی که بدن شما با شما صحبت کرده و نیاز شما به مواد مغذی و نحوه دریافت آنها را به شما گوشزد می‌کند، می‌پردازیم.

عدم وجود رنگ در غذاهای داخل بشقاب

دکتر Abby Sauer می‌گوید، “یک وعده غذایی معمولی آمریکایی، از گوشت و سیب‌زمینی تشکیل شده است که مزه خوبی دارند اما چندان رنگارنگ یا سرشار از مواد مغذی متعادل نیستند. حتی غذاهایی مثل پاستای ساده، برنج و نان، با وجود اینکه ممکن است که از غذاهای محبوب باشند اما مواد مغذی چندانی از نقطه‌نظر میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری، در اختیار شما نمی‌گذارند.”

بدن شما به راحتی کبود می‌شود

کمبود ویتامین C می‌تواند به بروز کبودی در بدن و افزایش خونریزی لثه‌ها و نیز کاهش بهبود زخم‌ها منجر شود. ویتامین C را می‌توان از طریق مصرف فلفل قرمز، کلم‌پیچ، فلفل چیلی قرمز، سبزیجات برگ سبز تیره، بروکلی، جوانه بروکسل  و گوجه‌فرنگی، تأمین  کرد.

همیشه احساس خستگی می‌کنید

کمبود فولات، به خستگی و کم‌خونی منجر می‌شود. این ویتامین گروه B، در سبزیجات برگ سبز تیره و سبزیجات نشاسته‌ای مثل لوبیای چشم بلبلی، لوبیای قرمز، لوبیای لیما، لوبیای چشم بلبلی سفید، مارچوبه و عدس، یافت می‌شود.

دائماً سرماخورده هستید

طبق اظهارات دکتر Sauer، “عدم مصرف سبزیجات کافی و عدم دریافت ویتامین‌های مهم، توانایی بدن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و مبارزه با ویروس‌ها را کاهش می‌دهد. یخچال خود را با سبزیجات برگ سبز تیره که منابع فوق‌العاده ویتامین C هستند، پر کنید تا سیستم  ایمنی بدن شما را تقویت نموده و دوره درمان را کوتاه‌تر کنند.”

حافظه شما ضعیف شده است

فراموشی گاه و بی‌گاه، در هر سنی ممکن است که اتفاق بیفتد. اما اگر سرعت فعالیت مغزی شما و کفایت آن، با افزایش سن، کم و کمتر می‌شود، ممکن است که به کمبود مواد مغذی دچار باشید. دکتر Sauer می‌گوید، “تحقیقات نشان می‌دهند که ماده مغذی لوتئین که در انواع مختلفی از سبزیجات مثل سبزیجات برگدار، هویچ، بروکلی، ذرت و گوجه‌فرنگی، یافت می‌شود، در تقویت یادگیری و حافظه، نقش دارد. برخی یا همه این سبزیجات را به غذاهای هفتگی خود اضافه کنید تا به افزایش فعالیت طبیعی مغز کمک کنند.”

دست و پنجه نرم کردن با عوامل استرس‌زای روزمره برای شما سخت‌تر شده است

در حالی که استرس، بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است، عادات غذایی ما نیز به طور مستقیم بر روی عکس‌العمل بدن ما به استرس، تأثیر می‌گذارد. دکتر sauer می‌گوید، “التهاب، پاسخ طبیعی بدن به استرس است. بنابراین، اگر نتوانید استرس را به درستی مدیریت کنید، بدن دچار التهاب شده و اثرات مخربی بر بدن برجای می‌گذارد. مواد غذایی غنی از ترکیبات ضد التهاب، مثل اسیدهای چرب غیراشباع (که در سالمون و ماهی تن یافت می‌شوند)، آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌فنول‌ها و کاروتنوئیدها (که در سبزیجات برگ سبزدار و فلفل‌های رنگی وجود دارند)، به کاهش التهاب در بدن کمک نموده و توانایی ذهنی شما برای مقابله با مسائل غیرمنتظره در زندگی را افزایش می‌دهند.

مسعتد گرفتگی عضلانی هستید

بنابر اظهارات دکتر Emily Rubin، متخصص رژیم‌درمانی در بخش بیماری‌های گوارشی بیمارستان‌های دانشگاه Thomas Jefferson، میوه‌ها و سبزیجات، حاوی پتاسیم هستند که از انقباضات عضلانی، به خصوص اگر ورزش می‌کنید یا در در فصول گرم سال در محیط بیرون به سر می‌برید، جلوگیری می‌کند. یک موز متوسط، حاوی ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم  است.

عدد ترازو از جای خود تکان نمی‌خورد

دکتر Robin می‌گوید، “میوه‌ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن فیبر، شما را سیر می‌کنند و در نتیجه، غذای کمتری خواهید خورد. اکثر میوه‌ها و سبزیجات، کالری کمی دارند. میوه‌ها همچنین، هوس خوردن شیرینی‌جات را فروکش می‌کنند. استفاده از یک کاسه توت‌فرنگی به جای بستنی، به اندازه ۲۰۰ کالری در کالری دریافتی شما صرفه‌جویی خواهد کرد.”

سبزیجات را در دسترس بگذارید

طبق بیانات دکتر Adrienne Youdim، از کلینیک Lasky در بورلی‌هیلز، آماده‌سازی غذا، اهمیت بسیار زیادی دارد. او می‌گوید، “در روز آخر هفته خود به گریل کردن سبزیجات بپردازید. مقدار زیادی از آن را تهیه کنید تا در انواع سالاد یا در کنار ناهارتان از آنها استفاده کنید.”

با هر وعده غذایی، یک واحد سبزیجات بخورید

دکتر Sauer می‌گوید، ” به وعده‌های غذایی خود با استفاده از حداقل یک واحد میوه یا سبزی در هر وعده، رنگ و تنوع ببخشید. کافیست که یک بسته لوبیای سبز منجمد یا چند ورقه سیب یا یک کاسه توت خوشرنگ را به وعده غذایی خود اضافه کنید.”

سبزیجات منجمد بخرید

Langlois می‌گوید، “اکثر افراد، سبزی تازه نمی‌خورند زیرا قبل از اینکه آنها را آماده کنند، پلاسیده می‌شوند، یا نمی‌خواهند سبزیجات را خرد کنند و یا نحوه آماده‌سازی آنها را بلد نیستند. خرید سبزیجات منجمد یک روش مناسب و آسان برای اینگونه افراد است. اگر آماده‌سازی و خرد کردن سبزی برای‌تان سخت است، می‌توانید سبزیجات از پیش خردشده را، چه به صورت تازه و چه به صورت منجمد، از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.” اگر کودک درون شما هنوز هم در این مورد با شما سر ناسازگاری دارد و به شما تشر می‌زند که سبزی نخورید، سبزیجات خود را با شیک‌ها و اسموتی‌ها مخلوط کنید و سپس میل نمایید. طبق اظهارات Langlois، “مزه سبزیجات در شیک‌ها یا اسموتی‌ها، در مزه میوه‌ها و آبمیوه‌ها، گم می‌شود و دیگر برای‌تان آزاردهنده نخواهد بود. همچنین، می‌توانید ورقه‌های کوچک قارچ را به همبرگر یا کوفته اضافه کنید.”

 

شاید این مطالب را هم بپسندید