سفره‌هایتان را سبز کنید

ریحان:
ریحان منبع خوبی از ویتامین آ، بتاکاروتن، ویتامین ب۶ و منیزیم به شمار می‌رود. علاوه بر این، ریحان حاوی آنتی‌اکسیدانها هم هست و به همین دلیل در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارد.‌ریحان گیاهی ضداسپاسم، اشتهاآور، خلط آور (جهت درمان سرفه)، ضدنفخ و ضدتهوع است. همچنین باعث تحریک ترشح شیر در مادران شیرده می‌شود و در درمان دردهای معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد. ریحان بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و در درمان تحریکهای عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی نقش قابل توجهی دارد. شاید این نکته را هم بدانید که به منظور کاهش خارش و التهاب ناشی از نیش حشرات، می‌توانید ریحان تازه را به محل آسیب‌دیدگی بمالید. هنگام خرید ریحان دقت کنید که برگهای ریحان سبز و درخشان بوده و فاقد هر گونه لکه قهوه‌ای باشد. شما می‌توانید از ریحان به صورت تازه، فریز شده و یا خشک در غذاهایی چون سوپ، خوراک ماهی، املت، سس خوراک پاستا، پیتزا و یا به همراه دیگر سبزیها به عنوان سبزی خوردن استفاه کنید. همچنین می‌توانید ریحان تازه را به سالادها، سرکه و روغن زیتون اضافه کنید تا از طعم مطلوب آن در انواع خوردنیها لذت ببرید. ولی حتماً به این نکته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید ریحان را به غذای در حال پخت اضافه کنید، در انتهای پخت این کار را انجام دهید تا طعم و بوی ریحان در غذا باقی بماند و در حین پخت از بین نرود.

نعناع:
انواع متنوعی از این گیاه وجود دارد که متداول‌ترین آنها نعناع تند و نعناع فلفلی است. نعناع به دلیل طعم و بوی خوشی که دارد در موارد بسیاری کاربرد دارد از جمله: در روغنها، به هنگام پخت غذا، چای، آبنبات، ژله، آدامس، چاشنی،‌ داروها، خمیر دندان، بستنی و…نعناع در درمان سوء هاضمه، بی‌اشتهایی، نفخ، تهوع و حتی برای دفع سنگ کلیه نقش دارد. شما همچنین می‌توانید با استنشاق نعناع جوشیده، در درمان زکام از آن بهره‌ بگیرید. نعناع در قاعدگیهای دردناک هم منجر به کاهش درد و فشار روحی آن می‌شود. در ضمن، نعناع از دَلمه شدن شیر در سینه زنان جلوگیری می‌کند. نعناع حاوی ماده‌‌ای به نام مِنتول است که از التهاب مفاصل جلوگیری کرده و باکتریهای دهانی که مسئول ایجاد پلاکهای دندانی می‌شوند را نیز از بین می‌برد. جهت کاهش خارش و التهاب پوست هم شما می‌توانید از ضماد نعناع استفاده کنید.

 تره:
برگهای تره حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ، ث و مواد معدنی همچون آهن است. همچنین در تره ماده‌ای وجود داردکه قادر است ویتامین‌ ب را به صورت فعال آن تبدیل کند. تره خواص ضدسرطانی دارد و تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. همچنین تره در جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی نقش دارد. در ضمن با افزودن تره به غذاهایی مثل گوشت و ماهی می‌توان بوی ناخوشایند آنها را کاهش داد.

جعفری:
برگهای جعفری سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، اسیدفولیک و آهن هستند، به گونه‌ای که یک لیوان جعفری ۶۰ درصد نیاز روزانه ویتامین ث، ۳٠ درصد نیاز روزانه ویتامین آ و ١٠ درصد نیاز روزانه اسید فولیک را تامین می‌کند. جعفری یک گیاه ضدسرطان است و خواص ادرار آور بسیار قوی دارد به همین جهت در درمان عفونتهای ادراری کاربرد دارد. جعفری همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش دردهای قاعدگی می‌شود و تسکینی برای زخمهای ناشی از نیش حشرات است.

دو نوع جعفری وجود دارد، جعفری برگ صاف که برای پخت و پز مناسب است و بسیار خوش‌طعم است. در حالی که جعفری برگ مجعد طعم کمتری دارد و جهت تزئین غذا مناسب است. جعفری همراه با انواع سالاد، سسها، سوپها، خوراک مرغ‌ و بوقلمون، گوشتها، ماهی و غذاهای دریایی مصرف می‌شود، ولی به منظور حفظ طعم و مواد مغذی موجود در جعفری، توصیه می‌کنیم که در انتهای پخت آن را به غذا اضافه کنید. فقط توجه داشته باشید که چون جعفری حاوی اگزالات است، افراد مبتلا به بیماریهای کلیوی و سنگ کیسه صفرا باید از مصرف آن خودداری کنند. در ضمن چون اگزالات با جذب کلسیم تداخل دارد، باید مکملهای کلسیمی را ٢ تا ۳ ساعت قبل یا بعد از مصرف جعفری استفاده کرد. زنان باردار هم باید از مصرف زیاد جعفری خودداری کنند چرا که منجر به تحریک رحم و زایمان زودرس می‌شود.

 مرزه:
مرزه طعم تند و معطری دارد و شامل دو نوع مختلف است: مرزه تابستانی و مرزه زمستانی. مرزه زمستانی یک گیاه چند ساله است در حالی که، مرزه تابستانی یک گیاه یک ساله است. این دو گیاه شهرت بالایی در میل جنسی دارند ولی اثرات آنها کاملا عکس یکدیگر است، به گونه‌ای که نوع زمستانی موجب کاهش میل جنسی و نوع تابستانی موجب افزایش میل جنسی می‌شود. مرزه تابستانی برای سیستم گوارشی سودمند است و به عنوان ضدنفخ، محرک اشتها و مسهل به کار می‌رود. چای مرزه را می‌توان برای درمان سرفه به کار برد. مرزه زمستانی بیشتر در مصارف آشپزخانه‌ای کاربرد دارد، اما اثرات دارویی هم دارد مثلا به هضم غذا کمک کرده و موجب تسکین شکم درد می‌شود. در ضمن مرزه تابستانی خوش‌طعم‌تر از مرزه زمستانی است.

تربچه:
تربچه حاوی پتاسیم، ویتامین ث، اسید فولیک و فیبر است و خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدقارچی دارد. با جویدن تربچه فاکتورهای ضدسرطان موجود در آن فعال می‌شوند. یک تربچه مرغوب شبیه به پیاز بوده، سخت و فاقد هر گونه لک است و شما می‌توانید از آن همراه با سالاد‌ها، سسها، خورشها و خوراکهای گوشتی لذت ببرید.

 

 

شاید این مطالب را هم بپسندید