تغییر از درون تا برون

هر کس که تا به حال برای کاهش وزن خود تلاش کرده، خوب می‌داند که برای این امر دل و ذهن نیز به اندازه دهان و شکم مهم است. احساسی که در مورد کاهش وزن خود دارید، تاثیر قوی‌ای بر توانایی شما در کاهش وزن و ادامه راه‌تان دارد. اما همه ما می‌دانیم که گاهی اوقات تغییر افکار و احساسات می‌تواند چقدر سخت باشد.

متاسفانه، بسیاری از ما به افکار و احساساتمان مانند مواردی که به طور تصادفی برایمان رخ می‌دهند می‌نگریم. برای مثال امروز احساس گناه می‌کنید (یا احساس شادی یا غم یا انگیزه بالا) و با خود فکر می‌کنید که این تنها یک حس است که در شما وجود دارد. اما این امر صحیح نیست. ما باید به افکار و احساساتمان مانند رفتارهای درونی بنگریم. ما می‌توانیم آن‌ها را تحت کنترل خود درآوریم و آن‌ها را برای برطرف کردن نیازمان هماهنگ کنیم.‌‌ همان طور که رفتارهای بیرونیمان را برای کاهش وزن، گسترش و سازش می‌دهیم (خوردن غذا در حجم کمتر، پیاده‌روی بیشتر)، گسترش رفتارهای درونی و باطنی نیز امکان‌پذیر است. (به جای اینکه بگویید من نمی‌توانم بگویید من می‌توانم).

در حقیقت این امر نه تنها امکان‌پذیر است بلکه اگر از درون خود را تغییر ندهیم، عادات جدید خوردن و ورزش کردن ما نیز برای مدت طولانی‌ای دوام نخواهند داشت.

پس از کجا باید شروع کنید؟

گام اول این است که پنج سطح مختلف را که به وسیله آن‌ها قادر به تغییر رفتار و افکارمان هستیم، بشناسیم. برای ایجاد تغییر باید از آسان‌ترین و سطحی‌ترین کار‌ها شروع کنیم و به تدریج به عمقی‌ترین و سخت‌ترین سطح برسیم.

۱) محیط

رفتارهای ما چه وقت و در کجا رخ می‌دهند.

«با وجود کار و برنامه گیج‌کننده‌ام، کاهش وزن خیلی برایم سخت است. من همیشه غذای خود را در رستوران‌های فست فود و در مسیر راهم می‌خورم.»

۲) رفتار

آنچه انجام می‌دهیم. اعمال خاصی که در محیط اطرافمان مرتکب می‌شویم.

«من نمی‌دانم که برای کاهش وزن و تناسب اندام خود چه بخورم و چه ورزشی انجام دهم.»

۳) توانایی

چگونه رفتارهای خود را جهت دهیم. توانایی و استراتژی‌هایی که در زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

«من قادر به کاهش وزن و ادامه این راه نیستم.»

۴) باور‌ها

باور‌ها و ارزش‌هایی که گمان می‌کنیم صحیحند.

«من مستحق اینکه فردی لاغر و جذاب باشم، نیستم.»

۵) شناسایی

ما چه کسی هستیم. احساس ابتدایی در مورد خودمان که به ماموریت ما در زندگی بسته است.

«من یک فرد چاق هستم.»

شاید این مطالب را هم بپسندید