چربی‌های سالم را انتخاب کنید

چربی یک ماده مغذی ضروری برای سلامت شماست. در حالیکه چربی­های مختلفی در مواد غذایی وجود دارد و هریک تاثیر خاصی بر سلامت بدن دارند، برخی چربی­‌ها از سلامت بدن شما محافظت می‌­کنند. حتما در وعده­های غذایی خود مصرف این چربی را فراموش نکنید.

چربی­‌های اُمگا-۳

اسیدهای چرب اُمگا-۳، اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که به پایین آوردن سطح کلسترول کمک کرده و از سلامت قلب شما محافظت می‌­کنند.

چه بخوریم

ماهی چرب

سعی کنید هفته­ای حداقل دو وعده ماهی مصرف کنید. ماهی­هایی که سرشار از اُمگا-۳ هستند، عبارتند از: ماهی قزل­آلا، ماهی تُن، ماهی ساردین و ماهی خالمخالی.

گردو

گردو سرشار از ویتامین‌ای بوده و منبع فوق­العاده اُمگا-۳ محسوب می‌­شود. در تهیه سالاد، در پخت کلوچه و در وعده صبحانه گردو را فراموش نکنید. از روغن گردو هم می‌­توانید در تهیه چاشنی سالاد و انواع سس­‌ها استفاده کنید.

روغن کانولا

سعی کنید هنگام آشپزی یا پخت و پز، به جای استفاده از چربی­های جامدی چون کره و مارگارین، از روغن کانولا استفاده کنید. این روغن برای سرخ­کردن فوق­العاده است.

بذر کتان

این بذر را به غلّات صبحانه، ماست و غذاهای پخته شده­ای چون نان و کلوچه اضافه کنید. از روغن بذر کتان می‌­توانید در تهیه چاشنی سالاد استفاده کنید.

تخم­‌مرغ

تغذیه برخی از مرغ­‌ها حاوی غذاهایی سرشار از اُمگا-۳ است؛ بنابراین، تخم­مرغ­های آن‌ها نیز از اُمگا-۳ بیشتری برخوردار هستند. هنگام خرید به برچسب بسته تخم­مرغ توجه کنید.

چربی­های اشباع نشده

چربی­‌های اشباع نشده، سطوح کلسترول خون را بهبود می‌­دهند که خطر ابتلاء به بیماری­های قلبی را کاهش می‌­دهد.

انواع مغز

علاوه بر اینکه حاوی چربی­هایی هستند که برای سلامت قلب مفید است، مغز‌ها منبع خوبی از پروتئین، فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی گوناگون محسوب می‌شوند. یک وعده آجیل که حدود ۳۰ گرم یا یک سوم فنجان می‌­باشد، تقریبا حاوی ۱۶۰ تا ۱۸۰ گرم کالری است.

روغن زیتون

از روغن زیتون به جای چربی اشباع شده­ای چون کره استفاده کنید. در تهیه چاشنی سالاد و پخت غذاهای دریایی، مرغ و گوشت قرمز، این روغن فراموش نشود.

آواکادو

آواکادو نه تنها حاوی چربی اشباع­نشده است، بلکه منبع فولات، ویتامین­های‌ای، ث و بی-۶، پتاسیم و فیبر نیز می‌­باشد. سعی کنید در تهیه سالاد، سوپ، پیتزا، ساندویچ و تخم­مرغ، آواکادو فراموش نشود.

کره بادام زمینی

تقریبا نیمی از چربی موجود در کره بادام زمینی، چربی اشباع­نشده است. سعی کنید از روغن آن استفاده کنید که چربی­های مضرّش جدا شده است.

شاید این مطالب را هم بپسندید