هفت مزیت استفاده‌ از الپ‌تیکال

ایا تا به حال به این توجه کرده‌ید که چه تعداد دستگاه الپ‌تیکال در باشگاه‌های  ورزشی هستند؟

الپ‌تیکال فواید بسیاری در رابطه با تمرینات با شدت پایین برای بالاتنه و پایین‌تنه دارد.

تمرینات با شدت کم با الپ‌تیکال:

مربیان الپ‌تیکال فشار و کشش را به وسیلهٔ الپ‌تیکال از روی پاهای شما بر می‌دارند. پاهای شما هرگز از پدال جدا نمی‌شود.   مانند اینکه در بین هوا و زمین در حال راه رفتن هستید. به اختصار، زمانی که راه می‌روید یا می‌دوید، هرگام شما یک ضربه به بدن شما وارد می‌کند. پیشنهاد می‌شود که دونده‌ها فشار انرا به اندازهٔ ۲. ۵ برابر وزن خودشان قرار دهند. این مقدار نه تنها بر روی مفاصل پاهای شما تاثیر می‌گذارد بلکه بر روی کمر شما هم تاثیر دارد.

حرکت طبیعی راه رفتن برای پا‌ها:

به علاوه، هیچ فعالیت معکوسی وجود ندارد. حرکت بر روی  الپ‌تیکال به گونهٔ است که با حالت طبیعی حرکت مفاصل زانو و ران  مجهز هستند که برای گام برداشتن شما ایجاد راحتی می‌کنند. نه تنها پاهای شما از روی پدال جدا نمی‌شود بلکه پدال ان با زاویهٔ گام شما بر روی الپ‌تیکال تطبیق دارد.

دستگاه الپ‌تیکال تمرینات با وزن را نیز فراهم می‌کند:

در مقایسه با دستگاه‌های تناسب اندام دیگر مانند دوچرخه ثابت، با دستگاه الپ‌تیکال تمرینات با وزن را  می‌توان انجام داد.

تمرینات با وزن یکی از مهم‌ترین تمرینات برای جلوگیری از پوکی استخوان است.

تمرینات دوجانبه –  بالاتنه و پایین‌تنه:

چیزی که باعث می‌شودالپ‌تیکال به عنوان یک وسیلهٔ خاص در نظر گرفته شود اینست که دارای تمرین ترکیبی برای  بالاتنه است. در حقیقت، دستگاه ورزشی دیگری نیست که بتواند به صورت همزمان  بر روی گروه عضلانی زیادی کار کند. به این دلیل است که بسیاری افراد الپ‌تیکال را نسبت به تمرینات دیگر ترجیح می‌دهند،  شما تمرینی را انجام می‌دهید که بر روی عضلات چهارسر،  همسترینگ،  سرینی،  سینه،  پشت،  سه سر و دوسر تاثیر می‌گذارد.

برای استفادهٔ کامل از تمرینات دوطرفه خیلی مهم است که مقاومت دستگاه را بین بالاتنه و پایین‌تنه خود تقسیم کنید. بسیاری افراد که بر روی دستگاه الپ‌تیکال تمرین می‌کنند بیشتر مقاومت دستگاه را بر روی پایین‌تنه خود احمال می‌کنند و فقط ادامهٔ حرکت را با دستان و بالاتنه خود انجام می‌دهند.

سوزاندن بیشترین کالری در کوتاه‌ترین زمان:

اشکار‌ترین فایدهٔ تمرین با این دستگاه اینست که بدن خود را  به تلاش بیشتر وا می‌دارید. به علاوه، شما مصرف انرژی خود را بهینه‌تر می‌کنید.  بیشترین کالری و چربی را در کوتاه‌ترین زمان مصرف می‌کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود که میزان نظارت خود را برای اعمال فشار تمرین کم کنید. شما زمانی که بتوانید تمریناتتان را سخت‌تر می‌کنید و نیازی به دیدن میزان مقاومت وارد شده نیست.

از برنامه‌های تمرینی لذت ببرید:

مانند تردمیل، الپ‌تیکال نیز به برنامه‌های متنوع تمرینی مجهز است. این برنامه‌ها شبیه‌ساز بالا رفتن از تپه یا تمرینات اینتروال با مقاومت‌های متناوب است. بسیاری از الپ‌تیکال‌ها مجهز به سیستم کنترل بی‌سیم ضربان قلب هستند،   که به شما اجازه می‌دهد سطح تمرینات خود را با در نظر گرفتن میزان ضربان قلب خود کنترل کنید.

کمترین نگهداری برای دستگاه الپتیکال:

یک مزیت الپتیکال نسبت به تردمیل اینست که کمترین نیاز به نگهداری و تعمیر را دارد. به دلیل حرکات با شدن پایین در الپ‌تیکال، و به دلیل کمتر بودن بخش‌های درگیر در حرکت  یک دستگاه الپ‌تیکال نسبت به تردمیل به میزان کمتری نیاز به سرویس دارد. شما نباید نگران تسمه، موتور‌ها، غلتک و یا فشار ناشی از وزن زیاد بر روی ان باشید.

بی‌فایده بودن الپ‌تیکال:

ایا دستگاه الپ‌تیکال هم بی‌فایده و بی‌مصرف می‌شود؟ بله، بعضی افراد تمرینات دوجانبه  بخصوص الپ‌تیکال را بی‌ارزش و نامانوس می‌دانند و پیاده روی یا راه رفتن تند‌تند را روی تردمیل ترجیح می‌دهند. در حقیقت، بسیاری از مدل‌ها تمرینات بر روی پایین‌تنه را ترجیح می‌دهند. اگرچه، تصور ذهنی من این است که تمرینات دو جانبه باعث می‌شود تا الپ‌تیکال جذاب شود.

اگر شما تا به حال الپ‌تیکال را امتحان نکرده‌اید، به یک فروشگاه محلی دستگاه‌های ورزشی بروید و یک الپ‌تیکال را امتحان کنید. بهتر اینکه‌ هزینه یک جلسه باشگاه را بدهید و یک تمرین شدید با الپ‌تیکال داشته باشید و ببینید ایا تغییری احساس می‌کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید