خانه شما از این ۱۲ طریق سبب افزایش وزن شما می‌شود

هیچ جا به اندازه خانه خود شما نمی‌تواند باعث افزایش وزن غیرمنتظره شود. اگر تغییرات ساده‌ای را در منزل خود ایجاد کنید، به شما در کاهش وزن، کمک می‌کند. خانه. این کلمه تداعی‌کننده شادی‌های زندگی شماست. اما جنبه‌هایی از همین خانه، می‌تواند باعث چاقی و حتی بیماری‌ شما در همین لحظه‌ای که این متن را می‌خوانید، شود.

دانشمندان تمام عوامل چاقی و بیماری‌های مزمن را بررسی کرده‌اند و به این نیتجه رسیده‌اند که محل زندگی ما در بروز چاقی و بیماری‌های مزمن، نقش دارد. بله، منزل ما چنین دستاوردهای نا‌خواسته‌ای برای ما دارد. اما خبر خوب این است که با ایجاد تغییرات ساده در محل زندگی، می­‌توانیم از عوامل مضری که در خانه ما رسوخ کرده‌اند، در امان بمانیم. در ادامه، فهرستی از این عوامل مضر خانگی و نیز راهکارهای مقابله با آنها برای برخورداری از سلامتی و کاهش وزن بهتر را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. کابینت‌های شما مملو از خوراکی‌های پرکالری اما غیر‌مغذی هستند

کافیست که در آشپزخانه یا داخل میز کار شما، خوراکی‌هایی مثل بستنی، کلوچه، آبنبات، چیپس و امثال اینها باشد تا برنامه سالم غذایی شما را مختل کند. به خصوص در بین ساعت ۳ بعد از ظهر تا قبل از خواب که مقابله با هوس‌هاس غذایی سخت‌تر از هر زمان دیگر از روز است. یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن هوس غذایی این است که خوراکی‌های هوس‌انگیز را از محل زندگی خود، دور کنیم. اما اگر حتی تصور دوری از خوراکی‌های مورد علاقه‌تان، کار سختی است، می‌توانید آنها را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. به عنوان مثال، کلوچه را به چند بسته کوچکتر که هر یک ۱۵۰ کالری هستند، تقسیم نمایید. این کار باعث می‌شود که هر بار که یک بسته را مصرف کردید، کمتر به فکر مصرف بسته دوم بیفتید.

  1. اتاق خواب شما بیش از اندازه نورگیر است

تحقیقات، روز به روز بیش از پیش بر این مسأله صحه می‌گذارند که بین میزان نور محیط و خواب با کیفیت و وزن سالم، رابطه وجود دارد. نتایج یک تحقیق جدید که در مجله اپیدمیولوژی آمریکا به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که احتمال چاقی در داوطلبینی که در این آزمایش در اتاق تاریکتر خوابیده بودند، به میزان ۲۱٪ کمتر از داوطلبینی بود که در روشن‌ترین اتاق می‌خوابیدند. این ارتباط بین خواب و وزن به دلیل ترشح هورمون اصلی خواب یعنی ملاتونین است. کمبود ملاتونین یعنی اینکه شما آنطور که باید وارد فاز مناسب خواب نمی‌شوید و به اصطلاح، در فاز افزایش چربی شکم، قرار می‌گیرید. نور اتاق خواب خود را با آویختن پرده‌های ضخیم، کمتر کنید تا به کاهش وزن شما کمک کند.

  1. اندازه قوری قهوه شما، بیش از حد بزرگ است

ما شما رو مجبور نمی‌کنیم که از قهوه صبحانه یا قهوه ساعت ۱۰ صبح خود صرفنظر کنید اما بهتر است که خودتان را به دم کردن قهوه کمتر، عادت بدهید. بر اساس یک مطالعه در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی، زیاده‌روی در مصرف کافئین، به مقاومت انسولین و افزایش ذخیره چربی در بدن، منجر می‌شود. در ساعت ۳ بعد از ظهر که اثر قهوه در بدن شما از بین رفته است، به جای نوشیدن قهوه، برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، اقدام به پیاده‌روی یا ورزش کنید.

  1. وسایل الکترونیکی را در اتاق خواب خود نگه می‌دارید

هر قدر که تعداد ابزار الکترونیکی که در اتاق خواب خود نگه می‌داریم، بیشتر باشد، احتمال چاقی در ما و به خصوص در کودکان، بیشتر می‌شود. نتیجه یک تحقیق در مجله چاقی کودکان نشان می‌دهد که کودکانی که شب‌ها در معرض نوری که از صفحه تلویزیون یا کامپیوتر ساطع می‌شود، قرار می‌گیرند، به قدر کافی استراحت نکرده و الگوی زندگی ضعیفی دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که دانش‌آموزانی که به یک وسیله الکترونیکی دسترسی دارند، ۱.۴ برابر بیش از کودکانی که در اتاق خواب خود، وسیله الکترونیکی ندارند، در معرض اضافه وزن قرار می‌گیرند. احتمال اضافه وزن، در کودکانی که سه وسیله الکترونیکی در اتاق خود دارند، ۲.۵۷ برابر افزایش پیدا می‌کند. دستگاه آیپد را در اتاق هال نگه دارید و از اتاق خواب خود دور کنید.

