۱۰ فوت و فن برای اُخت شدن با ورزش

ببینید که به چه راحتی می‌توان زمان بی‌کاری را به کار و فعالیت تبدیل نمود

نوشته Sally Bevan

آیا به نظرتان خنده‌دار نیست که درست وقتی تصمیم به ورزش می‌گیرید، اتفاقی می‌افتد که مانع از عملی شدن تصمیم شما می‌شود؟ مادرتان صحبت کوتاهی با شما دارد، گزارشی که باید آماده می‌کردید، جنبه فوری پیدا کرده و باید زوتر از موعد آماده شود، سگ‌تان کفش‌های ورزشی شما را خورده است! اینها، مسائل روزمره‌ای هستند که می‌توانند در فعالیت ورزشی شما کارشکنی کنند. پس از این روش‌های ساده استفاده کنید تا هیچ بهانه‌ای مانع از ورزش روزانه شما نشود.

ورزشی را انجام بدهید که با زندگی شما همخوانی داشته باشد. اگر ساعات کاری شما، نامنظم هستند، در کلاس ورزشی که ساعت مشخصی دارد،‌ ثبت نام نکنید. در عوض، فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی قابل گنجاندن در برنامه روزانه شما باشند. به عنوان مثال، با فرزندان خود تا مدرسه، پیاده‌روی کنید و یا در ساعت استراحت و ناهار خود، به دویدن یا رفتن به اتاق همکاران برای رساندن پیام‌ها به جای استفاده از ایمیل و تلفن،‌ بپردازید.

یک برنامه هفتگی برای خود ترسیم کنید. برای مدیریت وقت خود، یک تقویم هفتگی برای ورزش‌ها و فعالیت‌های خود ترتیب بدهید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا ببینید که چقدر فعالیت دارید. سعی کنید که روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به فعالیت بپردازید، حتی اگر این فعالیت در حد باغبانی یا یک پیاده‌روی سریع در اطراف محله‌تان باشد.

ورزش را با یک جایزه خوشایند، گره بزنید. برای اینکه مطابق برنامه ورزشی خود پیش بروید، یک جایزه غیرخوراکی برای خود در نظر بگیرید. مثلاً، هفته‌ای یکبار برای انجام کامل ورزش‌هایی که برنامه‌ریزی کرده بودید، برای خودتان گل بخرید. همچنین می‌توانید ورزش را با فعالیت‌های لذت‌بخش مثل بازی با فرزندان‌تان در پارک یا پیاده‌روی با یک دوست، عجین کنید.

سایر افراد را در جریان برنامه ورزشی خود بگذارید. اعضای خانواده و دوستان را از برنامه ورزشی خود مطلع کنید. به این ترتیب، آنها به طور ناخواسته مزاحم برنامه شما نخواهند شد. اگر نیاز به کسی دارید تا در زمانی که ورزش می‌کنید از فرزندان شما مراقبت کند، از قبل برای این کار برنامه‌ریزی نمایید و به برنامه‌ریزی‌های دقیقه نود، دلخوش نباشید.

برای خودتان راهکارهای انگیزه‌بخش در نظر بگیرید. همه ما هرازگاهی با عدم انگیزه دست و پنجه نرم می‌کنیم و باید از قبل برای مواجهه شدن با این احساسات، آمادگی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را از سر راه برداریم. به عنوان مثال، اگر برای رفتن به کلاس ورزش هوازی دچار بی‌انگیزگی شده‌اید، از یک دوست  بخواهید که با شما تماس گرفته و رفتن به کلاس را به شما یادآوری و تأکید کند. به این ترتیب، از کاناپه بلند شده و در کلاس حضور پیدا خواهید کرد.

از نقاطی که شما را از برنامه منحرف می‌کنند، پرهیز کنید. عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است حتی سرسخت‌ترین ورزشکاران را هم از ورزش منحرف کنند. برنامه تلویزیونی مورد علاقه، وسوسه وقت‌گذرانی با دوستان در اطراف شهر یا گفتگوی غیرمنتظره با همسایه، همگی از جمله این عوامل مداخله‌گر هستند. این نقاط حواس‌پرتی را شناسایی کرده و آنها را دور بزنید تا در دام‌شان گرفتار نشوید.

لباس ورزشی مورد علاقه خود را خریداری کنید. لباس‌های ورزشی زیبا، خوش‌دوخت و مناسب را خریداری کنید تا انگیزه بیشتری برای ورزش به شما بدهند.

یک کشوی مخصوص برای وسایل ورزشی خود در نظر بگیرید. وقتی که عجله دارید، آخرین چیزی که انتظارش را دارید این است که در اطراف به دنبال شلوار یوگای خود بگردید. پس، تمام وسایل و لباس‌های ورزشی خود را در یک کمد یا کشوی مخصوص قرار بدهید تا بتوانید، به سرعت پیدایشان کنید.

کیف ورزشی خود را کنار در بگذارید. قرار دادن کیف ورزشی در کنار در، دو نتیجه خواهد داشت: یکی اینکه شما همیشه می‌دانید که کیف‌تان کجاست و دوم اینکه به شما یادآوری خواهد کرد که جلسه ورزشی بعدی، نزدیک است.

لباس‌های ورزشی خود را مستقیماً در ماشین لباسشویی بریزید. به محض اینکه از باشگاه یا استخر به منزل برمی‌گردید، لباس‌های کثیف خود را بشویید. هیچ چیز بیشتر از لباس‌های کثیف و بودار ورزشی که در اطراف ماشین لباسشویی تلنبار شده‌اند، سد راه ورزش نمی‌شود.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید