درون و برون چربی‌ها

آیا چربی‌ها شما را گیج کرده‌اند؟ اما این موضوع بسیار ساده است.

به طور طبیعی سه نوع چربی وجود دارد. چربی‌های غیر اشباع با یک باند دوگانه، چربی‌های اشباع با چند باند دوگانه و چربی‌های اشباع. گروه چهارم، یعنی چربی‌های ترانس، ساختهٔ دست بشرند.

در اینجا مطالبی که باید در مورد هر گروه از چربی‌ها بدانید، ارائه شده، البته نه تمامی موارد:

۱) چربی‌های غیر اشباع با یک باند دوگانه:

این چربی‌ها باید در رژیم غذایتان، در راس انواع دیگر چربی قرار گیرند. ثابت شده که این نوع چربی‌، که در رژیم مدیترانه‌ای از آن زیاد استفاده می‌شود، باعث کاهش کلسترول و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌گردد. یکی از منابع اولیه حاوی این نوع چربی، روغن زیتون می‌باشد. منابع خوب دیگر شامل: روغن کانولا، دانه‌ها و مغز‌ها و آواکادو هستند.

۲) چربی‌های غیر اشباع با چند باند دوگانه:

این نوع چربی بیشتر در روغن‌های گیاهی، مغز‌ها، ماهی و بعضی سبزیجات با برگ سبز وجود دارد. دو نوع اصلی از این چربی‌ها شامل امگا شش و امگا سه می‌باشد. امگا شش به مقدار زیاد در روغن ذرت و سایر روغن‌های گیاهی یافت می‌شود که ما تمایل زیادی برای مصرف آن‌ها داریم و امگا سه در ماهی و دانه‌های خاصی وجود دارند که ما به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنیم. مصرف اسید‌های چرب امگا سه را در رژیم خود افزایش داده و در عوض امگا شش کمتری استفاده کنید تا به این ترتیب نسبت مناسبی از آن‌ها دریافت کرده باشید.

۳) چربی‌های اشباع:

این نوع چربی به مقدار فراوان در محصولات حیوانی، روغن هسته خرما و روغن نارگیل یافت می‌شود. حتما می‌دانید که اگر روغنی در دمای اتاق به حالت جامد باشد یعنی اینکه، چربی اشباع بالایی دارد. مثل روغن جامد یا چربی خوک. چربی‌های اشباع باعث افزایش میزان کلسترول بد یعنی LDLمی‌شود و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا برد. در حقیقت، اگر در کالری مصرفی تنها ۵% مصرف چربی اشباع را با مصرف چربی غیر اشباع جایگزین کنید، می‌توانید ریسک مرگ و میر ناشی از حملات قلبی را تا ۴۲% کاهش دهید.

۴) چربی‌های ترانس:

چربی‌های ترانس در واقع چربی‌های غیر اشباعی هستند که به چربی‌های مضر تبدیل شده‌اند. این نوع چربی در طبیعت وجود ندارد ولی هنگامیکه چربی‌های غیر اشباع برای تبدیل به حالت جامد در دمای اتاق هیدروژنه می‌شوند، ایجاد می‌گردند. آن‌ها نه تنها سبب افزایش میزان LDL می‌شوند بلکه حتی سطح HDL را نیز کاهش می‌دهند. و در ابتلای به بیماری‌های قلبی و سرطان سینه دخالت دارند. در مورد این نوع چربی‌ها، هیچ مقداری ایمن نیست. ولی هنوز هم در تمامی غذاهای فرایند شده مثل کراکر‌ها، کلوچه، اسنک و سایر غذاهای بسته‌بندی شده یافت می‌شوند. اما امروزه می‌توانید مواردی را که عاری از چربی ترانس هستند را در بعضی مغازه‌ها بیابید. فقط کافیست کمی دنبالشان بگردید.

شاید این مطالب را هم بپسندید