  1. شما با افراد نامناسب، رفت و آمد می‌کنید

حتماً شنیده‌اید که “شما همان چیزی هستید که می‌خورید”. گرچه این گفته صحیح است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که “شما همان فردی هستید که با او مراوده و دوستی دارید”. یعنی روابط اجتماعی ما، چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی، اثر بسیار زیادی بر سلایق، دستاوردها، شادی، اعتقادات و به خصوص بر روی سلامتی و وزن ما دارد. در تحقیقی که در دانشکده پزشکی هاروارد در سال ۲۰۰۷، توسط پروفسور نیک کریستاکیس و همکارانش بر روی اثر روابط اجتماعی بر روی زندگی افراد، انجام گرفت، مشخص شد که اگر فردی با یک شخص چاق دوست باشد، احتمال اینکه در دوران دوستی با این فرد، چاق شود، ۵۷٪ می‌باشد. البته این بدین معنی نیست که باید رابطه دوستی خودتان را با دوستان چاق خود بر هم بزنید یا با آنها رفت و آمد نداشته باشید. بلکه منظور این است که علاوه بر دوستان چاق با سایر افرادی که فعال هستند و الگوی غذایی و زندگی سالمی دارند نیز رفت و آمد کنید. این افراد حتی می‌توانند سرمشق مناسبی برای دوستان چاق شما باشند و به آنها نیز کمک کنند.

  1. اندازه و رنگ بشقاب‌ها و کاسه‌های شما، مناسب نیستند

یک مقدار مشخص از یک غذا را داخل یک بشقاب بزرگ بریزید. سپس همان مقدار غذا را در یک بشقاب متوسط سرو کنید. با وجود اینکه غذای هر دو بشقاب به یک اندازه است اما به احتمال خیلی زیاد، غذایی که داخل بشقاب بزرگتر است، به چشم شما، کمتر می‌آید زیرا فضای بیشتری از بشقاب،‌ خالی است. وقتی که غذا را در بشقاب‌های بزرگتر سرو می‌کنیم، به طور ناخودآگاه این تمایل در ما ایجاد می‌شود که فضاهای خالی بشقاب را هم پر کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی که کاسه‌ای که غلات صبحانه را در آن میل می‌کنیم، بزرگ باشد، هم بزرگسالان و هم کودکان، غلات صبحانه بیشتری خورده و ۴۴٪ کالری بیشتری مصرف می‌کنند. یک تحقیق دیگر نیز ثابت می‌کند که رنگ بشقاب، به طور ناخودآگاه، اثر چشمگیری بر میزان غذای مصرفی دارد. نتایج یک مطالعه در این زمینه نشان می‌دهد که وقتی که پاستای آلفردو در بشقاب سفید سرو شد، شرکت‌کنندگان در آزمایش، ۲۲٪ پاستای بیشتری نسبت به زمانی که پاستا در بشقاب قرمز سرو شده بود، مصرف کردند. برای اینکه کنترل بهتری بر میزان غذای مصرفی خود داشته باشید، باید رنگ بشقاب و غذایی که در بشقاب ریخته شده است، تضاد داشته باشند. جالب است، نه؟!

  1. میوه‌ را در معرض دید خود قرار نمی‌دهید

اگر غذاهای سالم، در معرض دید شما نباشند، احتمال خوردن آنها هم کمتر می‌شود. اصلاً چرا باید غذاهای سالم را در جایی دور از دیدرس قرار بدهید؟ اکثر میوه‌ها نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و بهتر است که خارج از یخچال گذاشته شوند. یک کاسه را پر از میوه‌های رنگارنگ مثل سیب، پرتقال و گلابی کرده و بر روی میز بگذارید. یک روش بسیار مفید دیگر این است که آشپزخانه خود را با آویز میوه‌هایی مثل موز، تزیین کنید. همچنین می‌توانید، سبزیجات را از قبل ورقه کرده، در ظروفی که محتویات آن قابل دیدن باشد، ریخته و در طبقه وسط و جلوی یخچال قرار بدهید تا به عنوان میان‌وعده مصرف کنید.

  1. درجه حرارت محیط زندگی شما، زیاد است

بر پایه یک تحقیق جدید که در مجله دیابت به چاپ رسیده است، استفاده از کولر در گرما یا کاهش درجه شوفاژ در زمستان، به از بین بردن چربی چاقی شکم در حین خواب، کمک می‌کند. پایین بودن درجه حرارت محیط، باعث عکس‌العمل ذخایر چربی قهوه‌ای بدن می‌شود. چربی‌ قهوه‌ای، با سوزاندن ذخایر چربی شکم، بدن را گرم نگه می‌دارد. در این تحقیق، شرکت‌کنندگان به مدت چند هفته در اتاق خواب‌هایی با درجه حرارت متفاوت (یعنی دمای طبیعی ۲۱ درجه سانتیگراد، دمای خنک ۱۸ درجه سانتیگراد و دمای گرم ۲۷ درجه سانتیگراد)، خوابیدند. نتایج نشان داد که خوابیدن شرکت‌کنندگان به مدت ۴ هفته در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد، به دو برابر شدن چربی قهوه‌ای در بدن آنها منجر گردید و این یعنی اینکه توانایی آنها در سوزاندن چربی شکم، بیشتر شد.

