از سبک غذای یونانی‌ها پیروی کنید

شما واقعاً به چربی نیاز دارید! پس لازم است بر دانستنی‌های خود درباره چربی‌ها‌ی ضروری بیفزایید.
چربی‌ها‌ از ذرات کوچک‌تر چربی تشکیل می‌شوند که آنها را اسیدهای چرب می‌خوانند. بعضی از آنها به چربی‌ها‌ی خوب شهرت دارند که به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کنند و اجزای تشکیل دهنده هورمون‌ها را می‌سازند؛ در حالی که چربی‌ها‌ی دیگر، یعنی چربی‌ها‌ی بد به بروز خطر بیماری‌های قلبی و انواع به خصوصی از سرطان منجر می‌شوند. آن دسته از چربی‌ها‌یی که برای تأمین تندرستی مطلوبند و به آنها نیاز داریم، عبارتند از روغن زیتون، مغز گردو، بادام و مغز شیرین بعضی میوه‌ها، آووکادو و ماهی. البته همه را با هم احتیاج نداریم، ولی تامین مقدار کمی‌ از آنها ما را به سمت تندرستی سوق می‌دهد.

کاش یونانی بودم!
پژوهشگران بسیار مشتاقند علت پایین بودن میزان بیماری‌های قلبی در نزد یونانی‌ها را بدانند. در بررسیهایی که به عمل آمده، مشخص شده است که غذاهای سرشار از روغن‌های غیر اشباع از قبیل روغن زیتون یا کانولا سبب محافظت قلب می‌شوند.
روغن‌های زیتون و کانولا اسیدهای چربی تولید می‌کنند که نمی‌توانند در بدن ترکیب شوند و رسوب کنند. هنگامی که روغن‌های اشباع شده و چربی‌ها‌ی هیدروژنه و جامد را که سبب بسته شدن عروق می‌شوند، با چربی‌ها‌ی مفید جایگزین می‌سازید، به مزایای بهداشتی شگفت‌آوری دست خواهید یافت.
یکی از بهترین منابع روغن‌های سالم ماهی است که در برنامه غذایی یونانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و حاوی چربی‌های امگا ۳ است.

مزایای روغن‌های سالم
اگرچه باور کردنش دشوار است، آنچه در زیر می‌آوریم مزایایی است که با مصرف چربی‌ها‌ی سالم از آنها برخوردار می‌شوید:
• از به هم پیوستن پلاکتهای خون جلوگیری می‌کند و مانع رسوب کردن اجزای خون در دیواره رگها می‌شوند.
• با باز کردن رگهای خونی، فشار خون را کاهش می‌دهند.
• دستگاه دفاعی بدن را فعال می‌سازند.
• همراه با انسولین، میزان قند خون را به سطح طبیعی می‌رسانند.

توجه مخصوص
از مصرف روغنهای جامد یا هیدروژنه خودداری کنید؛ زیرا مشخص شده است اسیدهای فوق‌العاده چربی دارند که در صورت استفاده، سطح کلسترول بد را بالا می‌برند و احتمال خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. بر چسب روی ظرف روغن‌ها را با دقت بخوانید.

توصیه های ویژه:
• روی سالاد و سبزی، روغن زیتون بریزید. کمی ‌سیر تازه هم برای طعم بهتر و خواص آن اضافه کنید.
• به برنامه غذایی خود گردو و بادام بیفزایید! زیرا روغنهای غیراشباع مفید دارند.
• زنان باید مصرف چربی کل رژیم غذای را در حد بیست تا چهل گرم و مردان سی تا پنجاه گرم نگه دارند.
• یک قاشق چایخوری خلال بادام به غذا یا سالاد خود اضافه کنید.
• سبزی‌ها را در مقدار کمی ‌روغن زیتون، در تابه‌ای روباز و برای مدتی کوتاه حرارت دهید. توجه کنید روغن را خیلی حرارت ندهید.

در صورتی که روغن دود کند، فاسد و مسموم شده است و ترکیبات مضری برای سلامتی شما در آن به وجود می‌آید. اگر روغن زیتون به این صورت مصرف شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. از روغن کانولا می‌توانید بدون نگرانی برای سرخ کردن استفاده کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید