جور دیگر باید دید!

شما هم جز اون دسته از آدم هایی هستین که با یه پرخوری یا یه اشتباه مدام خودتون و سرزنش می کنین و احساس می کنید که شکست خوردین ؟
چیزی که من در مراجعینم خیلی زیاد می بینم همین مسئله است و این بر می گرده به نگرش ما از کاری که داریم انجام میدیم باورها و انتظارات اشتباه موجب ایجاد احساسات منفی و رفتارهای منفی در ما میشن.

براتون توضیح می دم که در واقع شما با این سختگیری تون دارین چه بلایی سر خودتون میارین!

یه باور اشتباه من باید برنامه رو بدون عیب و نقص انجام بدم
کی همچین حرفیه و به شما زده؟ دوست عزیزم  وقتی ما می خوایم یه رفتار جدیدی رو یاد بگیریم یا یه تغییری رو در زندگی مون ایجاد کنیم زمان می بره شما  می خواید کاری رو انجام بدین که تا قبل از این اصلاً انجامش نمی دادین یا اصلاً به اهمیتش آگاه نبودین. می خوام یه سوال ازتون بپرسم یه خورده همین الان بهش فکر کنین شما روز اولی که می خواستین رانندگی یاد بگیرین  هم از خودتون این انتظار رو داشتین که بدون عیب و نقص رانندگی کنین ؟ قطعاً نه، چرا ؟ احتمالاً میگید خب بلد نبودم باید تمرین کنم تا یاد بگیرم ،  پس الان با هم سر این قضیه به توافق رسیدیم که تغییر سبک زندگی و رفتارهای خوردن هم مثل هر مهارت دیگه ای نیازمند زمانه و  هر چقدر تمرین تون بیشتر باشه بهتر انجامش میدین دقیقاً مثل رانندگی.

من نباید هیچوقت عادت های قبلیم رو انجام بدم
اینم یه باور اشتباه دیگه، شما در مرحله تغییر هستین اما هنوز کامل تغییر پیدا نکردین پس تا حدی بازگشت طبیعیه .لازم نیست با یه اشتباه یا برگشت به قبل خودتون رو سرزنش کنین. شما همیشه تو زندگی تون رو به جلو رفتین؟ یا نه بعضی وقتا در جا زدین و گاهی رو به عقب؟ می بینید زندگی فراز و نشیب داره و این فرازو نشیب هاس که جذابش می کنه فقط کافیه به خودمون فرصت بدیم همین و به خودمون بگیم من دارم تغییر می کنم.

من خیلی بی اراده هستم
این باور اشتباه نتیجه باورهای اشتباه بالاس در واقع باورهای سختگیرانه وغیر منطقی در باره عملکرد ما باعث میشه آخر سر همچین برچسب بی رحمانه ای به خودمون بزنیم .
تصور کنین یکی مدام از شما ایراد بگیره هر کاری که می کنید بگه کافی نیست،  خوب نیست، راضی نیستم
چه حسی در شما ایجاد میشه؟ ناراحتی؟ استرس؟ خشم ؟ تنفر؟  ناامیدی؟ و بعدش چیکار می کیند؟ به احتمال زیاد تصمیم می گیرید که بهش بگید نمی تونم،  از پسش بر نمیام و کار رو رها کنین! این فرآیند براتون آشنا نیست؟ شما دقیقاً دارین همین بلا رو سر خودتون میارین و برچسب های منفی به خودتون می زنین . باید خدمتتون بگم که این جنایتی که در حق خودتون دارین انجام می دین فقط محدود به رفتارهای کاهش وزن تون نمیشه گسترده میشه و تعمیم پیدا می کنه و تبدیل به یه باور اصلی در باره خودتون میشه چرا؟ چون ما شبیه باورهامون میشم. پس کار درستی که می تونید انجام بدین اینه که موفقیت ها و پیشرفت هاتون و ببینید خودتون رو تشویق کنین برای بهتر شدن و ادامه دادن مسیر موفقیت .

در نهایت باید بگم که این خیلی خوبه که ما سعی کنیم کارامون و عالی انجام بدیم اما وقتی این انتظار از عالی بودن باعث میشه که من تلاش ها و قدم هامو نبینم نتیجه عکس میده و موجب میشه طعم شیرین موفقیت رو به کام خودمون تلخ کنیم .تفسیرهای منفی ما و انتظارات غیر منطقی باعث میشه که ما خیلی جاها با اینکه داشتیم خوب پیش میرفتیم جا بزنیم و برنامه رو رها کنیم و یه شکست غیر واقعی رو به کارنامه مون اضافه کنیم.

به جای اینکه مدام از خودمون انتقاد کنیم و مدام خودمون رو سرزنش کنیم تمرین کنیم که با خودمون مهربون تر باشیم قدم ها مون و هر چند کوچک ببینیم ،خودمون رو تشویق کنیم و مدام با خودمون تکرار کنیم من می تونم و انجامش میدم.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید