با مصرف ویتامین E بقیه عمر خود را در آرامش بگذرانید

افرادی که به درد قلبی معروف به آنژین صدری مبتلا هستند و نیز افراد مُسنتری که توانایی ذهنی خود را تا حدودی از دست می‌دهند و کسانی که به بیماری چشمی آب مروارید مبتلا می‌شوند وجه تشابهی دارند و آن کم بودن مقدار ویتامین E در جریان خونشان است.

بسیاری از پژوهشگران توجه خود را به آنتی‌اکسیدانی قوی معطوف ساخته‌اند؛ یعنی سومین عضو گروه A.C.E ، دو عضو دیگر این گروه ویتامین‌های A و C هستند.

ویتامین E با رادیکال‌های آزاد مخرب می‌جنگد و بدن را سالم نگه می‌دارد.

وقتی ترکیبات چربی در جریان خون شناورند قابل تبدیل به ترکیبات دیگر هستند، مثلاً می‌توانند با مولکول‌های اکسیژن ترکیب شوند؛ آن وقت تشکیل رادیکال آزاد می‌دهند که برای تندرستی بسیار مضر است و زمینه ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را فراهم می‌سازد.

ویتامین E که آنتی‌اکسیدان است مانع ترکیب اکسیژن اضافی می‌شود و از این رو حضور سلول‌ها را در شرایطی سالم‌تر مقدور می‌سازد.

چند نکته دربارۀ ویتامین E :

ویتامین E در چربی حل و در روده بزرگ جذب می‌شود و در قسمتهای گوناگون بدن از جمله بافت‌های چربی، کبد، قلب و… ذخیره می‌گردد.

ویتامین E متشکل از هشت جزء به نام توکوفِرول است که با آلفا شروع می‌شود و تا تِتا ادامه می‌یابد. آلفا– توکروفرول بهترین منبع ویتامین E است.

میزان مصرف روزانه آن هشت تا ده واحد بین‌المللی و هر واحد بین‌المللی برابر یک میلی‌گرم است.

شرح بیشتر:

بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند که بسته شدن عروق به علت اکسیده شدن چربیها در جریان خون اتفاق می‌افتد. چربیها پس از تغییر شکل، درست در قسمت داخلی دیواره‌های شریانها ته‌نشین می‌شوند و این روند بیش از پیش ادامه می‌یابد و سبب باریک و یا بسته شدن عروق می‌شود. سکته‌های قلبی و مغزی اغلب نتیجه مستقیم این نوع اکسیده شدن چربی‌هاست. پس آنتی‌اکسیدان E نقش بازدارنده مهمی در این سناریو دارد.

ویتامین شگفت انگیز E :

  • پیدایش آب مروارید در افراد سالخورده ، به کمبود ویتامین E بستگی دارد.  طبق فرضیه‌های موجود، بروز آب مروارید در سالخوردگان باید به علت آسیبی باشد که رادیکال‌های آزاد به چشم وارد می‌سازند. مصرف مکمل ویتامین E به وسیله افراد سالخورده، مانع عارضه آب مروارید می‌شود. علاوه بر آن، بر اساس بررسی‌هایی که در هندوستان به عمل آمد، مشخص گردید کدر شدن قرنیه یا پوشش شفاف چشم هم با کمبود ویتامین E ارتباط مستقیم دارد.
  • کسانی که ورزش می‌کنند و مکمل ویتامین E به مصرف می‌رسانند، کمتر از افرادی که ویتامین E مصرف نمی‌کنند به آسیب‌های عضلانی دچار می‌شوند.
  • میان ویتامین‌های E و A  برای جلوگیری از رشد سرطان‌ها تشریک مساعی وجود دارد. ترکیب ویتامین‌های E و A  سلول‌های سرطانی را در لوله‌های آزمایش نابود می‌کند.
  • پژوهش‌های دیگر نشان‌دهنده تأثیرات مثبت مکمل ویتامین E و بهبود سلامت به اشکالی گسترده در نواحی مختلف بدن است؛ از جمله تقویت دستگاه ایمنی و افزایش مقاومت نسبت به عفونت ناشی از باکتری‌ها، کاهش علایم پیش از عادت ماهیانه و محافظت از بافت ریه‌ها در مقابل استنشاق اُزُن و هوای آلوده. افرادی که در هوای آلوده به تمرین می‌پردازند، باید از مزایای ویتامین E برخوردار شوند، زیرا هوای آلوده ازبزرگ‌ترین علتهای تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن است.

توصیه‌های ویژه :

  • غذاهایی بخورید که سرشار از ویتامین E باشند. این غذاها شامل روغن‌های گیاهی، کلم فندقی، سبزیجات برگ پهن، جوانه گندم، گردو و بادام، مغز شیرین هسته میوه‌ها و حبوبات است.
  • چنانچه می‌خواهید مکمل ویتامین E بخورید، سعی کنید با خوردن مکمل آهن هم‌زمان نباشد. میان زمان مصرف این دو هشت ساعت فاصله بگذارید.
  • به نظر می‌رسد مصرف روزانه چهارصد واحد بین‌المللی ویتامین E از بیماری قلبی و سرطان پیشگیری می‌کند.
  • اگر ورزش می‌کنید بیشتر از کسانی که کمتر فعالیت می‌کنند به ویتامین E نیاز دارید.
  • با بالا رفتن سن، میزان نیاز ما به ویتامین E نیز افزایش می‌یابد؛ یا جوانه گندم بیشتر بخورید یا از مکمل ویتامین E استفاده کنید!

 

شاید این مطالب را هم بپسندید