از غذاهای مختلف در فرهنگ ها و ملل مختلف لذت ببرید

ما به عنوان کشوری با سنت های متفاوت و متنوع هنوز هم قادریم آداب و سنت هایمان را در انتخاب وعده هایمان دعوت کنیم اما به شرطی که آن ها را به طور سالم تهیه کنیم. رسیدن به این هدف از طریق افزایش به کارگیری خلاقیت در دستورالعمل های غذایی پیشینمان است. ما می توانیم غذاها و ترکیبات سالم با طعم های جذاب را به جای مواد غذایی با ارزش غذایی پایین بیاوریم و این کمک می کند که فنون آشپزی گران بهایمان را نیز حفظ کنیم.

۱) از افراد فرهنگ غیر یکسان با خودتان هم آشپزی یاد بگیرید

می توانید برای بهبود ارزش غذایی و کیفیت غذای مصرفی تان با رسم و رسوم آشپزی مناطق جغرافیایی دیگر آشنا شوید. علاوه بر این آشپزی در منزل به شما امکان ایجاد تنوع بالاتر در غذای مورد علاقه تان را می دهد. در صورت لزوم دستور پخت هایتان را از طریق کاهش میزان برنج، خامه و سس مایونز و افزایش غذاهای کبابی به جای سرخ کرده اصلاح کنید.

۲) ترکیب فرهنگ ها..

بسیاری از غذاها و نوشیدنی های ما ترکیبی از فنون آشپزی دیگر ملل است. فرهنگ ملل مختلف را پاس بداریم و از فنون مختلف آشپزی آن ها بهره بگیریم. در این مورد سعی کنیم انتخاب های غذایی دارای میزان بیشتر میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، غذاهای دریایی، گوشت لخم و لبنیات کم چرب داشته باشیم.

۳) مصرف ادویه جات را زیاد کنید

طعم ترکیبات گیاهی و ادویه جات اغلب مارا به یاد غذاهای محلی می اندازد. با افزودن انواع گیاهان عطری و ادویه جات مانند فلفل، سیر، زنجبیل، ریحان، پونه، کاری و یا گیشنیز به غذاهایتان طعم ببخشید. علاوه بر این این ادویه جات می توانند جایگزین مناسبی برای نمک و چربی های اشباع باشند.

۴) استفاده از مواد غذایی قدیمی برای خلق غذاهای جدید..

از مواد غذایی ای که میشناسید استفاده کنید و دستور پخت های جدیدی را تهیه کنید. برای مثال اضافه کردن کاری به نخود، گیشنیز به برنج قهوه ای و انبه به سالاد یا اسموتی تکنیک های خلاقانه ای هستند. نیمه ای از بشقابتان را با میوه ها سبزیجات متنوع پر کنید.

۵) به نمک و سدیم توجه کنید و غذاهای با مقدار کمتر از آن ها را انتخاب کنید

برچسب مواد غذایی بر روی تمام مواد غذایی بسته بندی شده وجود دارند. برای مثال با اطلاع از آن ها از سس سویا کم سدیم یا کنسرو لوبیا بدون نمک افزوده استفاده کنید. برچسب های غذایی را چک کنید و محصولات با مقدار پایین تر سدیم و یا بدون سدیم استفاده کنید.

۶) درارتباط با انتخاب نوشیدنی هایتان بیشتر فکر کنید

نوشیدنی های آماده مصرف موجود در کشورهای مختلف مانند آبمیوه های صنعتی، الکلی و چای های شیرین شده دارای تنوع بالا و طعم های مطلوب هستند. اما شما می توانید در عوض آنها از میوهای طبیعی یخ زده، لبنیات کم چرب و ادویه ها و مقدار کم شکر برای تهیه یک اسموتی خوشمزه استفاده کنید. حتی اگر می خواهید از نوشیدنی های صنعتی استفاده کنید، سعی کنید اقلام با شکر و چربی کمتر را انتخاب کنید. برای مدیریت کالری مصرفی تان به جای نوشیدنی های شیرین شده از آب و نوشیدنی های غیر شیرین استفاده کنید.

۷) در اجتماعات فرهنگی شرکت کنید

در جشن ها و مناسبت ها به خصوص آن هایی که کمکتان می کند که فعالیت جسمی بالای  داشته باشید شرکت کنید. وقتتان را با ورزش، بازی و فعالیت هایی که شما را به تحرک وا می دارد بگذرانید. سعی کنید میزان فعالیت بدنی تان را میزان غذای مصرفی تان انطباق دهید.

۸) به فرزندانتان آگاهی ببخشید

کودکان پخت و پز را از کودکی شان از بزرگ سالان یاد می گیرند. به کودکان نشان دهید که انواع و اقسام غذاها از ملل و فرهنگ های گوناگون چگونه تهیه می شوند. برای یاد گیری شان می توانید در حین اموزش غذاهای ملل به آن ها داستان های مرتبط بگویید یا به دیدن آن منطقه ببرید. اما در نظر بگیرید که غذاهایی که آموزش می دهید پرکالری و مضر نباشند.

۹) انتخاب های هوشمندانه ای در رستوران ها داشته باشید

غذا خوردن در رستوران ها به ما اجازه امتحان وعده های غذایی جدید را میدهد. غذاهای مفیدتر مانند پاستای با گندم کامل، غذاهای کبابی با سس گوجه فرنگی استفاده کنید. ظرفی با خود ببرید یا قرض بگیرید تا قسمتی از غذایی که در رستوران سرو کرده اید را همراه ببرید تا با آن اشنا شوید.

۱۰) فراموش نکنید که تمامی انواع غذاها در بشقاب سالم وجود دارند

طرح بشقاب سالم اساسا برای تغذیه افراد آمریکایی تهیه شده است.

شاید این مطالب را هم بپسندید