صبحانه اصلی‌ترین وعدهٴ غذایی

زمانی که هر روز صبح صرف آراستن و مرتب کردن خود در جلوی آینه می‌کنید، می‌توانید کار مهمتری با پیامد و نتیجه بهتر انجام دهید… خوردن صبحانه.

بله، صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است.

– صبحانه شما را لاغر نگه می‌دارد.

کسانی که صبحانه می‌خورند کمتر از افرادی که صبحانه  نمی‌خورند، اضافه وزن پیدا می‌کنند و در برنامه‌های کاهش وزن ‌هم موفقیت بیشتری دارند.

– صبحانه شما را سالم نگه می‌دارد.

خوردن صبحانه ریسک بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش می‌دهد. سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند و شما را نسبت به سرماخوردگی و آنفلوآنزا مقاوم می‌کند.

– خوردن صبحانه حافظه و تمرکز را تقویت می‌کند.

مطالعه‌ای روی کودکان نشان داده است که کودکانی که صبحانه می‌خورند در امتحانات، نمره‌های بالاتری کسب می‌کنند و کمتر از افسردگی، اضطراب و بیش فعالی رنج می‌برند.

خیلی خوب! حالا فرض کنیم که شما صبحانه می‌خورید؛ اما ممکن است این کار را اشتباه انجام دهید!

بیشتر افراد، صبحانه خیلی کمی ‌می‌خورند و در طول روز گرسنه شده و سپس یک وعده خیلی بزرگ با کالری بالا می‌خورند.

صبحانه خیلی از ما کالری و قند ساده بالایی دارد که سریعاً قند خون را بالا می‌برد که باعث می‌شود بعد از مدت کوتاهی فرد دوباره احساس گرسنگی کند.

یک صبحانه ایده‌آل باید حدوداً ۵۰۰ کیلوکالری باشد و شامل ویتامین‌ها، املاح، پروتئین بالا و فیبر بالا باشد، این صبحانه می‌تواند شما را تا مدت‌ها سیر نگه دارد و انرژی صبحگاهی مورد نیاز شما را تأمین کند.

بنابراین در صبحانه خود لبنیات کم‌چرب، غلات کامل(مانند نانهای سبوس‌دار)، حبوبات(شامل عدسی، خوراک لوبیا)، مغزها(مانند بادام، گردو و…) و سبزیجات(مانند خیار و گوجه فرنگی) را به اندازه‌های کافی و متعادل بگنجانید.

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه لبنیات است که هم حاوی قند و هم حاوی پروتئین است.

اگر شما صبحانه را حذف کنید و تا نهار صبر کنید و بعد غذا بخورید، بدن شما احساس می‌کند به غذا دسترسی ندارید و با کاهش دادن میزان مصرف پاسخ می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که صبحانه خود را حذف می‌کنند، دچار کاهش چهار تا پنج درصدی در میزان مصرف انرژی می‌شوند.

همیشه حذف یک وعده غذایی ما را به سمت پرخوری سوق می‌دهد به خصوص در مورد صبحانه که بدن بعد از یک خواب ۸ – ۷ ساعته و بدون دریافت غذا، نیاز به سوخت و بازسازی دارد. اگر صبح چیزی نخورید تا ناهار تقریباً ۱۶ ساعت بدنتان را بدون غذا نگه داشته‌اید، در نتیجه در وعده ناهار به خود حق داده و غذای بیشتری می‌خورید حتی بیشتر از مقدار مورد نیاز.

اگر واقعاً دوست ندارید صبحانه بخورید، وعده صبحانه را به ۲ قسمت تقسیم کنید در خانه یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز بخورید و یک یا دو ساعت بعد سرکار یا در وقت آزاد خود یک واحد میوه(سیب یا موز و…) و یا یک مشت از مغزها(بادام، گردو، بادام‌زمینی) را بخورید.

صبحانه اثر هنری ماتیس
شاید این مطالب را هم بپسندید