۱۰ راه برای افزودن سویای بیشتر به رژیم غذاییتان

اغلب غذاهایی که حاوی سویا می‌باشند در رژیم غذایی مورد غفلت قرار می‌گیرند، اما نباید اینگونه باشد! سویا به دلیل کمک به کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری‌های قلبی به عنوان غذایی دوستدار قلب می‌باشد. افزون بر این، خوردن غذاهای حاوی سویا راهی عالی برای تأمین سلامت استخوان می‌باشد و نشان داده شده‌است به پیشگیری از سرطان خصوصاً سرطان پروستات کمک می‌کند. با این همه خصوصیات عالی تغذیه‌ای، دلیلی برای کنار گذاشتن سویا از سفره غذا وجود ندارد.

سویای بیشتری به رژیم خود بیفزایید

متخصصان سلامت رژیمی با دریافت روزانه ۲۵ گرم پروتئین سویا را برای دستیابی به فواید سلامتی توصیه می‌کنند (۱ لیوان شیر سویا محتوی تقریباً ۸ گرم فیبر می‌باشد). در اینجا ۱۰ راه برای آنکه سویای بیشتری در رژیم غذاییتان داشته باشید ارائه شده‌است:

۱) لوبیای سبز سویا (Edamame)

شما می‌توانید این لوبیا را در راهروی مواد غذایی منجمد در فروشگاه‌های مواد غذایی بیابید. به سادگی مقداری از آن را در آب جوش یا مایکروویو قرار دهید تا گرم شود. آب آن را خالی کرده و با پاشیدن کمی نمک روی آن، میان وعده‌ای سالم و سریع را پیش روی دارید.

۲- کره سویا

آن را در کنار کره سایر انواع مغز‌ها بیابید، این کره خوشمزه را بر روی نان تست و برای ایجاد تغییر در صبحانه استفاده نمایید.

۳- شیر سویا

بدون چربی، ساده، وانیلی، توت فرنگی، شکلاتی- این‌ها انواع طعم‌های متفاوتی از شیر سویا هستند که می‌توانید امتحان کنید. از شیر سویا برای تهیه انواع کیک‌ها و یا روی غلات صبحانه استفاده نمایید. یا آن را به عنوان نوشیدنی یا می‌ان‌وعده‌ای سالم بنوشید.

۴-آجیل سویا

آجیل سویا را از فروشگاه‌های آجیل فروشی تهیه کنید. از آن‌ها هنگامی که شیرینی یا نان درست می‌کنید استفاده کنید، یا به صورت مخلوط با سایر انواع آجیل‌ها به عنوان مادهای سلامتی بخش از آن استفاده نمایید.

۵- پنیر سویا

سویا می‌تواند به عنوان طعم دهندهٔ انواع پنیر‌های چدار و موتزارلا به کار رود. از پنیر سویا روی سالاد، یا هنگام تهیه لازانیا و ساندویچ استفاده کنید.

۶- غلات سویا

شما غلات سویا را در کنار سایر غلات دیگر نخواهید یافت، در عوض در قفسهٔ غذاهای سالم به دنبال آن بگردید. از غلات سویا به عنوان جایگزین انواع غلات پرکالری و شیرین استفاده کنید.

۷- بستنی سویا

بستنی سویا در طعم‌های دلپذیر و خوشمزه‌ای چون توت فرنگی، کارامل و وانیلی عرضه می‌شود. برای تهیه دسری سالم در کنار بستنی سویا از میوه‌ها استفاده نمایید.

۸- توفوی نرم (پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید)

به دلیل طعم غلیظ و خامه مانند آن، توفو می‌تواند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. سس سالاد، انواع سس‌ها، دسر‌ها و… مواردی است که توفوی نرم می‌تواند در آن‌ها مورد استفده قرار گیرد.

۹- توفوی سخت

به دلیل درجه غلظت بالای آن، به دلیل حفظ ساختار خود می‌تواند در غذا‌ها مورد استفاده قرار گیرد. افزودن توفوی سخت را به پوره سیب زمینی سرخ شده، سالاد‌ها، سوپ‌ها، ماکارونی‌ و سایر غذا‌ها، جایی که می‌تواند طعم سایر غذا‌ها را به خود جذب کند؛ امتحان کنید.

۱۰- گوشت‌های سویا

همبرگر سویا و سوسیس‌های سویا را امتحان کنید. شما می‌توانید این محصولات را در ردیف مواد غذایی منجمد و فرآورده‌های گوشتی پیدا کنید. همبرگر‌ها در هر دو طعم گوشت و مرغ وجود دارد، در حالی که سوسیس‌ها معمولاً با طعم‌های ساده و ایتالیایی تند می‌باشند.

غذاهای تهیه شده با سویا جایگزین‌هایی مناسب برای گوشت‌ها و لبنیات پرچرب و پرکالری می‌باشند. همواره برچسب غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را از نظر وجود سویا در آن‌ها بررسی نمایید. اگر لیست مواد تشکیل دهندهٔ محصولات محتوی پروتئین سویا یا لوبیای سویا باشد شما آنچه را که به دنبالش بودید را یافته‌اید.

شاید این مطالب را هم بپسندید