چرا عادت به نمک خوردن را باید ترک کرد؟

نمک به تنهایی چاق‌کننده نیست، اما مضراتش به مراتب بدتر از آن است. خوردن غذاهای پرنمک سلامتی را به مخاطره انداخته و حتی در برنامه کاهش وزن تداخل میکند.

منظور ما این نیست که بگوییم نمک مقصر اصلی چاقی است، اما با بیان شماری از مضرات نمک، شما متوجه می‌شوید که اگر به نمک بگویید «نه»، می‌توانید فواید بسیاری را بدست آورید؛ بدون آن که چیزی از دست بدهید. یکی از مهمترین و بهترین دلایل قطع کردن نمک، جلوگیری از ازدیاد فشار خون است.

در واقع اکثر غذاهای کم نمک سالمتر بوده و بیشتر به تعادل درونی شما کمک می‌کنند. شما به این دلیل غذاهای طبیعی نظیر: میوه‌جات، سبزیجات و حبوبات می‌خورید، زیرا علاوه بر خواص متعدد کالری و نمکشان کم است و بیشتر به شما که علاقه‌مند کم کردن وزن هستید کمک می‌کنند؛ در نقطه مقابل غذاهای کنسرو شده و آماده مصرف است که اکثراً پر نمک و چاق‌کننده‌اند.

قطع کردن نمک، تأثیرات دلپذیری به همراه دارد، زیرا سبب کاهش تجمع آب در بدن می‌شود. نمکی که شما می‌‌خورید سر از مایعی در می‌آورد که سلولهای بدن را احاطه می‌کند، و چون بدن نمی‌تواند غلظت نمک را تحمل نماید این مایع پرنمک به ناچار آب سلولها و خون را به خود میکشد تا نمک را رقیق کند، در نتیجه شما متورم میشوید. در اثر این اتفاقات شاید تا چند کیلوگرم افزایش وزن ایجاد شود. حال متوجه شدید که چرا جمع شدن آب در نتیجه خوردن نمک سبب ازدیاد فشار خون خواهد شد. و  از طرفی بعد از غذاهای پرنمک و خوردن آب زیاد احساس سنگینی می‌کنید و اگر سابقه فشار خون داشته باشید احتمال حمله قلبی نیز پیش خواهد آمد.

به چشم خود می‌بینید و احساس می‌کنید که غذای کم نمک و یا بی‌نمک شما را بیشتر شادمان می‌کند، ولباس بیشتر برازنده تن شما می‌شود، چیزی که همیشه انتظارش را می‌کشیدید!

کارآگاه نمک باشید

راستی قبول کردید؟ عالی است، حالا می‌خواهید از کجا شروع کنید؟ اول از نمکپاش سفره و نمکدان آشپزخانه. آنها را دور بریزید ویک شاخه گل مصنوعی به جایشان قرار دهید و پیش چشم خود بگذارید تا هر وقت به آن نگاه می‌کنید در خود احساس غرور کنید و بگویید:«ها، این من بودم»

حالا سری به دکان عطاری بزنید و سراغ چاشنیهای غذا بروید. یک سری از چاشنیهایی که به نظرتان آشنا و خوش‌طعم و بو است بخرید، و در موقع خوردن غذا به جای نمک، تجربه تازه‌ای از چاشنیها را به دست آورید.

آیا می‌دانید که شما ۲۰ برابر مورد نیاز بدن خود نمک می‌خورید؟ بسیاری از متخصصین معتقدند سدیم سم مهلکی است که در بلندمدت، ویران کننده زندگی است.

می ‌دانید که نمک همه جا در کمین نشسته، حتی جایی که انتظارش را ندارید. در نان، در زیتون، در آجیل و مخصوصا ًدر غذاهایفست فود، کنسرو شده و یخ زده، بله در همه جا! پس لازم شد که همچون کارآگاهی به دنبال کشف نمک باشید.

مثلاً به میزان نمک کره و نمک پنیر توجه داشته باشید. اگر عجله دارید و میخواهید کنسرو لوبیا میل کنید آنرا در آب بشویید تا سدیم آن گرفته شود. از خرید گوشتهای منجمد وغذاهای کنسروی جدا ًخودداری کنید. سعی کنید با مواد غذایی طبیعی و تازه، غذا درست کنید و نمک هم در آن نریزید. تازه می ‌توانید ادعا کنید که غذایی که میخورید بدون نمک است.

بیایید عادت نمک خوردن را ترک کنیم، خیلی مشکل نیست و شما را اذیت نمی‌کند، و سودمندیهای آن کاملاً ارزشمند بوده و برای سلامتی شما هدیه‌ای است گرانبها.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید