سویا لوبیای سحرآمیز

– سویا می‌تواند از راه‌های مختلف در تأمین سلامتی انسان نقش داشته باشد. این دانه گیاهی، از نظر پروتئین بسیار غنی بوده و می‌تواند جانشین گوشت شود.

– سویا مانند ماهی و یا بذر کتان حاوی اسیدهای چرب امگا – ۳ است. بنابراین سویا به تقویت هوش و حافظه کمک می‌کند و از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

– سویا دارای مقدار زیادی ویتامین E است که کمک زیادی به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده نموده و دوباره‌سازی آنها را تسریع می‌بخشد و در سلامت پوست نیز موثر است.

– سویا توانایی بدن را در مبارزه با عوامل پیرکننده در زنان و مردان تقویت می‌کند، در نتیجه فرایند پیری را کند می‌سازد.

– برنامه غذایی حاوی سویا تضمین‌کننده سلامت قلب است چون سویا منبع پروتئینی با چربی اشباع پائین و فاقد کلسترول است که در مقایسه با منابع پروتئین حیوانی قادر به کاهش سطح کلسترول خون نیز می‌باشد. سویا سطح کلسترول بد خون را ۵ – ۳% کاهش می‌دهد. از طرفی کاهش هر یک درصد سطح کلسترول بد خون، ریسک بیماری‌های قلبی را ۵ – ۳% کاهش می‌دهد. همچنین امگا-۳ موجود در سویا از لخته شدن خون پیشگیری می‌کند.

– سویا از نظر سدیم فقیر و از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است؛ این ترکیب ویژه باعث تعادل فشارخون می‌گردد.

– فیبر موجود در لوبیای سویا در عین حال که پایین آورنده کلسترول خون است، در کاهش وزن نیز موثر است. سویا دارای فیبرهای محلول در آب است. مهمترین ویژگی فیبر این است که در جریان هضم غذا نمی‌شکند و جذب نمی‌شود و عیناً دست نخورده و بدون تغییر از معده می‌گذرد و وارد روده‌ها می‌شود و پس از جذب مقدار زیادی آب از بدن دفع می‌شود. دقیقاً همین ویژگی هضم نشدن فیبر، باعث پیشگیری از دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان و یبوست می‌شود، زیرا فیبرهای محلول در آب به صورت یک ماده محافظ جدار روده بزرگ را پوشانده و مانع آسیب رساندن مواد مضر می‌شود.

همچنین فیبر محلول باعث می‌شود هضم مواد غذایی آهسته انجام گیرد و کمک می‌کند که انسان مدت بیشتری احساس سیری نماید و کمتر میل به خوردن داشته باشد.

– سویا دارای دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی از نوع استروژن‌های گیاهی است که از استروژنی که به طور طبیعی در بدن زنان تولید می‌شود، ضعیف‌ترند. در دوران یائسگی که تولید استروژن طبیعی در زنان کاهش می‌یابد، با مصرف سویا و بهره‌مندی از استروژن‌های گیاهی آن، می‌توان کمبود استروژن طبیعی را جبران کرد و از عوارض یائسگی نظیر گُرگرفتگی، افسردگی و خستگی کاست.

– سلنیوم موجود در سویا نیز در کاهش عوارض یائسگی و پیشگیری از سرطان پروستات نقش دارد.

– مصرف استروژن‌های گیاهی سویا قبل از یائسگی نیز برای زنان سودمند است زیرا جانشین استروژن‌های قوی بدن می‌شود و از عوارضی مانند دردهای قبل از قاعدگی، عادات ماهیانه نامرتب، دمدمی مزاج شدن و  میل به شیرینی قبل از قاعدگی و نیز سرطان سینه پیشگیری می‌کند. 

– مطالعات نشان داده‌اند زنانی که در سن ۵ تا ۱۱ سالگی خود مقدار زیادی سویا مصرف کرده‌اند، نسبت به زنانی که مصرف سویای کمتری داشتند، ۵۸% کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود سویا را در برنامه غذایی دختران نوجوان خود از سنین پایین وارد کنید.

– مصرف هفتگی سویا در برنامه غذایی می‌تواند ۱۷ تا ۱۹ درصد احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

– کلسیم در سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است. افرادی که بیشتر پروتئین حیوانی مصرف می‌کنند به میزان ۵۰% کلسیم بیشتری دفع می‌کنند تا افرادی که سویا را جانشین آن کرده‌اند. پروتئین‌های حیوانی از لحاظ گوگرد که در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند، غنی هستند اما پروتئین‌های گیاهی مقدار گوگرد کمتری دارند که باعث می‌شود کلسیم بیشتری جذب شود. بنابراین سویا درپیشگیری از پوکی استخوان هم مؤثر است.

– مصرف مقدار زیادی ازغذاهای حاوی سویا مانند شیر سویا و توفا، عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد و ریسک بیماری انسداد مزمن ریه را کاهش می‌دهد. علت ۹۰% ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریه، استعمال طولانی مدت سیگار است. ایزوفلاون سویا به عنوان یک عامل ضد التهابی در ریه عمل کرده و می‌تواند افراد سیگاری را اثرات سرطانزای تنباکو حفظ کند.

– پروتئین سویا حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد بنابراین سویا در تنظیم قند خون موثر است.

– لوبیای سویا منبع خوبی از آهن نیز است. با مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه همراه آن جذب آهن آن را افزایش دهید.

– برای بهره‌مندی از اثرات سودمند سویا، از دانه سویا طبیعی استفاده کنید نه سویای بسته بندی و تهیه شده در کارخانه‌ها. برای استفاده صحیح از دانه‌های سویا، ۱۲ ساعت دانه‌ها را خیس کرده، چند بار  آبش را عوض کنید، سپس آب را دور ریخته، دانه‌ها را ۱۵ – ۱۰ دقیقه در آب جوش آبپز کنید. حالا دانه‌های پخته شده را با کمی گوشت و یا بدون آن چرخ کنید و در غذاهای خود جانشین گوشت استفاده کنید. اگر می‌خواهید به خورش یا غذایی لوبیای سویا را اضافه کنید بعد از آبپز شدن آنها، در دقایق آخر پخت غذا اضافه کنید تا ویتامین‌ها و املاح آن با حرارت از بین نروند.

– برای پختن سویا باید از حرارت دادن آن به مدت زیاد پرهیز شود زیرا حرارت زیاد و مدت زیاد پخت مقداری از مواد مفید سویا را از  بین می‌رود.

برای حل مساله نفخ حبوبات و سویا راهکارهای زیر را به کار برید:

– هیچ وقت حبوبات را در آبی که قبل از پختن خیس کرده‌اید، نپزید.

– بیشتر حبوبات بخورید زیرا مسئله نفخ بیشتر برای اشخاصی مطرح است که به ندرت حبوبات می‌خورند. اگر خوردن حبوبات را شروع کرده‌اید از مقدار کم آغاز کنید و به تدریج مقدار مصرف را زیاد کنید.

– خوراک حبوبات را معمولاً با خوراکی‌های نفاخ مانند کلم برگ، کلم بروکسل و… نخورید.

– حبوبات را خیلی خوب بپزید زیرا حبوبات نیمه‌پز بیشتر ایجاد نفخ می‌کنند.

– اگر از کنسروهای حبوبات استفاده می‌کنید قبل از خوردن، آب آن را دور بریزید و با آب تازه بشویید، برای این کار باید حدود یک دقیقه زیر آب سرد شسته شود.

– در آبی که حبوبات را خیس می‌کنید در حدود یک گرم جوش شیرین بریزید. این کار باعث می‌شود مقدار بیشتری از مواد نفاخ آن در آب حل شود و خارج شود.

– پس از پختن و آماده شدن حبوبات برای مصرف و خوردن آن مقداری مخلوط  پودر نعناع، پونه، آویشن، گلپر، زیره و رازیانه به اندازه نصف قاشق چایخوری روی غذای آماده شده بریزید و میل نمایید.

بنابراین برای بهره‌مندی از اثرات این لوبیای سحرآمیز، از همین امروز حداقل یک وعده غذایی گوشتی خود را با سویا جایگزین کرده و به تدریج بر مقدار آن بیافزایید.

 

  فرآورده‌های سویا در اشکال مختلف در                      دسترسند

 

شاید این مطالب را هم بپسندید