۵ روش برای بهبود تصویر بدن

نارضایتی از تصویر بدنی نسبتا رایج است. خیلی از خانم ها و آقایون استانداردهای فیزیکی غیر واقعی را برای خود دارند که مبتنی بر احساس بدنی ارزش آنها است. زمانی که آنها نمی توانند به ایده آل های فرهنگی خود برسند، پیامدهای منفی را مثل خجالت کشیدن از بدن، اضطراب در مورد ظاهر خود، اختلالات خوردن، عزیت نفس پایین، افسردگی و نارضایتی از روابط بین فردی و جنسی به دنبال دارد. برخی تلاش می کنند تا به ایده آل های فرهنگی از طریق روش های ناسالم مانند محدودیت خوردن، رژیم ها یا روزه داری افراطی، ورزش بیش از اندازه، داروهای مختلف و جراحی برسند.

تصویر بدنی منفی برای سلامتی جسم و ذهن بد است. نهایتا، روش هایی هست که بتوانیم از طریق آن، احساس بهتری به بدن خود داشته باشید. اینجا ۵ راهکار برای بهبود تصویر بدن وجود دارد.

  1. میزان توجه به تصاویر ایده آل رسانه ها را کاهش دهید. خودتان را با افراد سالم نرمال مقایسه کنید، نه این که با ایده آل های رسانه ها خود را مقایسه کنید. نظریه پردازان مقایسه های اجتماعی توضیح می دهند که رسانه ها  در ایجاد مشکلات مربوط به تصویر بدن نقش دارند. به خصوص زمانی که ما خودمان را با ایده آل های رسانه ها مقایسه می کنیم و احساس شکست می کنیم.

رسانه ها زنان لاغر و زیبا و مردان ورزیده را نشان می دهند. تحقیقات نشان دادند که تماشای ایده آل ها در ارتباط با نارضایتی از تصویر بدنی هم در زنان و هم در مردان است.

  1. از افرادی که به دنبال بهترین ها هستند، اجتناب کنید یا فاصله بگیرید. این افراد دائما به ظاهر فیزیکی توجه می کنند و یا به دنبال کسب استانداردهای غیر واقعی هستند. ارتباط با افراد و گروه هایی داشته باشید که بر داشتن تصویر بدنی سالم تمرین می کنند. تحقیقی نشان داده است: تعاملات بین فردی با اعضای خانواده، همسالان و غریبه ها می تواند اثر منفی بر تصویر بدنی داشته باشد. چیزهایی که دیگران در مورد بدن مردان و زنان، بدن خودشان و بدن ما می گویند در ارتباط با ایده آل های فرهنگی است و بر ارزیابی ما از خودمان تاثیر می گذارد. زمانی که دیگران، ظاهر  ما را نقد می کنند، موجب می شود که ما فکر کنیم که در آینده هم مورد داوری و قضاوت قرار می گیریم. افرادی که خیلی زیاد در مورد وزن خود ، داروهای لاغری، کنترل وزن،  روش های تجاری لاغری صحبت می کنند یا حتی این که آنها از بدن خود متنفرند نیز بر ما تاثیر می گذارد. اگر شما نمی توانید از این افراد فاصله بگیرید پس عبارات جرئت ورزانه را تمرین کنید و مکالمات خودتان را با آنها کوتاه کنید (در مورد چیز دیگری صحبت کنیم؟ من تلاشم را می کنم که کمتر به ظاهرم توجه کنم و بیشتر بر سالم ماندن تمرکز دارم).
  2. یک نامه به فرد فرضی مانند دختر یا پسر جوانی بنویسید که در ارتباط با سودمندی های بدن سالم است و بدن ایده آل را بدنی سالم میدانیم. این رویکرد جامع کمک می کند به این که برای ایده آل سالم تر بودن متعهد شویم . در این صورت ما احساس اتنقاد کمتری به خودمان داریم .
  3. افکار مطلق انگاری خود را که نارضایتی از بدن تان را افزایش می دهد را شناسایی کنید و آن ها را به چالش بکشید.

این تمرین را انجام دهید تا زمانی که این شیاطین کوچک را از سر خود بیرون برانید. درمان شناختی-رفتاری (CBT) رویکردی است که مشکلات تصویر بدنی ما را مشخص می کند و می توانیم افکار نادرست خود را در مورد تصویر بدنی خود بشناسیم و اصلاحشان کنیم. ( برای مثال، “چه افکاری موجب احساس بد در مورد بدنت می شود؟ چه دلایلی علیه این افکار داری؟”).

برای استفاده از این درمان لازم است با افکار مربوط به تصویر بدنی منفی خود رویارو شویم. یک کاغذ بردارید و دو ستون در آن بکشید. در زیر  ستون  اول چیزهایی که به خودتان می گویید را بنویسید و در ستون دوم افکار منطقی یا صحیح تر را بنویسید. هر زمان که خودتان را سرزنش کردید، افکار منطقی را جلوی آن ها بنویسید.

برای مثال:

من باید بدن عالی داشته باشم در غیر این صورت دیگران مرا دوست ندارند. ستون مقابل: من افرادی را که بدن های عالی ندارند دوست دارم و مطمئنا دیگران هم همین گونه اند. اگر کسی من را دوست نداشته باشد به دلیل اولویت هایش است و به خودش مربوط است.

من از بدنم متنفرم زیرا خیلی با بدن های زیبایی که در رسانه ها یا در باشگاه می بینیم متفاوت است. ستون مقابل: این بی انصافی است  از بدنم متنفر باشم چون که ایده آل نیست. یک بدن عالی برای من غیر واقع بینانه است. افراد خیلی کمی هستند که از لحاظ ژنتیکی، زمانی و امکاناتی شبیه آن ایده آل ها باشند.

  1. تفکر خودتان ر از مسیر رژیم، بدن و ورزش به سمت سلامتی و سودمندی های این روش ها برای خودتان تغییر دهید. به بدن سالم تر فکر کنید به جای آن که به شکم تخت و بدون چربی.

در نهایت، زمانی که بسیاری از افراد در تغییر تصویر بدن خود موفق می شوند، بسیاری دیگر نیاز به کمک دارند. این مسئله به عمق و شدت مشکلات تصویر بدنی بستگی دارد. امکان دارد که تصویر بدنی شما با کمک یک کارشناس بهداشت درمانی اصلاح شود و نیازمند درمان نارضایتی از تصویر بدنی و اختلالات خوردن باشید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید