میان‌وعده‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان

میان‌وعده‌ها جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی کودک دارند، اما باید اطمینان حاصل کرد که مواد مغذی را که کودک واقعاً نیازمند آنهاست تأمین می‌کنند. والدین باید از کودکانشان در مقابل مصرف محصولاتی که دائم با ادعاهای تغذیه‌ای دروغین تبلیغ می‌شوند و با بسته‌بندیهای مورد پسند آنان فروخته می‌شوند، مراقبت کنند.
کودکان بیشتر به فیبر و کلسیم نیاز دارند تا شکر و نمک.

انتخاب مواد غذایی حاوی کلسیم
یک انتخاب غذایی حاوی کلسیمِ خوب تقریباً باید سی درصد نیاز روزانه کلسیم را تأمین نماید. این مقدار را ممکن است روی برچسب غذاییِ خوراکی مورد نظر بیابید.
شیر بدون چربی و کم‌چربی، ماست کم‌چربی، معجونهای میوه‌ای خانگی تهیه شده با شیر یا ماست کم‌چربی و پنیر کم‌چرب را انتخاب نمایید.

انتخاب میوه
یک واحد میوه منبع خوب فیبر، ویتامین آ و ث و پتاسیم است. میوه کامل موجب احساس سیری شده و در مقایسه با آبمیوه برای کودکان بیشتر توصیه می‌شود. وقتی می‌خواهید به کودکتان آبمیوه بدهید، آب سیب، پرتقال، آناناس و گریپ‌فروت توصیه می‌شوند.
از میان میوه‌ها سیب، موز، توتها، طالبی، گیلاس، خرما، انجیر، انگور، خربزه، انبه، شلیل، پرتقال، نارنگی، هلو، گلابی، آناناس، آلو، کشمش و هندوانه انتخاب‌های خوبی هستند.
از مصرف کمپوت و شیرینی‌های میوه‌ای، جز به عنوان دسر بپرهیزید.

انتخاب سبزیجات
سبزیجات منبع غنی فیبر، ویتامین آ و ث و پتاسیم می‌باشند. اغلب کودکان با غذای خود سبزیجات کافی مصرف نمی‌کنند، بنابراین باید از آنها به عنوان میان‌وعده استفاده کرد. در این صورت، سبزیجات را در یک سُس کم‌چربی فرو برده و خارج سازید. سس تند مورد علاقه بیشتر بچه‌هاست و برای خوشمزه‌تر شدن، تکه‌های فلفل سبز، خلالهای هویج یا چیپس ذرت کم‌چربی انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آیند.
هویج خلال شده، برشهای خیار، نخودفرنگی، تمام انواع فلفل، تربچه، قطعات گوجه فرنگی و سالاد مخلوط سبزیجات را هم می‌توانید به عنوان میان‌وعده انتخاب نمایید.

انتخاب آجیل، دانه‌ها، غلات و نانها
بهترین میان‌وعده‌های این گروه از دانه‌های کامل و آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند. آجیل‌های کم‌نمک هم منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند اما نباید درمصرف آنها زیاده‌روی کرد چون کالری بالایی دارند و بهتر است یک مشت کوچک از آنها با میوه‌ها به‌ویژه میوه‌های خشک همراه باشد. غلات ‌کامل با ایجاد احساس سیری، کمتر باعث زیاده‌روی در خوردن می‌شوند.

در وهله بعد، مواد غذایی تهیه شده با حداقل شکر انتخاب‌های مناسبی هستند. از خریدن مواد غذایی حاوی نمک یا شکر زیاد خودداری کنید؛ زیرا مقاومت بچه‌ها در مقابل نخوردن آنها بسیار ضعیف است و آنها را در معرض خطر زیاده‌روی قرار می‌دهد.

نانهای تهیه شده از غلات کامل یعنی نانهای سبوس‌دار مثل نان سنگک یا جو، بیسکویت‌های سبوس‌دار، ذرت، برنج، گندم بوداده خانگی با حداقل روغن و نمک و دیگر میان‌وعده‌هایی که غنی از فیبر و کم‌شکر باشند را می‌توانید انتخاب کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید