اگر مصرف سیب زمینی سرخ شده شما بالاست دقت کنید!

در سیب زمینی سرخ‌کرده ماده سمی آکریلامید به وفور یافت می‌شود. آکریلامید یک ماده اسیدی سرطان‌زا است که هنگام سرخ کردن مواد کربوهیدراتی که دارای ترکیبات کربن، اکسیژن و هیدروژن هستند ایجاد می‌شود.
هنگام سرخ کردن یک کیلوگرم چیپس سیب زمینی تا ۳۵۰۰ میکروگرم آکریلامید ایجاد می‌شود. اما هنگام آب‌پز کردن مواد غذایی، این اسید سرطان‌زا تولید نمی‌شود. آکریلامید با تضعیف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به ‌بیماری‌های عفونی و سرطان را افزایش می‌دهد.
بنابراین تا جایی که ممکن است از خوردن سیب زمینی سرخ‌کرده و چیپس پرهیز کنید. اما اگر نتوانستید در برابر این مواد غذایی مقاومت کنید، برای کاهش آکریلامید در سیب زمینی سرخ‌کرده و چیپس، این موارد را به خاطر بسپارید:
– حتی‌الامکان سیب زمینی را در روغن با درجه دود بالا و مخصوص سرخ کردن حرارت دهید.
– از سرخ کردن سیب زمینی‌های لک‌دار خودداری کنید و آن را در حرارت کم و مدت زمان کوتاه سرخ کنید.
– قبل از استفاده و پخت سیب زمینی، آن را پوست کنده و لااقل به مدت یک ساعت در آب قرار دهید. قرار دادن سیب زمینی در آب قبل از سرخ کردن، امکان تشکیل آکریلامید را کاهش می‌دهد.
– همراه با چیپس و سیب زمینی سرخ کرده از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند منابع ویتامین C شامل بروکلی، فلفل شیرین، کیوی و پرتقال، منابع ویتامین E شامل بادام، روغن آفتابگردان، روغن کلزا و بادام زمینی و منابع سلنیم شامل گوشت مرغ، غذاهای دریایی، جوانه گندم، مغز دانه آفتابگردان و تخم مرغ استفاده کنید.

کارشناس تغذیه سیبیتا

پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش