۴ دلیل که ثابت می کند شما “گرسنه کاذب” هستید

اشتهای ما به دلایل مختلف می تواند تحت تاثیر قرار گیرد به نحوی که اغلب ما را فریب داده و موجب می شود که فکر کنیم گرسنه هستیم. در حالی که ممکن است این احساس نارضایتی در اثر مسائل دیگر ایجاد شده باشد ولی ما آن را با گرسنگی اشتباه بگیریم از این رو این حالت را گرسنگی کاذب می نامیم.

در زیر ۴ مورد از دلایلی که گرسنگی کاذب شما را ثابت می کنند آورده شده است تا در شناخت صحیح گرسنگی واقعی و گرسنگی کاذب به شما کمک کند.

۱) گرسنگی ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم:

یکی از عمده ترین علائم، تمایل زیاد به خوردن انواع مواد غذایی شیرین و یا احساس گرسنگی مجدد به سرعت بعد از خوردن یک وعده غذایی می باشد. در صورتی که وعده های غذایی شما تنها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات ساده باشد و در آن اثری از مواد غذایی سالمی چون فیبر،پروتئین و چربی مفید نباشد در حالی که مصرف این مواد باعث احساس رضایت بیشتری خواهد شد، احتمال ابتلای شما به دیابت زیاد است و بهتر است قند خون خود را چک نمائید. در واقع ممکن است این احساس تمایل شدید به شیرینی جات، در اثر انتخاب مواد غذایی ناسالم و در نتیجه ابتلاء شما به بیماری قند خون باشد که در این شرایط خوردن یک میان وعده سالم مانند قطعه ای از یک میوه تازه یا خشکبار یا پنیر خانگی یا کرفس و بادام زمینی یا نصف یک ساندویچ با نان سبوس دار می تواند انتخاب مناسبی بوده و به شما در رفع این حالت کمک نماید.

۲) گرسنگی احساسی:

گاهی اوقات هنگامی که از انجام کارهای روزمره احساس خستگی می کنیم و یا از موضوعی ترسیده یا هیجان زده شده ایم و یا دچار استرس یا حتی تنهایی گشته ایم اشتهای ما به طرز عجیبی افزایش می یابد. در این مواقع سعی کنید کمی قدم بزنید، مطلبی بنویسید،به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید یا به یک دوست تلفن کنید و یا حتی یک آدامس نعنایی بجوید.

خواندن یک کتاب مفید، رفتن به یک مکان امن و آرام مانند کتابخانه،موزه،پارک و یا هر مکان دیگری که مانع پرخوری و زیاده روی شما در مصرف غذا شود می تواند مفید و کمک کننده باشد.

اغلب دوش گرفتن ، مدیتیشن کردن و حتی فکر کردن درباره اینکه واقعا چه چیزی شما را ارضا می کند راهکارهای مفیدی برای مقابله با پرخوری احساسی شما می باشند.

۳) گرسنگی در اثر بی خوابی:

تحقیقات نشان داده اند که گرسنگی و سیری تحت اثر دو هورمون مهم لپتین و گرلین می باشند.گرلین اشتها را تحریک می کند در حالی که لپتین توسط سلولهای چربی ترشح شده و به مغز هشدار می دهد که شما به مقدار کافی غذا خورده اید. کمبود خواب باعث تغییرات معناداری در سطوح لپتین می شود و متعاقب آن عملکرد گرلین نیز تحت تاثیر قرار می گیرد در نتیجه باعث افزایش اشتها گشته و با به تاخیر انداختن احساس سیری منجر به پرخوری می گردد. علاوه بر این خستگی روزانه نیز می تواند افراد را به پرخوری (آن هم از نوع مصرف غذاهای شیرین و فاقد مواد مغذی) سوق دهد تا ازاین طریق انرژی از دست رفته را بازیابند . در حالی که این غذا ها تنها باعث ایجاد یک آرامش موقت گشته و به این ترتیب با مصرف این گونه مواد غذایی در اثر افزایش قندخون و ترشح انسولین گرسنگی تجدید شده و منجر به خوردن مقدار زیادی از انواع اسنک ها و افزایش تمایل به شیرینی و … می گردد و در واقع یک سیکل معیوب را ایجاد می کند.

از این رو توصیه می کنیم اگر گاها عصرها احساس دردهای ناشی از گرسنگی می نمائید سعی کنید ۱۰ دقیقه پیاده روی سریع در یک محیط بسته داشته باشید (چرا که محیط باز و هوای تازه مانند زمانی که ورزش می نمائید اشتهای شما را تحریک می نماید)، یک فنجان چای سبز بنوشید( چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است و به نسبت قهوه دارای کافئین کمی است)، ۴/۱ فنجان شربت لیمو و یا یک عدد سیب کوچک بخورید(که حاوی پروتئین بالا ،چربی سالم و کربوهیدرات پیچیده، قند کم و یک منبع خوب منیزیوم و فیبر می باشد)، حتی انجام چند تنفس عمیق بیشتر از هر چیز دیگری می تواند به رفع خستگی شما کمک نماید.

۴) گرسنگی در اثر تشنگی:

ما اغلب تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم. در این مواقع سعی کنید ابتدا ۱ یا ۲ لیوان آب بنوشید تا تشخیص دهید که آیا واقعا گرسنه هستید و یا اینکه فقط کمی بدنتان دچار کم آبی شده است. در این صورت نیز اغلب آب یک نوشداروی کامل است!

تشخیص گرسنگی واقعی هنگامی که شکمتان به صدا درآمده و اصطلاحا قار و قور می کند و باعث بی حوصلگی و ایجاد عدم تمرکز شما گشته است و تا هنگامی که مقداری غذا نخورید همچنان ادامه خواهد داشت، کاری واضح و آسان است. هنگامی که ۴ ساعت از آخرین وعده غذایی و یا میان وعده شما گذشته باشد احتمالا گرسنگی شما درست و واقعی می باشد. عدم توجه به گرسنگی واقعی و تداوم آن باعث تشدید گرسنگی گشته و درنتیجه شما برای جبران آن پرخوری کرده و کالری اضافی دریافت خواهید کرد. بنابراین توجه به این نکته برای بالا نگه داشتن میزان انرژی و جلوگیری از افزایش قند خون بسیار حائز اهمیت است . سعی کنید در وعده های اصلی و میان وعده های خود از انواع میوه ها و سبزیجات تازه به همراه مقداری مواد غذایی پروتئینی مانند پنیر کم چرب و کم نمک، لوبیا ها، گوشت مرغ و ماهی و همین طور مواد غذایی حاوی چربی های مفید چون آووکادو،زیتون، انواع آجیل و روغن ها استفاده کنید. و به یاد داشته باشید که مصرف این گونه مواد غذایی کامل به شما در حفظ وزن سلامتتان کمک خواهد کرد و موجب خواهد شد تا بتوانید گرسنگی احساسی و یا کاذب خود را پشت سر بگذارید!

 

شاید این مطالب را هم بپسندید