۷ حقه برای اینکه به همسر خود کمک کنید تا بدون غر زدن، وزن کم کند

یک سقلمه کوچک بزنید

همسر شما یک شبه دچار چربی اضافی شکم یا تنگ شدن لباس نشده است. Susan Albers، دکتر روانشناس در کلینیک Cleveland و نویسنده کتاب EatQ معتقد است که “اغلب مردم وقتی که تصویر خودشان را می‌بینند، به شدت تعجب می‌کنند و نمی‌دانند که این همه اضافه‌وزن از کجا آمده است.” شاید وقت آن رسیده که شما این موضوع را به همسرتان بگویید. اما همانطور که می‌دانید، صحبت درباره وزن، باعث رنجش افراد می‌شود. دکتر Albers می‌گوید، “وقتی که شخص، آمادگی شنیدن مشکل را نداشته باشد و یا احساس سرکوب شدن کند، ذهن او با مهارت، خود را مسدود می‌کند.” بنابراین، باید با ملایمت و بدون قضاوت، به گفتگو با وی بپردازید. سعی کنید که به او بفهمانید که خسته و ناراحت به نظر می‌رسد. سپس، از او بپرسید که خودش در این مورد چه فکر می‌کند و آرام‌آرام او را به سمت روشن شدن قضیه، هدایت کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که خودشان تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند، در درازمدت،‌ به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنند.

کلماتی که به کار می‌برید را تغییر بدهید

مسلماً هدف نهایی این است که اعداد ترازو کاهش پیدا کنند و وزن کمتری را نشان بدهند اما این موضوع،‌ انگیزه کافی به فرد نمی‌دهد. دکتر Albers می‌ گوید، “کاهش وزن، فرد را دچار احساس فشار و  نکوهش می‌کند.” صحبت درباره وزن را به صحبت درباره سلامتی تبدیل کنید و به همسر خود کمک کنید تا بر روی سلامتی خود تمرکز کند. دکتر Albers پیشنهاد می‌کند که از کلماتی مثل “سلامتی” به جای “رژیم گرفتن” و یا از “تمرین ورزشی” به جای “وزن کم کردن” استفاده کنید. کلماتی که استفاده می‌کنید، هم می‌توانند انگیزه‌بخش باشند و هم می‌توانند دلسردکننده باشند. پس باید کلمات را به درستی انتخاب کنید.

کاهش وزن را به یک تجربه مشترک تبدیل کنید

وقت آن رسیده است که بهترین مشوق همسر خود باشید (یعنی کاری را انجام بدهید که کاملاً در تضاد با سرزنش او برای انتخاب‌های غذایی که دارد و یا نشستن او بر روی کاناپه است). دکتر Albers می‌گوید، “تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که وزن زیادی را کم می‌کنند، همان کسانی هستند که یک حامی و پشتیبان ثابت‌قدم در زندگی خود دارند. اگر همسر شما، دچار شکست شد،‌ باید به او یادآوری کنید که او یک انسان است و وی را به ادامه راه تشویق کنید. به او کمک کنید که شکست را پشت سر بگذارد و به مسیر بازگردد.” برای او یادداشت بگذارید و به او بگویید که چقدر به او برای کسی که هست، افتخار می‌کنید یا قبل از رفتن به سر کار به او بگویید که چقدر خوب و خوش‌تیپ به نظر می‌رسد. در شبکه‌های اجتماعی به وجود او مباهات کنید.

روز آخر هفته را به روز آمادگی برای هفته آتی تبدیل کنید

یک ساعت از وقت آخر هفته خود را به آماده‌سازی مواد غذایی با همسر خود اختصاص بدهید تا در طول هفته، فقط غذاها را سرهم کرده و گرم کنید. تخم‌مرغ آب‌پز، سینه مرغ گریل‌شده، سبزیجات برشته و برنج قهوه‌ای دم‌کرده، از نمونه‌های مواد غذایی هستند که می‌توانید از قبل آماده کنید. دکتر Albers معتقد است که وقتی که یک فعالیت را به یک فعالیت روزمره مشترک همراه با همسر خود تبدیل کنید، جلوی برخی از تصمیمات احساسی و هیجانی او گرفته می‌شود و موفقیت او افزایش پیدا می‌کند.

خودتان هم به یک الگوی سالم برای همسرتان تبدیل شوید

شاید خود شما نیازی به کاهش وزن نداشته باشید اما این بدین معنی نیست که سالم غذا خوردن و فعالیت بیشتر در کنار همسرتان، برای شما خالی از منفعت است. دکتر Albers می‌گوید، “موفق‌ترین زوج‌هایی که تا کنون دیده‌ام، به شریک زندگی خود به عنوان یک الگو نگاه می‌کنند. گاهی اوقات، افراد حتی بدون اینکه خودشان هم متوجه شوند، از رفتارهای سالم شریک زندگی خود، تقلید می‌کنند.” یک مطالعه که در مجله پزشکی داخلی JAMA به چاپ رسیده است حاکی از آن است که اگر شریک زندگی فرد، در انتخاب روش‌های صحیح زندگی، با او همراه شود، احتمال اینکه فرد، عادات سالم‌تری را در پیش بگیرد، بیشتر می‌شود. در روزهای آخر هفته، به جای خوردن صبحانه ناسالم در ساعات نزدیک به ظهر، با کمک یکدیگر، صبحانه‌ای با بلغور جودوسر و تخم‌مرغ تهیه کنید و یا به پیاده‌روی و تمرینات ورزشی بپردازید.

کلمه “نمی‌توانم” را از دایره لغات خود حذف کنید

همیشه از کلمات تأکیدی مثبت استفاده کنید. دکتر Albers معتقد است که باید به جای تمرکز بر روی چیزهایی که همسر شما “نباید” بخورد، به این فکر کنید که چگونه می‌تواند غذاهای سالم یا عادات سالم را وارد زندگی خود کند. به عنوان مثال، به جای گفتن “تو نباید بستنی بخوری” به او بگویید “بیا کمی توت منجمد با کمی خامه زده‌شده، بخوریم.”  می‌توانید جملات مثبت را بر روی یخچال یا اطراف منزل، بچسبانید.

روش‌های مقابله با استرس را یاد بگیرید

همه ما باید با روش‌های کاهش استرس،‌ آشنا شویم تا هر زمان که شرایط برای ما سخت شد، به جای اینکه یکراست به سراغ کلوچه و بستنی برویم، از این روش‌ها برای آرامش خود استفاده کنیم. دکتر Albers توصیه می‌کند که به عنوان مثال، با همسر خود در کلاس‌های یوگا یا کلاس‌های بوکسینگ شرکت کنید تا از پرخوری احساسی جلوگیری کرده و مهارت‌های لازم برای کنترل احساسات ناخوشایند را کسب نمایید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید