۶ دلیل برای مصرف لبنیات

لبنیات کم‌چرب منافع سلامتی بسیاری دارند.

بسیاری از ما با نوشیدن شیر در هر وعده‌ی غذایی بزرگ شدیم. برخلاف امروز، در مهمانی‌ها نوشابه سرو می‌شد. ممکن است شما دیگر در هر وعده‌ی غذایی یک لیوان شیر سرد نداشته باشید اما در مورد یک چیز حق با مادر بود: فراورده‌های لبنی منافع سلامتی فراوانی دارند (فقط اطمینان حاصل نمایید که از این به بعد کم‌چرب آنها را انتخاب می‌نمایید).

و ما لبنیات خود را دوست داریم. آمار نشان می‌دهد که اگرچه مصرف کلی شیر و کره در میان آمریکایی‌ها رو به کاهش بوده است، اما مصرف پنیر و بستنی رو به افزایش می‌باشد (آیا این بدین معناست که ما داریم یک نوع لبنیات پرچربی را جایگزین نوع دیگر آن می‌کنیم؟). خبر خوب این است که همزمان با اینکه ما بچه‌های نسل پرزایی (سال‌های اولیه‌ی پس از جنگ جهانی دوم) به سن ۵۰ سالگی (یا بیشتر) می‌رسیم، قفسه‌های ماست پر است از انتخاب‌هایی که در تصورات ما نیز نمی‌گنجد. پنیرهای کم‌چرب نیز مکان دائمی خود را در قفسه‌های لبنیات بدست آورده‌اند. هرگز تا این حد آسان نبوده است که بتوان هر روز مقداری لبنیات سالم را مصرف نمود.

چاره‌ی کار (لبنیات) کم‌چرب می‌باشد

اخیرا یک مطالعه نشان داد که هر چه مصرف فراورده‌های لبنی در افراد بزرگسال بیشتر باشد، درصد کل کالری‌های مربوط به چربی اشباع‌شده در آنها بیشتر است (که قطعا اتفاق خوبی نیست).

اما سمت دیگر قضیه نیز این است که با افزایش تعداد وعده‌های مصرف لبنیات، میزان دریافت بسیاری از مواد مغذی مهم — مانند پروتئین، کلسیم، منیزیم، فولات (اسد فولیک)، ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۶، ب۱۲، و ویتامین‌های آ، دی، و ای (E)—در آنها افزایش می‌یابد.

پس چطور می‌توانید تمامی این مواد مغذی عالی را بدون ضرر از لبنیات بدست آورید؟ چاره‌ی کار لبنیات کم‌چرب می‌باشد! زمانی که شما چربی محصولات لبنی را کاهش می‌دهید، میزان کالری، چربی اشباع‌شده، و کلسترول را کاهش می‌دهید درحالیکه میزان پروتئین، کلسیم، و اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر بالا می‌باشد.

۶ دلیل برای مصرف لبنیات بیشتر

در اینجا ۶ دلیل برای گنجاندن فراورده‌های لبنی کم‌چرب در رژیم غذایی را بیان می‌کنیم:

۱) کلسیم و پروتئین

برخی اقلام لبنیات مقدار قابل‌توجهی از دو چیزی که ما نیاز زیادی به آنها داریم را دارا می‌باشند: یعنی کلسیم و پروتئین. متاسفانه باید بگویم که بستنی مقدار بسیار اندکی از این دو ماده‌ی مغذی را دارا می‌باشد، اما شیر کم‌چرب، ماست، پنیر کاتیج (نوعی پنیر دلمه‌شده)، و پنیر کم‌چرب مقدار زیادی پروتئین و کلسیم را در هر وعده ارائه می‌دهند. برای مثال، یک فنجان ماست بدون چربی، یک‌سوم میزان کلسیم روزانه‌ی توصیه‌شده‌ همراه با ۱۷% میزان پروتئین برآوردشده‌ی موردنیاز شما را تامین می‌نماید.

۲) ویتامین دی (D)

بسیاری از انواع شیرها سرشار از ویتامین دی می‌باشند، و اکنون برخی از تولیدکنندگان ماست نیز به این جمع پیوسته‌اند. ویتامین دی ویتامین مهمی است اما بسیاری از ما مقدار کافی آن را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنیم. در واقع، اگر نور آفتاب کافی به ما برسد، بدنمان قادر است ویتامین دی تولید کند اما این امر برای افرادی که در خانه گرفتار هستند یا افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آفتاب زیادی به آنها نمی‌رسد ایجاد مشکل می‌کند.

نوشیدن شیر کم‌چرب سرشار از ویتامین دی، راهی آسان برای تقویت ویتامین دی شما می‌باشد. ویتامین دی با توجه به نقشش در جذب کلسیم همواره به خاطر تولید استخوان‌های سالم مورد توجه بوده است. و تحقیقات اخیر نشان داده است که این ویتامین می‌تواند در موارد بسیار دیگری، از کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاص گرفته تا کاهش فشار خون، موثر باشد.

۳) تراکم استخوانی

به نظر می‌رسد که دریافت کلسیم از غذا، به جای مکمل‌ها، برای استخوان‌های شما مفید باشد. یک مطالعه در فنلاند تغییرات موجود در ضخامت و تراکم استخوانی دختران ۱۰ تا ۱۲ ساله‌ای را مورد بررسی قرار داد که رژیم غذایی آنها یا با پنیر یا با کلسیم، و یا با کلسیم به اضافه‌ی ویتامین دی همراه بود. مشاهده شد که گروهی که پنیر مصرف می‌کردند نسبت به گروه‌های دیگر افزایش بیشتری در توده‌ی استخوانی داشتند.

۴) فشار خون

محققان اسپانیا که بر روی بیش از ۵۰۰۰ فرد بزرگسال مطالعه کردند دریافتند که کسانی که اظهار داشتند کم‌چرب‌ترین لبنیات را مصرف می‌کنند (اکثرا شیر خامه‌گرفته‌شده و شیر کم‌چرب) در یک دوره‌ی دوساله ۵۴% کمتر از کسانی که کمترین میزان مصرف لبنیات کم‌چرب را داشتند به فشار خون بالا مبتلا شدند.

در گذشته تصور می شد که کلسیم بر روی فشار خون تاثیر دارد. اما محققان اسپانیایی دریافتند که تنها کلسیم موجود در محصولات لبنی کم‌چرب با خطر فشار خون پایین ارتباط دارد. محققان اظهار داشتند که این امر می‌تواند به دلیل پروتئین موجود در فراورده‌های لبنی کم‌چرب باشد (ماده‌ی پروتئینی شیر و آب‌پنیر) که ممکن است عملکردی مشابه داروهای پایین‌آورنده‌ی فشار خون داشته باشد.

۵) سندروم متابولیک

پس از مطالعه‌ی داده‌های مربوط به ۸۲۷ مرد و زن، محققان ایرانی به این نتیجه رسیدند که کسانی که بیشترین میزان لبنیات را مصرف می‌کردند (شیر، ماست، و پنیر) احتمال داشتن کمر بزرگ‌شده و سندروم متابولیک، که گروهی از نشانه‌هایی می‌باشند که باعث افزایش خطر دیابت و بیماری قلبی می‌شوند،  در آنها کمتر بود.

۶) وزن

در یک مقاله‌ی مروری اخیر، محققی از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام بیان داشت که اگرچه بررسی کلی مصرف کلسیم ارتباطی بین کلسیم و کاهش وزن بیشتر را نشان نداده است، اما شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد کلسیم محصولات لبنی می‌تواند در تنظیم وزن بدن نقش داشته باشد.

به هریک از دلایل بالا یا به تمامی دلایل بالا، سعی کنید هر روز مقداری لبنیات کم‌چرب مصرف کنید، چه شیر خامه‌گرفته‌شده باشد و چه شیر کم‌چرب ۱%، ماست کم‌چرب، پنیر کاتیج، پنیر کم‌چرب ویا ترکیبی از آنها باشد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید