ورزش کردن با کارهای خانه

حتماً شنیده‌اید که ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در روز منجر به حفظ سلامتی فرد می‌گردد. ولی آیا می‌دانستید که هر نوع فعالیت بدنی از جمله انجام کارهای خانه به حساب می‌آید؟

عده‌ای از کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند که برخی از فعالیت‌های معمولی روزانه مثل گردگیری، جارو کردن، شستن ظروف و البسه، مفیدتر از ورزش‌های رسمی مثل حرکات نرمشی هستند.

استدلال این گروه از کارشناسان این است که احتمال تداوم فعالیت‌های ملایم روزانه بیشتر از فعالیت‌های بدنی شدید و فشرده است. فعالیت‌های بدنی ملایم در درازمدت فرد را به سوی حفظ وزن مطلوب سوق می‌دهد.

سوزاندن چربی‌ها در حین نظافت منزل

بسته به وزن شما و شدت کار روزانه‌تان، می‌توانید با انجام یک ساعت کار خانه‌داری تا ۲۵۰ کالری بسوزانید که این میزان با فعالیت‌هایی مثل کار در باغچه منزل بیشتر هم می‌شود.

مزیت دیگر کار در منزل، فعالیت گروهیِ ماهیچه‌های بدن است.

کارهایی مثل جارو کردن، تمیز کردن پنجره‌ها، بیرون کشیدن ظروف از کابینت، بیرون بردن زباله و… گسترۀ وسیعی از حرکات کششی، خم شدن، بلند کردن، راه رفتن و… را به دنبال دارد.

فعالیت بیشتر، خانه تمیزتر

واضح است که هر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چه میزان فعالیت و تحرک شما بیشتر باشد بهتر است. موارد زیر به شما کمک میکند تا شدت و مدت ورزش‌های خانگی خود را افزایش دهید:

– وقت خود را به بطالت هدر ندهید. هنگامی‌که در آشپزخانه منتظر پخت غذا یا جوشیدن آب هستید از وقت خود استفاده بهینه نمایید. برای مثال می‌توانید داخل آشپزخانه قدم بزنید یا خم و راست شوید یا این که در جا بدوید. ممکن است انجام این حرکات در آشپزخانه از دید کودکان و سایر اعضاء خانواده خنده‌دار به نظر برسد اما به یاد داشته باشید که همین فعالیت‌های ساده و به ظاهر خنده‌دار، سلامت و نشاط شما را تضمین می‌نماید.

– تا آنجا که ممکن است به جای استفاده از لوازم و وسایل برقی کم‌زحمت، کارها را شخصاً با دست انجام دهید. برای مثال به جای استفاده از سبزی‌خردکن برقی، سبزی را با دست خرد کنید یا به جای استفاده از همزن برقی، تخم‌مرغ یا خامه را با استفاده از یک قاشق هم بزنید. پس از شستن لباس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با ماشین لباسشویی با دست آنها را بفشارید و یا این که به جای استفاده از ماشین ظرفشویی، ظروف را خودتان بشویید و خشک کنید.

– به جای انجام یکنواخت امور سعی کنید تنوع و تحرک را وارد برنامه روزانه خود کنید. تا آنجا که می‌توانید از پله‌ها بالا و پایین بروید. بالا و پایین رفتن از پله‌ها باعث سلامتی قلب و تقویت ماهیچه‌های پا می‌گردد.

– بالا بردن و پایین آوردن ظروف و بسته‌های غذا همانند بلند کردن دمبل و وزنه عمل می‌کند. این قبیل امور باعث تقویت عضلات بازو و ماهیچه‌های کمر می‌گردد.

– بگذارید یک موزیک انرژی‌بخش در حین انجام کارهایتان پخش شود و هماهنگ با ریتم آن همزمان با کار برقصید. موزیک باعث می‌شود سریع‌تر جارو بزنید و بهتر گردگیری کنید. فراموش نکنید ماهیچه‌های شکم را سفت نگه داشته و زانوهای خود را  گاهی خم کنید تا فشار کمتری به کمر شما وارد شود. هر بار هم که از کنار یک آینه رد می‌شوید می‌توانید لبخندی از سر رضایت بزنید و به یاد بیاورید که این کارهای روزانه علاوه بر این که خانه‌تان را زیباتر و مرتب‌تر می‌کند، کمرتان را هم باریک‌تر می‌کند.

– هنگامی‌که برای خرید وارد مغازه‌ای می‌شوید، برای برداشتن مواد مورد نیاز از روی قفسه‌ها به جای برداشتن نزدیک‌ترین بسته سعی کنید بسته‌هایی که در طبقات بالاتر قرار دارند را انتخاب کنید. این امر باعث کشش عضلات دست و پشت شما می‌گردد. حمل و برداشتن و گذاشتن لوازم خریداری شده هم یک جور ورزش قدرتی و کششی همزمان است. اگر بتوانید مسافت خانه تا مغازه و مسیر برگشت را هم پیاده‌روی کنید که عالی خواهد بود. اگر امکان این کار را ندارید لااقل ماشین را کمی دورتر از محل خرید پارک کنید یا کمی زودتر از وسیله نقلیه پیاده شوید.

آخرین نکته این که خانه‌داری نباید تنها ورزش شما باشد اما مطمئناً می‌تواند در کنار فعالیت‌های بدنی دیگر نتایج مفید زیادی داشته و مانع از افزایش وزن شما شود.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید