۱۲ روش برای متوقف کردن پرخوری

شما توانستید با کمک یک کتاب تغذیه‌ای، برای مدتی رژیم بگیرید، انتخاب‌های سالم داشته باشید و هر روز ورزش کنید. سپس ناگهان با گفتن جمله ” بهتر است این کار را رها کنم چون من هرگز وزن کم نخواهم کرد” تمام آن تلاش‌ها و کارهای سخت را  یکباره کنار گذاشتید.

طرز تفکر”همه چیز یا هیچ چیز” به شما کمک نخواهد کرد. افرادی که پرخوری می‌کنند، اغلب احساس تنفر از خود دارند و فکر می‌کنند که نمی‌توانند خود را کنترل کنند. و این امر به یک چرخه نادرست تبدیل می‌شود و باعث کاهش اعتماد به نفس و پرخوری بیشتر می‌شود. برای آنکه بتوانید کنترل عادت‌های خود را بازیابید، از خودتان بپرسید: چرا من پرخوری می‌کنم؟ آیا با این پرخوری سعی در کنارآمدن با استرس خود دارم؟ آیا ممنوع کردن برخی غذاها در رژیم و محرومیت از لذت آنها باعث می‌شود که از سایر جوانب زندگی خود نیز هیچ لذتی نبرم؟ آیا شما از غذا برای تسکین خود، پرت کردن حواستان یا به عنوان جایزه استفاده می‌کنید؟

آن را بشکافید:

به محض آن که عواملی را که باعث پرخوری شما می‌شوند شناسایی کردید، از روش‌های دیگری غیر از خوردن برای کنترل آنها استفاده کنید. با هر خطا و لغزش کوچکی، خود را سرزنش نکنید. در عوض در جستجوی موارد مثبتی باشید که بتوانید جایگزین پرخوری نمایید. به احساسات خود هنگام خوردن غذاهای خاص دقت کنید، به این ترتیب متوجه می‌شوید که این پرخوری چه هنگامی رخ می‌دهد( پس ار بحث‌های خانوادگی، یا وقتی خسته، تنها یا ناامیدید) و بعد برای رهایی از این حالات روحی، راه چاره‌ای بیابید. مثلا به دوست خود تلفن کنید، به پیاده‌روی بروید یا یک فیلم تماشا کنید.

عادات قدیمی خود را بشکنید و دور بریزید:

برای پیروزی در این جنگ، توصیه‌هایی برایتان داریم:

۱) به آرامی پیش روید

در رژیم خیلی محدود که یکباره فرد خود را از خیلی غذاها محروم می‌کند، در مقایسه با رژیمی که در هفته باعث کاهش نیم تا یک کیلو از وزن می‌شود و بصورت مداوم و تدریجی پیش می‌رود، احتمال کنار گذاشتن رژیم و از دست دادن کنترل فرد بیشتر است.

۲) به خود کلک نزنید

هر روز به اندازه مقدار تعیین شده غذا بخورید.۳

۳) فکر مواقع اضطراری را نیز بکنید

اگر شما غذای خاصی(مثل کیکی که عاشقش هستید) را به کلی کنار نگذارید، احتمال بیشتری برای ادامه مسیرتان وجود دارد، زیرا محرومیت اغلب باعث پرخوری می‌شود. می‌توانید به جای ممنوع کردن کلی یک غذا از جایگزین‌های کم چرب و کم کالری آن استفاده کنید.

۴) به خود جایزه دهید

 به ازای هر پیروزی، جایزه‌ای به خود بدهید. به عنوان جایزه، به جای غذاهای بی ارزش، می‌توانید یک کتاب خوب بخوانید یا به پیاده‌روی بروید و از غروب خورشید لذت ببرید.

۵) از قبل برنامه‌ریزی کنید

برای اینکه بتوانید کنترل امور را در دست داشته باشید، لازم است که این کار را انجام دهید. مواجهه با موقعیت‌های خاص و سخت که از آن وحشت دارید، شما را مستقیما به طرف جعبه شیرینی می‌فرستد. سعی کنید که میان‌وعده‌هایی سالم را در دسترس خود قرار دهید یا این که در چنین مواردی ورزش کنید و خود را آرام سازید.

۶) احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید

چه ناراحت باشید و چه هر احساس دیگری، آن را با خانواده خود مطرح کنید.

۷) از حمایت افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند، بهره‌مند شوید

خانواده، دوستان، آنها برای کمک به شما آماده‌اند و می‌خواهند که شاهد موفقیت شما باشند.

۸) به دنبال راه‌هایی باشید که باعث ایجاد آرامش در شما می‌شوند

اگر که استرس یکی از مواردی است که باعث پرخوری شما می‌شود، حتما روش‌هایی را که در شما آرامش ایجاد می‌کنند پیدا کنید. هر چیزی حتی کشیدن یک نفس عمیق، هنر و صنایع دستی، همه می‌توانند به شما کمک کنند. و فراموش نکنید که ورزش یکی از مهم‌ترین آرامش‌بخش‌هاست.(همچنین سبب کاهش اشتهای شما هم می‌شود)

۹) تا ۱۰ بشمارید

 آیا با پرخوری سعی در فرونشاندن عصبانیت خود دارید؟ از راه‌های دیگری برای مقابله با این احساسات منفی استفاده کنید. مثل یادگیری تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کنند.

۱۰) برای پر کردن احساس پوچی در خود، راه‌های دیگری بیابید

اگر معمولا وقتی پرخوری می‌کنید که دنبال غذایی برای روح خود هستید، این کار را متوقف سازید. در مواقعی که خود را دوست ندارید، یا احساس پوچی و بی ارزش بودن می‌کنید، روح خود را با توجه بیشتر به خود و مراقبت از خودتان، غذا بدهید. بزرگترین طرفدار خود باشید و سعی کنید به جای خطاهای خود، بر روی موفقیت‌هایتان تمرکز نمایید.

۱۱) صبور باشید و خود را ببخشید

مواردی که با گذشت زمان رفته رفته به شکل عادت‌هایی غلط در شما تبدیل شده‌اند، یک شبه تغییر نخواهند کرد.

۱۲) از طرز تفکر” همه چیز یا هیچ چیز” دوری کنید

 مثلا نگویید: من که قبلا اشتباه کردم، پس بهتر است جعبه شیرینی را تا آخر بخورم. این موضوع را بپذیرید که ممکن است گاه گاهی به عقب حرکت کنید. آیا شما ۳ کیلو وزن کم کرده‌اید ولی وزنتان باز ۱ کیلو اضافه شده است؟ وزنی که کم کرده‌اید مهم است، خود را به خاطر آن تشویق کنید. کارتان واقعا عالی بوده، خسته نباشید.

شاید این مطالب را هم بپسندید