در طول زمستان آب کافی بنوشید

درک منطق اینکه چرا باید در تابستان مقدار زیادی آب نوشید ساده است، زیرا که ما به طور آشکار از طریق تعریق، مقداری از مایعات بدنمان را از دست می‌دهیم. اما شما در زمستان نیز نیازمند مصرف مقادیر کافی مایعات هستید. کارن می‌لر متخصص تغذیه می‌گوید: «آب نقش مهمی در سلامت کلی ما بازی می‌کند. با اینکه بدن شما در طول ماههای گرم تابستان برای جبران مایعات از دست رفته از طریق تعریق به مقدار اضافی آب نیاز دارد اما مصرف سهمیه روزانه حداقل ۶ لیوان آب در تمام طول سال مهم می‌باشد.»

چرا در زمستان دچار کم آبی می‌شویم؟

زمستان اوج زمانی است که آنفولانزا و سرماخوردگی رخ می‌دهند، این بیماری‌ها با تب همراهند و تب هم موجب از دست رفتن مایعات از طریق شش‌ها می‌شود. همچنین در زمستان هوا خشک‌تر از تابستان است و به همین دلیل است که خشکی پوست و ترک‌خوردگی لب در این فصل شایع است. همچنین استفاده از وسایل گرمازا در محیط ‌های بسته رطوبت هوا را جذب می‌کند. ورزش‌های زمستانی مثل اسکی یا پارو کردن برف موجب عرق کردن شما می‌شود و نیاز به آب را در شما افزایش می‌دهد اما ممکن است شما این تعریق را احساس نکنید. همچنین مصرف نوشیدنی‌های داغ و کافئین دار مثل چای، قهوه و هات چاکلت می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن مسئله کم آبی شود. کافئین ماده‌ای مدر است که می‌تواند سبب کم آبی بدن شود. بنابراین محدود کردن این نوشیدنی‌ها به ۲ فنجان یا کمتر در روز، توصیه می‌شود.

اما من احساس تشنگی نمی‌کنم!

تشنگی شاخص خوبی برای تعیین میزان نیاز به مایعات نیست. تا زمانی که احساس تشنگی کنید، کار از جایگزینی مایعات از دست رفته، گذشته و شما در سراشیبی کم آبی قرار گرفته‌اید. آب برای حفظ دمای مناسب بدن، هضم غذا، انتقال مواد مغذی به بافت‌ها، پاکسازی بدن از سموم و تنفس ضروری است. (ما در طول بازدم هم مقداری آب از دست می‌دهیم مثل از دست دادن آب از طریق تعریق و مدفوع)

آب در واقع برای انجام تمامی اعمال بدن ما حیاتی است. و این نیاز به دلیل اینکه هوای بیرون سرد است، تغییر نمی‌کند.

توصیه‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا در طول روز نوشیدن آب را فراموش نکنید:

۱) مقدار آبی را که باید در طول روز بنوشید در پارچی بریزید و آن را در جایی جلوی چشمتان قرار دهید. در طول روز از آن بنوشید به طوریکه تا شب خالی شود.

۲) همیشه همراه‌تان یک بطری آب داشته باشید و به محض آنکه خالی شد پرش کنید. (فراموش نکنید که قبل از مصرف مجدد بطری، آن را به خوبی بشویید.)

۳) یک لیوان پر از آب روی میز محل کارتان بگذارید و در طول روز جرعه جرعه از آن بنوشید و دوباره آن را پر کنید یا اینکه پارچ آب را در دسترس خود قرار دهید.

۴) اگر آب خالص دوست ندارید می‌توانید تکه‌ای نارنج یا لیموترش در آن بیاندازید یا اینکه مخلوطی از آب گازدار و چند قطره آبمیوه را امتحان کنید.

نیمی از نیاز روزانه‌تان را می‌توانید از مایعاتی غیر از آب تامین کنید مثل: شیر، آبمیوه یا دم کرده‌های گیاهی. الکل جایگزین مناسبی نیست. زیرا مانند کافئین مدر است و سبب از دست رفتن مایعات بدن می‌گردد. سعی کنید تا مصرف روزانه الکل را اگر خانم هستید به ۱ گیلاس در روز و اگر مرد هستید به ۲ گیلاس محدود سازید.

شاید این مطالب را هم بپسندید