  1. کمبود نور اتاق در ابتدای صبح

بعد از یک خواب شبانه بی کیفیت و بد، هورمون‌هایی که گرسنگی را کنترل می‌کنند، دچار نوسان شده و هوس خوردن خوراکی‌های ناسالم را به سر شما می‌اندازند. این مسأله به خودی خود بد است اما اگر نور کافی در ساعات صبح به اتاق شما نتابد، مقابله با هوس‌ غذایی، سخت‌تر هم خواهد شد. یک مطالعه که در مجله بین المللی غدد درون‌ریز به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که در بدن افراد بزرگسالی که کمبود خواب دارند و نور اتاق آنها در ساعات صبح، کم است، هورمون لپتین (هورمن سیری)، کمتر ترشح‌ می‌شود. همچنین، این مطالعه نشان می‌دهد که وجود نور آبی (نوری که از لامپ‌های کم مصرف) ساطع می‌شود، ترشح لپتین را افزایش می‌دهد. بنابراین، وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، پرده‌های ضخیم اتاق خواب را کنار بزنید و اگر آسمان بیرون هنوز تاریک است، لامپ‌های کم مصرف را روشن کنید تا به اتاق نور کافی بدهد. وجود نور کافی در زندگی، کاهش وزن را برای شما آسان‌تر می‌کند.

  1. تعداد دستگاه تلویزیون در محیط زندگی شما زیاد است

هر قدر که زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص بدهید، خطر بیماری و چاقی در شما افزایش پیدا می‌کند و هر قدر که تعداد تلویزیون‌های منزل شما بیشتر باشد، احتمال وقت‌گذرانی در پای تلویزیون هم مسلماً بیشتر می‌شود. اتاق خواب جای تماشای تلویزیون نیست. پس، تلویزیون را از اتاق خواب خود خارج کنید و این اتاق رو به خواب و استراحت اختصاص بدهید. تلویزیون را از محیط آشپزخانه دور کنید. وجود تلویزیون در آشپزخانه، تمایل به خوردن غذا را افزایش می‌دهد. بعد از اینکه تعداد تلویزیون‌های منزل خود را کم کردید، وقت آن رسیده است که  تعداد برنامه‌های تلویزیونی را هم که معمولاً تماشا می‌کنید، کاهش داده و فقط برنامه‌هایی را که به شدت به آنها علاقمند هستید، تماشا کنید.

  1. اتاق نشیمن منزل شما، بیش از حد دنج و راحت است

بعد از یک روز کاری طولانی، ولو شدن بر روی کاناپه و بی‌حرکتی تا پایان روز،‌ خیلی وسوسه‌انگیز است. فرقی هم نمی‌کند که بر روی کاناپه مشغول چه کاری باشیم، چه مطالعه کنیم، چه خرید اینترنتی انجام بدهیم و چه ادامه کار اداری را در منزل رفع و رجوع کنیم، در هر صورت بی‌تحرک هستیم و این خیلی بد است. دانشمندان همچنان در حال تحقیق بر روی دلایل  خطرناک بودن یکجانشینی هستند اما آنچه که مسلم است، هر قدر که تحرک ما کمتر باشد، بدن ما هم برای فعالیت به سوخت کمتری نیاز پیدا می‌کند، در نتیجه، قند اضافی وارد جریان خون ما شده و خطر بروز دیابت و سایر خطرات مرتبط با وزن را بیشتر می‌کند. راه حل این مشکل را در نکته شماره ۱۲، با شما در میان می‌گذاریم.

  1. وسایل ورزشی شما در دسترس‌تان نیستند

شما معمولاً وسایل ورزشی خود را در مکانی دور از دیدرس قرار می‌دهید. از قدیم گفته‌اند، از دل برود،‌هر آنکه از دیده برفت. وقتی که دمبل‌ها، دستگاه دوچرخه ثابت و تردمیل در معرض دید شما نباشند، از ذهن شما نیز پاک شده و فراموش می‌شوند. به جای اینکه تجهیزات ورزشی را در زیرزمین و انباری نگه دارید، آنها را در مکانی قرار بدهید که بیش از هر جای دیگری در آن وقت می‌گذرانید. به عنوان مثال، می‌توانید دستگاه تردمیل را در نزدیکی پنجره قرار بدهید و یا مت یوگا یا دمبل‌ها را در جلوی تلویزیون بگذارید تا همزمان با اینکه برنامه خورد علاقه خود را تماشا می‌کنید، فعالیت بدنی هم داشته باشید.

شاید این مطالب را هم بپسندید