اهمیت صبحانه و چند پیشنهاد صبحانه

کسانی که صبحانه می‌خورند نسبت به دیگر افراد به میزان قابل‌توجهی کمتر در معرض چاقی و خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند. نکته گفتنی این است که وعده صبحانه را فراموش نکنید، حتی یک روز را هم جا نیندازید (بدون استثناء)، چرا که این وعده به‌تنهایی تأثیر زیادی بر سلامت شما خواهد داشت. البته با خوردن دونات یا یک کلوچه بزرگ این اثر را نخواهید دید. کلید اصلی، در انتخاب مواد غذایی انرژی‌زا و مقوی می‌باشد و این چیزی است که ما در این مقاله بدان اشاره خواهیم کرد

اگر شما روز را با خوردن صبحانه کامل شروع کنید، بیشتر احساس سرزندگی می‌کنید، انرژی بیشتری برای حرکت و فعالیت دارید و این یعنی اینکه انرژی بیشتری می‌سوزانید.

صبحانه‌ای که از غلات کامل با فیبر غذایی کافی تشکیل شده باشد می‌تواند از نوسانات قند خون در طول روز جلوگیری کند و به این ترتیب مانع از آسیب‌های ناشی از بالا بودن قند خون گردد.

خوردن صبحانه سبب کنترل اشت‌ها می‌شود و میل به خوردن شیرینی و نشاسته را برطرف می‌کند.

صبحانه به شما کمک می‌کند تا برای حفظ سلامت و سرزندگی سطح ویتامین‌ها و موادمعدنی و موادمغذی لازم برای بدن را بالا نگه دارید.

– صبحانه به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

– وقتی فرد صبحانه نمی‌خورد، بدن او به علت نرسیدن غذا به مغز، خسته‌تر است

– کج خلقی و بی‌حوصلگی در صبح از نتایج نخوردن صبحانه است.

– اگر فردی صبحانه نخورد، در وعده‌های دیگر غذایی تمایل به خوردن غذای بیش از احتیاج بدن که موجب اضافه وزن او می‌شود، پیدا می‌کند.

– صبحانه انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه به بدن می‌دهند.

خوردن صبحانه کامل برای جلوگیری یا بهبود یبوست توصیه می‌شود زیرا پر بودن معده باعث افزایش حرکات روده می‌شود.

– خوردن صبحانه‌هایی که سرشار از فیبر (مثلا فیبر موجود در میوه‌ها مثل سیب) هستند باعث کاهش خستگی می‌شود.

چند پیشنهاد صبحانه:

در وعده صبحانه ساندویچ هم می‌توانید میل کنید. به این ترتیب که یک تکه نان سبوس‌دار بردارید و روی آن پنیر بمالید. آنگاه یک حلقه گوجه‌فرنگی و بعد برشی از تخم‌مرغ روی آن بگذارید.

غلات صبحانه را می‌توان با موز مخلوط کرد و علاوه بر داشتن صبحانه‌ای خوشمزه از فواید پتاسیم موجود در موز نیز ‌‌نهایت استفاده را کرد.

غلات خود را با شیر سویا مخلوط کنید. سویا علاوه بر خاصیت استروژنی برای سلامت قلب نیز مفید است. اگر شیر سویا با کلسیم غنی شده باشد، از داشتن استخوان‌های قوی‌تری بهره‌مند می‌گردید.

با مخلوط کردن تخم مرغ و سبزی‌ها نیمرو درست کنید. یک تخم مرغ کامل یا دو یا سه سفیده تخم مرغ را برای حجم و پروتئین بیشتر را به هم بزنید و پف بیندازید. یک سبزی مانند اسفناج بخارپز شده یا مخلوط فلفل قرمزی و کدوسبز با اندکی روغن به سرعت سرخ شده را به آن اضافه کنید. نیمروی حاصل را درون یک نان نازک تهیه شده از گندم سبوس دار بپیچید و به این ترتیب می‌توانید به سرعت صبحانه بخورید.

پارفیت گرانولا

برای آماده کردن صبحانه وقت ندارید؟ این صبحانه رژیمی پر انرژی در کمتر از ۵ دقیقه آماده می‌شود. می‌توانید موز یا تمشک را با بلوبری، توت فرنگی، شاه توت یا هلو جایگزین کنید.

زمان تهیه: ۵ دقیقه

مواد لازم برای ۲ نفر:

– یک موز خرد شده

– یک پیمانه تمشک

– یک پیمانه ماست یونانی

– یک و نیم پیمانه گرانولا (مغز خشکبار مثل گردو، فندق، پسته، بادام + میوه خشک خرد شده + عسل)

طرز تهیه:

بصورت لایه لایه موز، تمشک، ماست و گرانولا را در دو لیوان بلند ریخته و سرو می‌کنیم.

مرحله ۱)

یک قابلمهٔ نچسب بردارید و نصف فنجان جو پرک (که به انگلیسی می‌شه اوت می‌ل) را با یک چهارم قاشق چایخوری دارچین، مقداری نمک و سه چهارم فنجان شیر بدون چربی یا کم چرب همراه با یک هشتم قاشق چایخوری عصارهٔ وانیل و یک و یک چهارم فنجان آب مخلوط کرده و اجازه دهید مواد به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید تا غلیظ شود، برای این کار ۱۲ تا ۱۵ دقیقه زمان لازم است. سپس اجازه دهید مواد اندکی سرد شود، برای شیرین و مقوی کردن آن می‌توانید خرما به آن بیافزایید.

مرحله ۲)

یک کاسه کوچک از مواد را برداشته و به مدت یک ونیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً سرد شود. حالا می‌توانید با ماست بدون چربی و میوه جات دلخواه‌تان مخلوط کرده یا بصورت لایه لایه آن‌ها را روی هم قرار داده و میل کنید.

دسر پارفیت یک صبحانه رژیمی خوشمزه

برای تهیه دسر پارفیت به نیم فنجان میوه و یک فنجان ماست یونانی و  یک قاشق چای‌خوری مغز بادام نیاز دارید. یک لیوان بلند انتخاب کنید و لایه لایه در آن میوه‌های خورد شده، ماست و برش‌های نازک مغز بادام اضافه کنید. ماست یونانی یکی از بهترین غذا‌ها برای صبحانه است که نسبت به سایر ماست‌ها دو برابر بیشتر پروتئین دارد.

شاید این مطالب را هم بپسندید