۲۶ روش برای اینکه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید

کارشناسان به این درس بسیار ضروری در زندگی، تأکید بسیار می‌کنند

“گند زدم.”

“من خیلی چاقم.”

“من نمی‌توانم باور کنم که چنین کاری کردم.”

آیا نسبت به خودتان سخت‌گیر هستید؟ اگر اینگونه است، شما تنها نیستید. در واقع، همه ما از عدم شفقت و دلسوزی نسبت به خود، رنج می‌بریم. در اینجا به شما ۲۶ روش برای اینکه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید، توسط مربیان، نویسندگان و هنرمندان متفکر و دلسوز، ارائه داده می‌شود.

۱) از قضاوت کردن درباره خودتان دست بکشید

Jennifer Louden می‌گوید “مهربانی نسبت به خود یعنی پرهیز از قضاوت درباره خود در هر زمان که متوجه می‌شوم که در حال قضاوت درباره خود هستم، از خوردن مقدار زیادی شکلات در دیروقت شب گرفته تا به تعویق انداختن رمانی که در حال نوشتن آن می‌باشم، تا حسادت به یک دوست. با این کار، افکاری مثل من بد هستم، من اشتباه کردم و یا من انسان معنوی نیستم یا من پیشرفت نمی‌کنم را از خود دور می‌کنم.”

۲) در لحظه حال زندگی کنید

Susan Piver می‌گوید “مهربانی نسبت به خود از لحظه‌ای به لحظه دیگر،‌ متفاوت به نظر می‌رسد. وقتی که ناراحت هستم، دلسوزی من نسبت به خودم به شکل گریه بروز پیدا می‌کند اما در مواقع دیگر، به خودم تلنگر می‌زنم. مهمترین نکته برای من این است که به یاد بیاورم که باید در لحظه حال زندگی کنم تا بتوانم در هر شرایطی نسبت به خود، شفقت داشته باشم.”

۳) کاری را انجام بدهید که به شما انرژی می‌دهد

Cigdem Kobu می‌گوید “مهربانی نسبت به خود یعنی توجه به مهمترین نیازها و آرزوهای خودم، چه کوچک و چه بزرگ، چه درونی و چه بیرونی. شفقت نسبت به خود یعنی به خودم اجازه بدهم که کارهایی را انجام بدهم که به من انرژی و آرامش می‌دهند و من را کمتر دچار احساس خستگی کنند.”

۴) مراقبت از خود را در اولویت قرار بدهید

Sandi Amorim می‌گوید “بزرگترین چالش من و بزرگترین چیزی که از این تمرین یاد گرفتم این است که مراقبت از خود و مهربانی نسبت به خود باید از اولویت‌ها باشد، نه در رتبه بعد از مراقبت از دیگران یا انجام سایر کارهای روزانه. بلکه باید خودم را در اولویت قرار بدهم.”

۵) به صدمات اجازه ظهور بدهید

Lisa Field-Elliott می‌گوید “مهربانی نسبت به خود بدین معنی است که به رنج‌هایی که می‌کشیم، احترام گذاشته و اجازه ظهور بدهیم. ما باید با این رنج‌ها و ناملایمات، آرزوها و اشتیاق‌ها، همراه شده و برای این تجربیات خود ارزش و مفهوم قائل شویم و علاوه بر این، باید پا را فراتر گذاشته و به نیازها و آرزوهای خود با مهربانی پاسخ بدهیم.”

۶) همراه قابل اطمینان خود باشید

Jennifer Matesa می‌گوید “مهربانی به خود، یعنی در پله مارپیچ زندگی، قابل اطمینان‌ترین همراه خود باشم. شاید همراهان دیگری هم در طول راه داشته باشم اما تنها کسی که ۲۴ ساعت از روز و ۷ روز هفته با من است، خود من هستم.”

۷) خودتان را نشان بدهید

Jamie Ridler می‌گوید “محرم‌ترین رابطه‌ای که ما می‌توانیم در تمام زندگی خود داشته باشیم، رابطه با خودمان است. هیچ‌کس به خوبی خود ما نمی‌تواند صدای قلب ما را بشنود. هیچ‌کس بهتر از خود ما با رنج‌هایی که کشیده‌ایم آشنا نیست. ما بهتر از هر کس دیگری از بالا و پایین‌های شخصیت خود آگاه هستیم. مهربانی نسبت به خود، زمانی خود را نشان می‌دهد که رابطه ما با خودمان بر اساس صداقت و عشق باشد.”

۸) برای خود حدود مشخصی در نظر بگیرید

Kat McNally می‌گوید “معنی مهربانی به خود از دید من این است که برای خود مرز مشخصی تعیین کنیم و سعی کنیم که در حدود این مرزها باقی بمانیم. به خصوص در زمینه سرپرستی از فرزندان‌مان، ما باید برای خودمان مرزبندی‌های واضح ایجاد کنیم. یعنی باید با روش‌هایی مثل نفس کشیدن یا عبارات تأکیدی مناسب، خودمان را آرام کرده و در لحظه حال باشیم تا از مرز استقامت خود خارج نشده و در ورطه فراموشی نیازهای شخصی خود نیفتیم.”

۹) به خودتان “بله” بگویید

Courtney Putnam می‌گوید “برای من جالب است که کلمه “مهربانی به خود” در انگلیسی از ترکیب کلمه “قطب‌نما” و کلمه “اشتیاق و علاقه” تشکیل شده است. در این کلمه، قطب‌نما اشاره به خود شما دارد و منظور از اشتیاق، درک خویش به عنوان بخشی از مأموریت ما در زندگی است. مهربانی به خود یعنی عاشق خود بودن و ارسال این پیام به خود که “من مهم هستم” و یعنی تجربه عشق به خویشتن حتی زمانی که صدای تنفر از خویش، بلندتر از هر زمان دیگری در وجود ما طنین‌انداز شده است.”

۱۰) به خودتان اجازه شکست بدهید

Laura Simms می‌گوید “شفقت نسبت به خود یعنی اینکه لازم نیست همیشه کار درست را انجام بدهید. وقتی که تمام سعی خودم را کرده‌ام اما امور آنطور که انتظار می‌رفت، پیش نرفته‌اند، باید برای خودم این حق را قائل شوم که گاهی شکست بخورم. بخش مهمی از مهربانی نسبت به خود این است که خودمان را ببخشیم. من هم یک انسان فانی هستم و لازم نیست که از بقیه انسان‌ها، بهتر یا بدتر باشم. من جایزالخطا و شگفت‌انگیز و مانند همه انسان‌های دیگر هستم. این یعنی، من یک فرد خاص نیستم بلکه مثل بقیه هستم اما به شکل خوب.”

۱۱) حقیقت را بگویید

Anna Guest-Jelley می‌گوید “مهربانی من نسبت به خودم، گفتن حقیقت به خودم با عشق و شفقت است. این یک راهکار خیال‌انگیز و غیرواقعی نیست و حقیقتاً و بدون اغراق، زندگی من را تغییر داده است.”

۱۲) به خاطر داشته باشید که شما‌ بی‌گناه آفریده شده‌اید

Kristin Noelle می‌گوید “وقتی که به مقوله مهربانی نسبت به خودم فکر می‌کنم، اغلب جمله‌ای از آهنگ “Aida” که توسط Sarah McLachlan خوانده شده است را در ذهن خود می‌شنوم که می‌گوید: ما بی‌گناه آفریده شده‌ایم. و وقتی که آهنگ جلوتر می‌رود، می‌گوید، ما هنوز هم بی‌گناه هستیم. ما به طرق مختلف، مسائل را برای خودمان پیچیده می‌کنیم و به خودمان آزار می‌رسانیم. اما در قلب خود باور دارم که هر یک از ما، در تجربیات زندگی، سعی می‌کنیم که بهترین کاری را که از دست‌مان برمی‌آید، انجام بدهیم.”

۱۳) پرسش‌های خوب بپرسید

Andrea Sher می‌گوید “منظور این است که با مهربانی به پرسش از خود بپردازیم: در حال حاضر چه کاری می‌تواند برای اصلاح امور به شما کمک کند؟ به چه چیزی بیش از هر چیز نیاز دارید؟ یا سخت‌ترین مسأله برای شما چیست؟”

۱۴) صدای درونی خود را تحت کنترل خود در بیاورید

Tammy Strobel می‌گوید “متأسفانه، گفتگوی درونی من همیشه مهربان یا پسندیده نیست. وقتی که مچ خودم را در گیرودار مکالمات منفی درونی خودم می‌گیرم، به خودم یادآوری می‌کنم که من به قدر کافی شایسته هستم و کار درستی انجام می‌دهم و دوستان و اقوامی دارم که من را دوست دارند.”

۱۵) اول ماسک اکسیژن خوتان را بزنید

Mary Anne Radmacher می‌گوید “من سعی می‌کنم که در قبال خودم هم همان رفتاری را داشته باشم که به افرادی که دوست‌شان دارم، ابراز می‌کنم. یعنی همان‌قدر که به عزیزانم اهمیت می‌دهم،‌ برای خودم نیز اهمیت قائل هستم. اولین بار که دستورالعمل‌ مراقبت در پرواز را شنیدم و این مطلب که باید همیشه قبل از کمک کردن به دیگران، ماسک اکسیژن را اول بر روی صورت خود بگذارید، به گوشم خورد، متوجه شدم که این مثال، چه تشبیه خوبی برای ارج نهادن به خود است.”

۱۶) شنا کردن را انتخاب کن

Susannah Conway می‌گوید “زمانی هست که شما در اعماق یأس به سر می‌برید و اینجاست که باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید شنا کرده و خودتان را از اعماق اقیانوس ناامیدی نجات بدهید و یا می‌خواهید بگذارید که یأس شما را در خود غرق کند. من شنا کردن را انتخاب کردم و از آن لحظه به بعد یاد گرفتم که چگونه از خودم مراقبت کنم.”

۱۷) مادر دلسوز خودتان باشید

Niight Wind می‌گوید “اولین چیزی که در زمان فکر کردن به مهربانی نسبت به خود به ذهن من می‌رسد این است که بهترین مادر درونی خود باشم. این مادر دلسوز درونی، تنها کسی است که به شما اطمینان خاطر می‌دهد و همیشه زیبایی و حسن‌های شما را می‌بیند. او می‌داند که چه زمان‌هایی به درددل‌های شما گوش بسپارد. همه ما،‌ حتی اگر مادر واقعی‌مان چنین خصوصیاتی نداشته باشد، در خود یک مادر دلسوز درون داریم، البته به شرطی که به نجوای او گوش بسپاریم.”

۱۸) لحظه به لحظه تمرین کنید

Rachel Cole می‌گوید “من مهربانی نسبت به خودم را لحظه به لحظه تمرین می‌کنم. بستگی به این دارد که چگونه خودم را بپذیرم و چه چیزهایی را تجربه می‌کنم. من تمرین می‌کنم که چگونه نسبت به قضاوت درباره خود و گفتگوی درونی‌ام، آگاه باشم. من،‌ آرامش، پذیرش و اعتماد کردن به خود را تمرین می‌کنم. این تجربه، یک تجربه پرانرژی‌، احساسی و جسمی و یک تجربه لطیف می‌باشد. این کار مانند یک تکمه نیست که با فشار دادن آن، به خود تلنگر زد.”

۱۹) خودتان را ببخشید

Kerilyn Russo می‌گوید “تمرین مهربانی به خویش، کار ساده‌ای است. من برای اینکه بتوانم با خودم مهربان باشم، همیشه خودم را می‌بخشم. هر زمان که خودم را با دیگران مقایسه کرده و قضاوت می‌کنم و خودم را کمتر از دیگران می‌بینم، هر زمان که دنیا را به دلیل چیزهایی که به نظر من “بد” می‌آیند، مورد قضاوت قرار می‌دهم و هر زمان که دیگران را قضاوت می‌کنم، خودم را می‌بخشم. بدین منظور به خودم می‌گویم “من خودم را بارها و بارها برای چیزهایی که می‌بینم و انجام‌ می‌دهم اما از آنها آگاهی ندارم، می‌بخشم.”

۲۰) به طبیعت غیرقابل پیش‌بینی، اجازه ظهور بدهید

Lisa Field-Elliott می‌گوید “من معتقدم که مهربانی به خویش یعنی اینکه به طبیعت غیرقابل پیش‌بینی خویش که طبیعت انسان است،‌ اجازه ظهور بدهیم. یعنی مهربان باشیم. یعنی اجازه بدهیم که برنامه‌هایی که ریخته‌ایم،‌ تغییر کنند، یعنی به خودمان اجازه آرامش و آزادی بدهیم. یعنی زیبایی و اشتیاق را حق مسلم خود از بدو تولد بدانیم. این یعنی خودمان را به اندازه دیگران و بلکه هم بیشتر، دوست داشته باشیم.”

۲۱) خود مرموز خود را کشف کنید

Julia Fehrenbacher می‌گوید “مهربانی به خویش یعنی خود مرموز خودتان را کشف کنید و دقیقاً همان کسی باشید که هستید و بفهمید که این همان اساس قدرت شماست و همان چیزی است که شما می‌توانید به دیگران عرضه کنید.”

۲۲) بگویید “من متأسفم”

Laurie Wagner می‌گوید “من کامل نیستم، پس باید به خودم اجازه اشتباه بدهم. ممکن است که اوضاع را متشنج کرده و حرف‌هایی از دهان من خارج شوند که درست نیستند و تو و خودم را آزار بدهم. اما چون قلب من مهربان است، به خوبی می‌دانم که مقصودی از این کارها نداشته‌ام و همین باعث می‌شود که خودم را و نیز تو را ببخشم. من به کلمه “متأسفم” ایمان دارم. چه کلمه دیگری می‌توان به جای این کلمه به کار برد که همین میزان تأثیر را داشته باشد؟”

۲۳) بدانید که شما تنها نیستید

Barbara Markway می‌گوید “یک بخش از مهربانی به خود این است که ذات انسانی خودمان را بشناسیم. ما به طور ذاتی می‌دانیم که هیچ‌کس، کامل نیست. و این بخشی از انسانیت همه ماست. این امر به ما کمک می‌کند تا به یاد بیاوریم که ما تنها نیستیم و همه مثل ما هستند.”

۲۴) مهربان باشید

Marianne Elliott می‌گوید “مهربانی به خود یعنی با خودم مهربان باشم و فارغ از وضعیت احساسی، جسمی و روحی که دارم، از همصحبتی با خودم با عشق و مهربانی، لذت ببرم. به همین سادگی و به همین سختی که به نظر می‌رسد!”

۲۵) آن را تمام و کمال بپذیرید

Sherry Richard Belul می‌گوید “مهربانی به خویش، یک دایره بزرگ در اطراف ما می‌کشد و این داره مرتب بزرگ و بزرگ‌ترمی‌شود تا همه آنچه را که هستیم، در خود جای داده و همه را بپذیریم. همه درخشش‌ها، همه حرکات و اتفاقات، همه تیرگی‌ها و همه آشفتگی‌ها.”

۲۶) از توقع عالی بودن، دست بکشید

Judy Clement Wall می‌گوید “مهربانی به خویش یعنی دست از انتظار عالی و کامل بودن، برداریم و خودمان را به خاطر نواقص خود بی رحمانه به باد انتقاد نگیریم. این یعنی، نسبت به خودمان صبور باشیم همانگونه که با یک کودک یا بهترین دوست خود، صبور هستیم … من سعی می‌کنم که حتی نواقص خودم را هم دوست داشته باشم.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید