۸ ماده غذایی که به از بین بردن چین و چروک‌ها کمک می‌کنند

دستور غذایی برای داشتن پوستی جوان‌تر

مرغ بدون پوست

گوشت کم‌چرب مثل سینه مرغ، ماهی و نیز حبوبات، سرشار از پروتئین هستند. بدن در حین هضم پروتئین‌ها، آنها را به اسیدهای آمینه تبدیل می‌کند که به ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند. استفاده از مقادیر زیاد پروتئین، کار ترمیم و بازسازی سلول‌های پوست و کلاژن را که در ساختار پوست نقش دارند، آسان‌تر می‌کند. سعی کنید که در همه وعده‌های غذایی از منابع پروتئین خالص استفاده کنید (به خصوص اگر دچار علائم کمبود پروتئین هستید).

سیر

این گیاه معطر و تند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های محافظ پوست است که پلی‌فنول نامیده می‌شوند و از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد، که مولکول‌های ناپایداری هستند که به کلاژن آسیب می‌زنند، محافظت می‌کنند. اجازه بدهید که سیر خردشده به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از اضافه کردن به غذا در محیط آشپزخانه باقی بماند تا ترکیبات فعال آن، افزایش پیدا کنند. سیر و سایر مواد غذایی غنی از پلی‌فنول‌ها، از جمله بهترین مواد غذایی جلوگیری‌کننده از سرطان، محسوب می‌شوند.

چای سبز

مصرف قهوه، به دلیل افزایش هورمون‌های استرس، مثل آدرنالین و نورآدرنالین، ممکن است که به افزایش چین و چروک‌های پوست منجر شود. پس به جای قهوه، کافئین مورد نیاز خودتان را از طریق نوشیدن چای سبز که سرشار از پلی‌فنول‌ها است، تأمین کنید. روزانه ۴ فنجان چای سبز بنوشید اما اگر بدن شما به کافئین حساس است، از ساعت ۳ بعد از ظهر به بعد، چای سبز ننوشید.

آب

اگر چای نمی‌نوشید، با نوشیدن آب فراوان، به بدن خود آبرسانی کنید. حفظ آب سلول‌های پوست، به آنها کمک می‌کند تا مواد مغذی مفید را آسان‌تر جذب نموده، انعطاف‌پذیری غشاء آنها حفظ شده و در نتیجه پوست، شاداب و صاف شود. روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید و اگر دمای محیط بالاست یا فعالیت بدنی داشته‌اید، آب بیشتری بنوشید. اما مانند هر چیز دیگر، در مصرف آب زیاده‌روی نکنید زیرا برای سلامتی، مضر می‌باشد.

تمشک

انواع توت، مثل تمشک، توت‌فرنگی، توت آبی یا شاه‌توت، بیش از سایر میوه‌ها و سبزیجات، آنتی‌اکسیدان دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست شما در برابر عوامل مخربی که بر روی پوست، چین و چروک می‌اندازند، محافظت می‌کنند. روزانه یک فنجان توت مصرف کنید و یا آن را با اسموتی مخلوط کنید و یا در سالاد بریزید.

روغن زیتون

این روغن سالم، سرشار از اسید اولئیک است. اسید اولئیک، نوعی اسید چرب است که با حفظ مایعات غشای سلول، پوست را صاف نگه می‌دارد. ویتامین E و پلی‌فنول‌های موجود در روغن زیتون، به جوانی پوست شما کمک می‌کنند. برای دریافت حداکثر آنتی‌اکسیدان از این ماده غذایی، از روغن زیتون ۱۰۰ درصد فرابکر استفاده کنید که بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد، زیرا کمترین میزان تصفیه بر روی آن صورت گرفته است. از این روغن به عنوان چربی در اکثر غذاهای خود استفاده کنید اما آن را زیاد حرارت ندهید زیرا برخی از ترکیبات مفید خود را از دست خواهد داد.

ماهی سالمون

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در سالمون، نه تنها برای قلب مفید هستند، بلکه مایعات غشای سلولی را نیز حفظ نموده و به پوست شما طراوت و جوانی می‌دهند. هر هفته، حداقل دو بار و هر بار ۱۱۰ گرم ماهی روغنی مثل سالمون یا ماهی خال‌مخالی، مصرف کنید. ماهی سالمون، منبع غذایی بسیارعالی ویتامین D نیز می‌باشد.

انواع لوبیا

یک مطالعه که در کشور استرالیا بر روی افراد استرالیایی، سوئدی و یونانی صورت گفته است، نشان می‌دهد که کسانی که لوبیا، ماهی، سبزیجات و روغن زیتون بیشتری مصرف می‌کنند، کمترین میزان چین و چروک را در پوست خود دارند. محققین معتقدند که ترکیب چربی‌های سالم غیراشباع تک‌زنجیره، پروتئین خالص و آنتی‌اکسیدان‌ها، به مبارزه با پیری کمک می‌کند. هفته‌ای حداقل یک بار از غذاهایی استفاده کنید که پایه آنها، حبوبات باشد و سعی کنید که روزانه ۵ یا ۶.۵ فنجان، سبزیجات مصرف کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید