چرا افرادی که آرام میخورند کالری بیشتری میسوزانند؟

همیشه مردم بقیه را به خوب جویدن غذا نصیحت میکنند. جویدن آهسته و کامل برای سلامتی دستگاه گوارش ضروری به نظر میرسد و به جداسازی اجزای غیرقابل هضم مواد غذایی از مواد مغذی لازم کمک میکند.
فردی به نام هوراس فلچر توصیه کرد جویدن هر لقمه از غذا را تا حدی از مایع شدن و سپس بلع غیر ارادی انجام دهد. نظریه ی او در مورد بیشترین استخراج از کمترین بود. منظور او ۳۰ بار جویدن هر لقمه نبود، او درمورد ۱۰۰ بار جیدن هر لقمه صحبت میکرد.
فلچر، کسیکه دکتر نبود، بر این باور بود که جویدن به بدن در بیشترین استفاده از غذا کمک میکند. ادعای او اساسا این بود که میتوانید نیمی از غذا را به فقرا بدهید، و اگر آنها غذا را با دقت بیشتری بجوند، مواد مغذی بیشتری از آن دریافت میکنند. اما تحقیقات فردی دیگر به نام روچ به نتیجه ی فلچر نرسیده و او میگوید: معده ی شما کارش را که شکستن مواد غذایی و جذب آن است را به خوبی انجام میدهد.
آرام خوردن و خوب جویدن غذا در جذب مواد مغذی تغییری ایجاد نمیکند اما تحقیقات نشان داده که به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک میکند.
بعضی از تحقیقات مقدماتی نشان داده اند که جویدن تا موقعی که هیچ توده ای باقی نماند، کالری ای که بدن در هنگام هضم غذا میسوزاند افزایش میدهد. از طرف دیگر، به سرعت خوردن، عملا هیچ کالری ای نمی سوزاند. کامل جویدن غذا همچنین جریان خون را در معده و روده افزایش میدهد.
با کمی زمان بیشتری صرف جویدن کردن، حدودا ۲۰۰۰ کالری بیشتر در ماه سوخته میشود. با توجه به مطالعه ای در کلینیک تغذیه ی آمریکا نشان داده شده است که افراد چاق، غذاهایشان را کمتر از افراد لاغر میجوند، حتی هنگامیکه غذاها یکی است و سایز لقمه ها هم برابر است.
هنگامیکه محقق ها از افراد خواستند که هر لقمه را ۴۰ بار بجوند، هم افراد لاغر و هم افراد چاق کمتر از حد معمولشان خوردند. هنگامیکه آنها غذاهایشان را کمی بیشتر از حد معمول جویدند، سطح هورمون های مربوط به گرسنگی و رضایت نیز در روده هایشان بالا رفت. افزایش و بهبود جویدن یک ابزار مفید برای جنگیدن با چاقی است.
همچنین جویدن بیشتر باعث آرام شدن سرعت غذا خوردن نیز میشود، که همین دلیلی دیگر برای مفید بودن جویدن غذاست.
مینا شاه، پروفسور تغذیه، درمورد تاثیر سرعت غذا خوردن روی حجم هر وعده تحقیق کرده. او فهمید که افرادیکه آرام میخورند، کمتر هم میخورند. او میگوید آرام خوردن به افراد کمک میکند که آگاهانه غذا بخورند و به احساس پری خود توجه کنند.
همچنین کمک به ثابت ماندن وزن هم میکند. تحقیق دیگری نشان داده که افرادیکه به آرامی غذا میخورند، افزایش وزن کمتری نسبت به افرادیکه به تندی غذا میخورند داشته اند؛ این نتیجه ها صف نظر از بی ام آی و عادت های نوشیدن و فعالیت بدنی افراد بدست آمده. از طرف دیگر تند غذا خوردن با افزایش ۳۵% ریسک ابتلا به سندروم متابولیک در ارتباط است. سندروم متابولیک مجموعه ای از مشکلات شامل فشار خون بالا، قند خون بالا و افزایش چاقی شکمی است.
سخت است که بگوییم اگر فردی سرعت غذا خوردنش بالاست و زیاد نمیجود، این ۲ مورد به تنهایی مسئول وزنش است. محقق ها هنوز تعداد ایده آل جویدن هر لقمه را نیافته اند. اما کمی زمان اضافه صرف جویدن غذا کردن -خصوصا اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه اولین نفر غذایتان را تمام میکنید- به نظر ایده ی خوبی می آید.

 

 

شاید این مطالب را هم بپسندید