ایا باید بر حسب زمان بدویم یا بر حسب مسافت؟

من تازه شروع به راه رفتن کرده‌ام و مطمین نیستنم که باید برحسب زمان بدوم یا برحسب مسافت. کدام بهتر است؟ ایا دویدن بر حسب زمان مزیت محسوب می‌شود؟

به شخصه، من دونده‌ای هستم که دوست دارم بدانم که با چه سرعتی و در چه مسافتی می‌دوم. معمولا ساعت گارمین یا ساعت دو یی دارم که بر روی مچ دستم می‌بندم. قطعا داشتن ذهنیتی از اینکه چه مقدار گام بر می‌داریم مفید خواهد بود. بنابراین انگیزه را پایدار می‌کند. شما را به ادامه دادن تشویق و پیشرفت شما را اندازه می‌گیرد و برای رسیدن به اهداف واقعی در دویدن کمک می‌کند.

اگر شما برای دویدن برای یک در مسافت معین تمرین می‌کنید، این مهم است که شما مسافت دویدن خود را بدانید بنابراین می‌توانید به میزان مسافت مورد نظر خود دست یابید.

اما این را هم در نظر داشته باشید که گاهی دویدن برحسب زمان می‌تواند مفید‌تر از تمرکز بر روی مایل باشد. در اینجا دلایلی اورده شده است:

اگر شما بر روی گام تمرکز نکیند، بر روی احساسات تمرکز کنید. بنابراین، در روزهایی که احساس خوب نمی‌کنید نباید بر روی مسافتی کی طی کردید تمرکز کنید تا اگر ان مقدار ندویدید احساس گناه نکنید. به جای ان، بهتر است بر روی میزان زمان مورد نظر خود برای گام درست برداشتن تمرکز کنید.

نباید زمانی که شرایط مناسب نیست میل به میل مسافت خود را بسنجید. اگر شما تلاش کنید مسافت یا سرعت مشخصی را در زمانی که هوا گرم است طی کنید، به زحمت به ان دست پیدا می‌کنید و با اینکار خود را در معرض  گرمازدگی و بیماری‌های مربوط به گرما قرار می‌دهید. اگر شما زمان زیادتری را بدوید، بیشتر از زمانی که برحسب قدم‌های خود می‌دوید و باید در شرایط سخت هم مسافتی را طی کنید دویدن را دوست خواهید داشت.

این به شما کمک می‌کند تا از خستگی دور باشید و مسیرهای جدیدی را پیدا کنید چون از میل به میل محاسبهٔ مسیر خود نگران نیستید.

اگرشما همیشه برحسب مسافت می‌دویدید، ممکن است همیشه تحت فشار برای رسیدن به ان مقدار مسافت و همیشه به یک مقدار قدم مشخص در دویدن‌های خود برخورد می‌کردید به جای اینکه به تنوع و شدت تمرین خود توجه کنید. عدم تنوع در تمرینات یکی از اشتباهات رایج است که می‌تواند باعث اسیب بشود. برای پیشگری از تمرین بیش از حد و اسیب، این خیلی مهم است که اکثر دویدن‌های شما با یک سرعت معمول باشد.

این باعث می‌شود که دویدن در تعطیلات یا در طول مسافرت خیلی ساده‌تر باشد زیرا شما محبور نیستید مسیرهای دویدن خود را که نا‌اشنا هم هستند اندازه بگیرید.

برای افراد مبتدی، اندازه گرفتن دویدن ان‌ها با زمان می‌توانند خیلی مفید‌تر باشد زیرا افراط در دویدن برای رسیدن به یک میزان مسافت مشخص نیست. بعضی از برنامهٔ تمرینی افراد مبتدی، مانند این فرد مبتدی که برنامه ۵ کیلومتر را دارد، شامل تمرینات متناوب در دویدن و راه رفتن می‌باشد (دویدن ۵ دقیقه و راه رفتن ۱ دقیقه، ۳ بار تکرار) تا دادن یک مسافت مشخص برای دویدن.

بنابراین تلاش کنید تا اندازه‌های دویدن خود را متنوع کنید، گاهی با در نظر گرفتن مسافت و گاهی فقط برای لذت بردن ازان مدت زمانی را بدوید.

شاید این مطالب را هم بپسندید