۱۰ مرحله که به من کمک کرد بر افسردگی‌ام غلبه کنم

مدتی پیش خیلی افسرده شدم. سخت کار می‌کردم، رابطه‌ی عاطفی‌ام تازه به هم خورده بود و مشکلات زیادی داشتم. دنیا به نظرم پوچ و غم‌انگیز بود.

در نهایت از یکی از دوستانم، جنپو روشی که مربی مدیتیشن ذن است کمک گرفتم.

او به من کمک کرد بفهمم که بخشی از وجودم در تلاش بوده افسردگی‌ام را ندیده بگیرد. با انکار احساسات واقعی‌ام در خودم استرس ایجاد کرده بودم.

اما وقتی پذیرفتم که احساس غم من واقعی است و به من تعلق دارد توانستم آن را با تمام وجود حس کنم و به تدریج برایم بیشتر قابل مدیریت شد.

بسیاری از ما به همین شکل بخش‌هایی از وجودمان را که کنار آمدن با آن‌ها دشوار است انکار می‌کنیم، به حاشیه می‌رانیم یا کوچک می‌کنیم.

جنپو تکنیک زیبا و ساده‌ای ایجاد کرده تا این احساسات به صورت امن و دقیق رها شوند. من بار‌ها از این تکنیک با افراد دیگر استفاده کرده‌ام.

به خصوص برای کسانی که پرخوری احساسی می‌کنند مفید است، کسانی که اغلب احساسات دردناک یا بد خود را سرکوب کرده‌اند.

تعادل احساسی

۱) چشمانتان را ببندید و دستانتان را با کمی فاصله در مقابلتان قرار دهید. کف دستان رو به بالا باشد.

۲) از ذهن ناخودآگاه خود دعوت کنید احساسی را که انکار کرده‌اید پیدا کند و تصور کنید که آن را در دست چپ خود قرار می‌دهید. اگر این کار برایتان دشوار است تصور کنید که بسته‌ی کوچکی در دست چپتان دارید که این احساس بد درون آن است.

۳) از احساسی که انکارش می‌کرده‌اید دعوت کنید آنچه را که می‌خواهد به شما بگوید.

۴) به حرف‌هایش گوش کنید.

۵) وقتی حرف‌هایش تمام شد خلاف این احساس را پیدا کنید (مثلاً اگر احساس مورد نظر خشم است، آرامش را پیدا کنید).

۶) تصور کنید که این احساس در دست راستتان جای دارد. به خودتان اجازه دهید با بیشترین قدرت ممکن این احساس را تجربه کنید.

۷) حالا توجه‌تان را روی بالای سرتان معطوف کنید و همان‌جا نگهش دارید.

۸) وقتی توجه‌تان روی بالای سرتان است هر دو احساس را هم‌زمان تجربه کنید. توجهتان را همان‌جا نگه دارید تا حس کنید که دارید از بالا به هر دو نگاه می‌کنید و هم‌زمان تجربه‌شان می‌کنید.

۹) تا زمانی که نیاز دارید در این حالت بمانید، تا وقتی که حس تعادل ثابت و امنی داشته باشید که دربردارنده‌ی توجه شما و هر دوی این احساسات است. شاید این حالت چند دقیقه طول بکشد.

۱۰) وقتی تعادل برقرار شد آرام شوید و دستانتان را پایین بیاورید. این فرآیند به احساسات شما این امکان را می‌دهد که مجدداً در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به صورت مسالمت‌آمیز با هم وجود داشته باشد. هر یک از این احساسات ارزشمند است و در زمان نیاز شما را هدایت می‌کند و به شما آگاهی می‌دهد.

شاید این مطالب را هم بپسندید