پنج دلیلی که به ورزش‌های قدرتی نیازمندید

اکثر خانم‌ها تمرین‌های تناسب اندامشان را بر پرورش قلب از راه ورزش‌های سرعتی و هوازی معطوف می‌کنند. آن‌ها ممکن است بدوند، به سرعت دور چیزی بچرخند و یا برقصند و زمانی که ضربان قلبشان افزایش پیدا کند کالری سوزی آن‌ها آغاز می‌شود. اما شما به ندرت خانم‌ها را در سالن‌های ورزش در بخش ویژهٔ آقایان که‌‌ همان وزنه‌ها هستند می‌بینید! این در واقع یک اشتباه بزرگ به نظر می‌رسد. کالری سوزی سریع از طریق فعالیت‌های سرعتی ممکن است بیشتر باشد اما اگر شما یک ورزشکار قوی نباشید، بسیاری از مزایای دیگر از جمله چربی سوزی را از دست می‌دهید.

جول هارپر مربی معروف ورزشکاران المپیک می‌گوید: «من مشتریانم را برای استفادهٔ بهینه و کارا از وقتشان تمرین می‌دهم و به همین دلیل برروی تمرینات قدرتی تکیه می‌کنم. این روش به ساخت عضله، تراکم استخوان و کاهش وزن شما کمک می‌کند».

در ادامه پنج دلیل برای گنجاندن تمرین‌های قدرتی در برنامهٔ روتین ورزشی ارائه شده است:

برای ساخت عضله

که به شما کمک می‌کند وزنتان کاهش پیدا کند. مطالعهٔ penn state برروی مزایای روش هوازی و تمرین‌های قدرتی کسانی را که ۲۱ پوند کاهش وزن در یک رژیم غذایی مشابه داشتند را مورد بررسی قرار دادند. گروه هوازی اما ۶ پوند از ماهیچه‌های خودشان را از دست داده بودند، در حالیکه گروهی که وزنه برداری می‌کردند تقریبا تمام چربی خود را از دست داده و ماهیچه به دست آورده بودند.

شما با وزنه برداری، در دقیقه دو تا چهار کالری نسبت به کسی که به صورت هوازی ورزش می‌کند کمتر کالری می‌سوازنید؛ اما وقتی ورزش هوازی متوقف می‌شود، بدن سوزاندن کالری را متوقف می‌کند. از طرف دیگر، وقتی که کار با وزنه‌ها به پایان می‌رسد، متابولیسم بدنتان همچنان تا یک ساعت در سطح بالا به صورت فعال باقی می‌ماند و سوزاندن کالری‌ها تا ۲۵% سریع‌تر از زمانی که تمرینات قدرتی به پایان رسیده است، انجام می‌شود. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که ۱۲۰ کالری اضافه را در هر روز به ازای هر سه پوند ماهیچه‌ای که به دست می‌آورید بسوزانید؛ که این امر کلید کاهش وزن و کنترل بلند مدت آن در این روش است. آن ۱۲۰ کالری اضافه در روز می‌تواند به ۱۰ پوند کاهش چربی اضافه در سال منجر بشود.

اینطوری فکر کنید: اگر ماهیچه‌هایتان را بسازید، بدنتان شروع به سوزاندن کالری می‌کند، حتی اگر در حال تماشای برنامهٔ تلویزیونی مورد علاقهٔ خودتان باشید!

برای افزایش تراکم استخوان

اکثر پزشکان تمرینات با وزنه را به عنوان اولین معیار جلوگیری در برابر پوکی استخوان پیشنهاد می‌کنند. در دوران یائسگی، خانم‌ها ممکن است تا ۲ درصد از جرم استخوان‌هایشان را به صورت سالانه از دست بدهند. اما خبر خوب این است که این روند قابل بازگشت است. خانم‌هایی که در یک مطالعه در دانشگاه McMaster شرکت کرده بودند، دریافتند که یک برنامهٔ قدرتی یکساله توانسته ستون فقراتشان را تا ۹ درصد حجیم‌تر کند.

برای شاد شدن

خوش اندام بودن، به طور قطع اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد، اما تمرین‌های قدرتی نیز می‌تواند جریان ثابتی از آندورفین را آزاد کند که نقش اساسی در کنترل احوالات شما داشته باشد. افزایش میزان آندورفین یکی از طبیعی‌ترین روش‌های کاهش استرس و افزایش شادی و نشاط است.

برای جلویگیری از بیماری

مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات قدرتی به کنترل قند خون کمک می‌کند و این امر منجر به جلوگیری از ابتلا به دیابت می‌گردد. استفادهٔ مرتب از وزنه‌ها، همچنین از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از طریق ذوب چربی‌های ایجاد شده بر دیوارهٔ اندام‌ها جلوگیری می‌نماید. حفظ قدرت ماهیچه‌های اطراف مفاصل باعث کاهش حساسیت و درد در بخش‌هایی که از بیماری آرتریت رنج می‌برند می‌گردد و با افزایش قدرت دیافراگم و ماهیچه‌های پشت، می‌توانید علائم بیماری‌های کمر درد را نیز کاهش بدهید.

ورزش‌های قدرتی تعادل و پایداری را افزایش می‌دهند و به همین دلیل ظاهر بهتری به شما می‌دند چون تمام ماهیچه‌های بدنتان در مجموع قوی‌تر و کارا‌تر می‌شوند.

نگران نباشید!! شما نیازی به ترک کلاس ورزش از پیش برنامه ریزی شدتان ندارید، شما همچنان از مزایای برنامه‌های هوازی بهره‌مند خواهید شد. خوشبختانه شما دلایل کافی برای اضافه کردن تنها دو جلسه تمرینات قدرتی در هفته پیدا کرده‌اید و همچنان وقت کافی برای دویدن، چرخیدن و رقصیدن به منظور بالابردن ضربان قلبتان باقی می‌ماند!

شاید این مطالب را هم بپسندید