شکنجه ای به نام ترازو!

وقتی دارین برای کاهش وزن تون تلاش می کنین و روی ترازو می ریرین و می بینین که وزن کم نکردین چه حسی در شما ایجاد میشه؟ با خودتون چی فکر می کنین؟ بعدش چیکار می کنین؟

معمولاً در این مواقع با توجه به تجربه های مراجعین سیکل منفی ای راه میوفته ، ای وای چرا من وزن کم نمی کنم؟ احساس شکست و ناامیدی و رفتار بعدش ممکنه بشه پرخوری احساسی.

در واقع  شما با وزن کشی های بیش از حد فکر می کنین دارین به خودتون کمک می کنین اما با توجه به مثالی که براتون زدم نتیجه اون چیزی نمیشه که تو ذهن شماست.

اگه ما درک درستی از اضافه وزن داشته باشیم و اینکه چرا دچار اضافه وزن میشیم ،روی تعریف ما از موفقیت هم که همون کاهش وزنه تاثیر می ذاره.

چرا اضافه وزن ایجاد میشه؟اگه بخوام تو یه جمله بگم  به دلیل  عدم تعادل کالری مورد نیاز بدن و کالری که می سوزونیم که خب عوامل خیلی زیادی در ورود کالری های اضافی به بدن مون وجود داره مثل انتخاب غذا، رفتارهای خوردن ، باورهامون در مورد خورن و …. پس در واقع وزن یه نتیجه س یعنی عوامل مختلفی کنار هم قرار گرفتن و حاصل جمع شون شده اضافه وزن پس تغییر وزن وابسته به تغییر عوامل موثر بر اونه.

یعنی اگه شما فعالیت تون بیشتر شه، بیشتر آب بخورید ، حواستون به درجه سیری و… باشه در کنارش باور مثبتی داشته اشین ، موفقیت هاتون و ببینین و… قطعاً وزن تون هم کم میشه.

بهتره که به جای اینکه مدام  نگران نتیجه باشین به فرآیند تغییر و زمینه سازای کاهش وزن متمرکز شین چون اینطوری متوجه تغییرات تون می شین ، انگیزه تون قوی تر میشه و مسیر رو  راحت تر ادامه می دین اما وقتی مدام روی ترازو می رین در واقع استرس برای خودتون ایجاد می کنین،  دارین لحظه حال تون رو فدای آینده می کنید و موفقیت تون رو با عددی می سنجید که عدد خالصی نیست و به تنهایی قابل اعتماد نیست شما اگه خودتون رو وزن کنین و ۲ تا لیوان آب بخورید وزن تون زیاد میشه یعنی شما چاق شدین؟ معلومه که نه آب بدن تون زیادتون شده یا با لباس های مختلف وزن های مختلفی به شما نشون میده پس وقتی معیار دیگه ای برای ارزیابی تغییر اتتون وجود داره چرا خودزنی می کنید؟

علاوه بر اینکه باید درک درستی از اضافه وزن داشته باشیم باید درک واقع بینانه ای هم از مسیر کاهش وزن داشته باشیم .ما همیشه تو زندگی رو به جلو نمی ریم یه وقتایی توقف می کنیم یا حتی به عقب برمی گردیم اما بازم می تونیم رو به جلو حرکت کنیم.

در واقع کاهش وزن مثل مسافرت کردن با قطار یه ایستگاه هایی توقف می کنه اما اگه صبور باشین دوباره به حرکتش ادامه میده و شما به مقصد تون می رسین پس طبیعیه که گاهی وزن تون ثابت بمونه اما این ایستگاه آخر نیست اگه تو مسیر بمونید به ایستگاه آخر که هدفیه که براش تلاش می کنین حتماً می رسید.

پس از امروز این شکنجه گر و از دسترس خارج کنید و فقط هفته ای یکبار وزن کشی کنید به جای این کار عملکرد روزانه تون و ارزیابی کنین و نقاط ضعف و قوت تون رو بررسی کنین چون این افکار، احساسات ، رفتار و تصیر ذهنی شماست که کاهش وزن رو براتون ایجاد می کنه پس به بیراهه نرید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید