آیا دلیل اضافه وزن من کم‌کاری تیروئید است؟

با کاهش سطح هورمون تیروئید در بدن، عدد ترازو هم کم‌کم شروع به افزایش یافتن می‌کند؛ اما نگران نباشید. راه‌هایی برای کنترل این اثر وجود دارد.

تیروئید و وزن بدن
در بدن یک فرد نرمال با ترشح هورمون تیروئید توسط غده تیروئید به داخل خون، متابولیسم یا سوخت‌و‌ساز هم در محدوده‌ای کنترل‌شده باقی می‌ماند. بنابراین، با کاهش آزادسازی این هورمون به درون خون، فرآیند متابولیسم نیز کند می‌شود. نتیجه این رخداد بر سوخت‌وساز بدن، ممکن است مانند اثر ترمز بر یک ماشین باشد. در نتیجه، احساس سرما، خستگی و کسلی پدیدار می‌شوند. حبس آب و نمک در بدن و متعاقب آن ایجاد ظاهر متورم نیز از اثرات دیگر کاهش این هورمون است.  ممکن است کمی هم دچار اضافه وزن شوید. توجه کنید: کمی! در حقیقت تنها حدود ۱۰ درصد از اضافه وزن یک فرد مبتلا به هیپ.تیروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید) مربوط به بیماری او است. اگر بعد از درمان پزشکی هیپوتیروئیدیسم و بازگرداندن سطح هورمون‌های آن به سطح طبیعی هنوز هم اضافه وزن وجود داشت، این چاقی احتمالا ناشی از اثر مستقیم کمبود هورمون تیروئید نبوده است. تجربیات نشان داده‌اند که مبتلایان به هیپوتیروئیدیسم، قبل از تشخیص بیماری هم دچار چاقی یا اضافه وزن بوده‌اند. البته علائم جانبی هیپوتیروئیدیسم مثل خستگی و بی‌حالی گاها موجب کاهش انگیزه یک فرد برای ورزش و فعالیت بدنی و هم چنین سالم غذا خوردن می‌شوند.

چگونه وزنم را کنتترل کنم؟
اگر بیماری هیپوتیروئیدیسم در شما تشخیص داده شده است و درمان آن را آغاز کرده‌اید و سطح این هورمون‌ها نیز به جایگاه نرمال بازگشت کرده است، ممکن است همچنان دچار کشمکش در کم کردن وزن و رساندن آن به محدوده سالم باشید.

مطلبی که قصد داریم برایتان بیان کنیم این است که بهترین راه برای کنترل وزن، تمرکز بر عواملی است که قابل کنترل هستند. پس:

_به طور مرتب فعالیت کنید:
ورزش بهترین روش برای افزایش متابولیسم، استحکام استخوان‌ها، ساخت عضلات، کاهش استرس و بهبود سلامتی است. اگر برای اولین بار یا پس از زمانی طولانی، ورزش را شروع می‌کنید، انتخاب‌هایی مانند پیاده‌روی و یوگا می‌توانند برایتان مناسب باشند.

_آرام باشید…
وجود فشارهای مداوم در زندگی می‌توانند منجر به سبک تغذیه ناسالم، خستگی و افسردگی شود. خوب است بدانید که استرس‌های روحی سبب ترشح هورممونی به نام کورتیزول در بدن می‌شود که در تولید هورمون تیروئید تداخل ایجاد می‌کند. پس چیزهایی که اغلب باعث ایجاد استرس در زندگی‌تان می‌شود را پیدا کرده و سعی به جلوگیری از رخ دادن آن‌ها کنید.

_به اندازه کافی بخوابید:
بستن چشم‌ها و خوابیدن اثرات سلامتی بسیاری بر بدن دارند. خوابیدن زمانی برای استراحت و ترمیم برای بدن فراهم می‌کند و برای کاهش وزن و سلامتی کلی بدن ضروری است.

-تغذیه سالم بسیار بسیار مهم است:
سبک غذا خوردن سالم و صحیح بخش بزرگی از برنامه کنترل وزن را تشکیل می‌دهد. وقتی بدن یک فرد از تغذیه‌ای مفید برخوردار است، نتایج حاصل از آن تناسب اندام، پیشگیری از افزایش سطح کلسترول بد و دیابت است.

پروتئین لخم بیشتری بخورید:
به مصرف بیشتر ماهی، مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات روی بیاورید

سبزیجات بیشتری بخورید:
سبزیجات کالری کمی دارند و باعث کنترل قند خون هم می‌شوند. انواع سالادها، سبزیجات خام و سوپ‌های سبزیجات را امتحان کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید