۲۱ روش هوشمندانه برای اینکه از همین لحظه احساس شادی بیشتری کنید

۱) لبخند بزنید

تحقیقات نشان می‌دهند که لبخند واقعی (که لپ‌های شما را بالا بکشد)،‌ استرس را کم می‌کند. بنابراین، از هر موقعیتی برای لبخند زدن، استفاده کنید. به گارسون رستوران لبخند بزنید، تمجید رئیس خود را با روی باز پذیرا باشید، برنامه‌های کمدی تماشا کنید. خلاصه هر کاری از دست‌تان برمی‌آید انجام بدهید تا لبخند بر لب شما بنشیند.

۲) برای همه نعمت‌های زندگی خود شکرگزار باشید

بر پایه علم، شاکر بودن بابت موهبت‌های زندگی و حتی شادمانی‌هایی مثل شستشوی ظروف توسط هم‌اتاقی‌تان و یا نزدیک شدن به زمان دریافت حقوق، می توانند باعث افزایش حس خوشحالی و بهبود کیفیت زندگی شوند.

۳) برای رفتن به سفر برنامه‌ریزی کنید

حتی اگر در حال حاضر در شرایطی نیستید که بتوانید به سفر بروید، باز هم به تحقیق درباره هتل‌ها و درجه رستوران‌ها پرداخته و رزرو اتاق‌ها را بررسی کنید. این کار به شما خشنودی و امیدواری نسبت به آینده می‌دهد.

۴) به کارهایی مشغول شوید که از انجام آنها لذت برده و متوجه گذر زمان نمی‌شوید

وقتی که انقدر سرگرم یک فعالیت می‌شوید که حتی فراموش می‌کنید که تلفن همراه خود را چک کنید یا ناهار بخورید، یعنی دراصطلاح، غرق آن کار شده‌اید. روانشناسان معتقدند که از خود بی‌خود شدن افراد در اثر سرگرم شدن با یک فعالیت مورد علاقه و خلاقانه، با شادی در ارتباط است. بنابراین، دست به فعالیت‌های لذتبخش بزنید. مثلاً بنویسید، آشپزی کنید، بافتنی ببافید یا حتی پست‌های اینستاگرامی درست کنید. سرگرمی مورد علاقه خودتان را پیدا کنید.

۵) ورزش کنید

ورزش علاوه بر این مزیت که باعث افزایش ترشح اندروفین می‌شود، این جنبه مثبت را نیز دارد که تمرکز و انرژی فرد را به خود معطوف کرده و در نتیجه حواس او را از فکر کردن به مشکلات روزمره، منحرف می‌کند. به علاوه، تعداد بسیار زیادی از تحقیقات نشان می‌دهند که ورزش منظم برای سلامتی جسم و ذهن، مفید می‌باشد.

۶) با دوستان و عزیزان خود وقت بگذرانید

حتی اگر هیچ فعالیت هیجان‌انگیزی در زندگی خود انجام نمی‌دهید و حتی اگر درباره مشکلات و ناراحتی‌های زندگی با کسی صحبت نمی‌کنید، گاهی بهتر است که حتی برای فعالیت‌های معمولی مثل تماشای تلویزیون هم با یک پشتیبان و دوست همراه شوید.

۷) از منزل خارج شوید

محیط خارج از منزل، یک محیط سرزنده و بستری مناسب برای معاشرت است. از منزل خارج شوید و از هوای تازه استفاده کنید. تحقیقات نشان می­‌دهند که حضور خارج از یک چهاردیواری، به شما احساس زنده بودن می‌دهد. علاوه بر همه اینها، طبیعت همیشه برای مقابله با ناملایمات کوچک زندگی، راهی پیش روی ما می‌گذارد و وسعت دید ما را نسبت به مسائل، بیشتر می‌کند.

۸) غذای خود را با کسانی که برای‌تان مهم هستند، قسمت کنید

غذای خوب، جو خوبی ایجاد کرد و خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

۹) از ترس‌های خود استقبال کنید

چه این ترس، شرکت در کلاس مهارت‌های فی‌البداهه باشد یا انجام ورزش‌ با شدت زیاد باشد یا دعوتنامه برای شرکت در یک جلسه باشد، به خودتان قول بدهید که ۲۰ دقیقه با آن روبرو شوید و اگر با گذشت این زمان باز هم احساس خوشایندی نداشتید، می‌توانید از آن دوری کنید.

۱۰) مدیتیشن انجام بدهید

بخشی از زمان خود را به خودآگاهی اختصاص بدهید. تحقیقات نشان می‌دهند که آگاهی و مدیتیشن، فواید بسیار زیادی برای ذهن، جسم و احساسات دارد.

۱۱) به قدر کافی بخوابید

اگر همه جنبه‌های زندگی شما روی غلطک بوده و همه چیز مرتب است و با این وجود باز هم احساس خستگی شدید می‌کنید، باید میزان خواب خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به قدر کافی استراحت می‌کنید.

۱۲) همه چیز را آنطور که هستند، قبول کنید

ناشاد بودن گاهی ناشی از خواستن چیزهایی است که در حال حاضر در زندگی خود ندارید. شما باید شرایط فعلی خود را، همانطور که هست، قبول کنید و درک کنید که نمی‌توانید همه چیز را در زندگی کنترل کنید و این طبیعی است که بر روی همه جوانب زندگی کنترل نداشته باشید.

۱۳) فهرست بایدهای روزانه خود را مرور کنید

گاهی اوقات انقدر غرق در کارهایی که باید انجام بدهید، می‌شوید که شما را دچار تشویش و نگرانی می‌کنند. همه کارهای را که باید انجام بدهید و باعث استرس شما شده‌اند را یادداشت کنید و به این فهرست، قدم‌هایی را هم که برای حل و فصل کردن این کارها می‌توانید بردارید، اضافه کنید.

۱۴) به موسیقی‌ای که به شما احساس خوب می‌دهد، گوش کنید

از اثر مفیدی که موسیقی مورد علاقه‌تان بر روی شما خواهد گذاشت، شگفت‌زده خواهید شد.

۱۵) بیشتر بخندید

شاید خندیدن باعث تغییرات اساسی در شرایط زندگی شما نشود اما هر چه که باشد و حتی اگر تغییری ایجاد نکند، تماشای برنامه‌های شاد و خندیدن، دست کم حال شما را بدتر نمی‌کند.

۱۶) یک کار خوب برای یک شخص دیگر انجام بدهید

از قدیم گفته‌اند “از هر دست که بدهی، از همان دست پس می‌گیری.” با انجام کارهای خیر و مفید برای دیگران، تمرکز شما به خارج از خودتان جلب شده و دید بهتری نسبت به مسائل، پیدا می‌کنید. می‌توانید وقت، مهارت یا امکانات خود را در راه کمک به دیگران به کار ببرید.

۱۷) خود را با افراد مثبت‌اندیش احاطه کنید

حتماً با کسانی آشنایی دارید که شما را قضاوت نمی‌کنند و گستاخ و بدخلق نیستند. این افراد، کوچکترین دستاوردها را هم جشن می‌گیرند و شما را به خلاقیت تشویق می‌کنند و به شما احساس بسیار خوبی می‌دهند. این افراد را یافته و اوقات خود را با آنها سپری کنید.

۱۸) کمی برای رفتن به کنسرت موسیقی، ماساژ یا یک شام پر‌رنگ و لعاب، هزینه کنید

هزینه کردن برای تجربه بعضی چیزها نسبت به هزینه برای روش‌های روان‌درمانی، اثر مفیدتری بر شادی شما دارد.

۱۹) از وسایل ارتباط جمعی فاصله بگیرید

این مورد، یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از مقایسه خودتان، شغل، هیکل، خانواده و خانه‌ ای که آرزویش را دارید با دوستان دوران دبیرستان‌تان می‌باشد. چنین مقایسه‌هایی هیچ کمکی به شما نمی‌کنند. پس بهتر است که از آنها فاصله بگیرید.

۲۰) با کودکان یا حیوانات یا هر چیز دیگری که باعث شادی‌تان می‌شود، وقت بگذرانید

کودکان و یا حیوانات به شما کمک می‌کنند که مسائل را خیلی جدی نگیرید.

۲۱) اگر به کمک احتیاج دارید، از دیگران درخواست کمک کنید

اگر خلق و خوی ناراحت شما موقتی نیست و فروکش نمی‌کند، باید به پزشک یا مشاور مراجعه کرده و مشکل را با آنها در میان بگذارید. ممکن است که مشکل شما هورمونی، روانی یا کلاً چیز دیگری باشد اما ارزش این را دارد که با یک فرد دیگر که مورد اعتماد شماست، مشورت کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید