با تصاویرمثبت در کاهش وزن موفق شوید

تصاویر قدرت فوق العاده‌ای در درون خود دارند. ما هنوز هم تصویری از فاجعهٔ فضاپیمای چلنجر، پرچم برافراشته بر ایوو جیما و حتی تصاویر کتاب دبیرستان خود را در ذهن داریم. عکس‌ها هنوز با ما هستند همراه با احساساتی که در ما بیدار می‌کنند.

شما می‌توانید از این قدرت در راه رسیدن به کاهش وزن مطلوب خود استفاده کنید. اگر تصاویری از هدف دلخواه شما در اطرافتان باشد، شما شانس بیشتری برای رسیدن به آن هدف خواهید داشت. عکسی از اندام دلخواه‌تان یا عکسی از وضعیت بدنی که نمی‌خواهید به آن برسید، تصویری از مکانی که به عنوان جایزهٔ رسیدن به هدفتان به آنجا خواهید رفت، عکسی از فرزندانتان. این تصاویر می‌توانند همیشه در اطرافتان باشند و شما را به سمت هدفتان بکشانند.

چگونه این روش به ما کمک می‌کند؟

در ابتدا باید مشخص کنیم که مغز ما چگونه اطلاعات را پردازش می‌کند. ذهن ما نمی‌تواند به سادگی با ۳۶ میلیون از داده‌های تصویری که در هر ثانیه مغز ما را بمباران می‌کنند کنار بیاید. بنابراین اغلب این اطلاعات به جایی منتقل می‌شوند تا پردازش گردند.

بر طبق گفتهٔ یک متخصص مغز و اعصاب ۹۹ % از یادگیری‌ها هنگامی انجام می‌شود که ما هوشیار نیستیم. بینایی بر مغز و رفتار ما حکم فرمایی می‌کند و در واقع آنچه را که می‌بینیم می‌تواند نحوه عملکرد ما را تعیین کند.

دیدن تصاویر خوب:

مغز شما نیاز به روشی دارد که بوسیله آن داده‌های مختلف و متنوع را فیل‌تر و از بین آن‌ها داده‌های مهم را انتخاب کند. دانشمندان در این زمینه مطالعات بسیاری انجام داده‌اند و نتایج نشان داده است که سیستم فعال رتیکولار میلیون‌ها اطلاعات دریافت شده را طبقه بندی می‌کند و ذهن شما را متوجه مطالبی می‌کند که شما به آن نیاز دارید و برایتان مهم است. مانند شنیدن نام خودتان در میان جمعیتی شلوغ.

آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید که خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید؟ به محض آنکه شما تصمیم می‌گیرید خرید را شروع کنید، به نظر می‌آید که به هر طرف که می‌نگرید تابلو‌های فروش و اجاره خانه را می‌یابید. ممکن است این تابلو‌ها برای مدت‌ها در آن مکان بوده است اما شما برای اولین بار متوجه آن‌ها شده‌اید. و دلیل آن این است که حالا این تصمیم در سیستم فعال رتیکولار ثبت شده است. کاهش وزن هم می‌تواند به روش مشابه در ذهن شما ثبت شود.

یک متخصص کاهش وزن معتقد است که این پدیده دلیلی است بر آنکه شما نیز برای رسیدن به اهداف خود باید آن را بنویسید یا تصویری از آن را هر روز ببینید.

او اضافه می‌کند: اگر شما بتوانید از اندامی که می‌خواهید به آن دست یابید تصویری داشته باشید ذهن شما هم به سمت آن کشیده خواهد شد. او می‌گوید: بر اساس تجربه من، افرادیکه اضافه وزن دارند گاهی اوقات در مقابل وسوسه‌ها نا‌توان هستند. اما دیدن این تصاویر به آن‌ها کمک می‌کند که لحظه‌ای درنگ کنند و به آن بیاندیشند و در نتیجه تصمیم بهتری بگیرند.

وقتی که شما اهداف خود را می‌نویسید یا تصویری از آن را می‌بینید، ذهن شما شروع به کار بر روی آن هدف می‌کند، بدون آنکه حتی خودتان متوجه باشید. مثلا شما ناگهان می‌بینید که بیشتر مردم‌‌ همان بلوزی را پوشیده‌اند که شما می‌خواستید یا دوچرخه‌ای که در پیاده رو است و شما تا به حال به آن دقت نکرده بودید. ممکن است شما منوی غذای سالمی را ببینید که شاید در گذشته متوجه آن نبودید.

تصاویر مثبت = پیشرفت مثبت

روش بصری دیگری که می‌تواند شما راکمک کند تا اراده خود را قوی نگه دارید در قدرت روابط مثبت است.

دیدن یک محرک مثبت می‌تواند تولید سرتونین را افزایش دهد. سرتونین مسئول رضایت از خود و داشتن احساس مثبت و خوب است. دیدن آن محرک معمولا در شما احساس خوبی ایجاد می‌کند که سبب جنبش ناگهانی شما و تحریک شما می‌شود. و تمام آن احساسات مثبت در رسیدن به هدف یاریتان می‌کنند.

دکتر استیون، یک روان‌شناس با ۳۰ سال سابقه در زمینه کنترل وزن و تناسب اندام می‌گوید: ‹ ارتباط بین تصاویر و اراده شما وقتی محکمتر می‌شود که شما به هدف و نتیجه دلخواه‌تان دست یابید. احساس رضایت مندی‌ای که از انجام کارهای مفید برای جسمتان به شما دست می‌دهد جایگزین احساس لذت زود گذری می‌شود که با خوردن شکر یا کربوهیدرات‌های ساده به شما دست می‌دهد. ›

پس همین حالا اهداف خود را بنویسید، روی یخچال خود را از تصاویر مثبت پر کنید یا هر کار دیگری که می‌توانید، انجام دهید تا اطراف خود را با تصاویر مثبت پر کنید.

شما موفق خواهید شد، هم در ذهن و هم در زندگی خود.

شاید این مطالب را هم بپسندید