۸ اشتباه رژیمی که اکثر خانم‌ها مرتکب می‌شوند

خوردن پرس‌های بزرگ غذا

بسیاری از خانم‌هایی که درکاهش وزن،‌ ناموفقند، لزوماً اهل زیاده‌روی در مصرف غذاهای ناسالم نیستند. این افراد، تصور می‌کنند که به برنامه رژیمی خود وفادار هستند و با خوردن مقدار زیادی سالاد برای وعده ناهار (که معمولاً با مقدار زیادی سس برای این حجم زیاد از سبزیجات، همراه است)، یا خوردن تعداد زیادی میان وعده که هر یک ۱۰۰ کالری دارند، تصور می‌کنند که مشکلی در کاهش وزن‌شان ایجاد نمی‌شود. توجه داشته باشید که زیاده‌روی در خوردن خوراکی‌های سالم هم در کاهش وزن شما اختلال ایجاد می‌کند. پرس‌های بزرگ غذا، نه تنها باعث ایجاد حس خستگی و نفخ می‌شوند، بلکه معده شما را هم بزرگتر می‌کنند و در نتیجه، برای اینکه سیر بشوید، باید غذای بیشتری بخورید. به همین دلیل، توصیه می‌شود که از قانون قدیمی اما ارزشمند “کمی غذا در بشقاب خود نگه دار”، به خصوص در زمانهایی که در خارج از منزل غذا می‌خورید، پیروی کنید.

دست کشیدن از رژیم بعد از یک بار پرخوری

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر در یک وعده، پرخوری کنند، رژیم کاهش وزن‌شان از بین رفته و ادامه دادن آن، بی‌فایده است. به همین دلیل،‌ به یخچال حمله می‌کنند یا به پرخوری در تمام طول روز ، هفته و ماه، روی می‌آورند. پرخوری در یک وعده غذایی، هیچ مشکلی برای برنامه کاهش وزن ایجاد نمی‌کند بلکه پرخوری های متعدد است که برنامه کاهش وزن را بر هم می‌زند. در واقع، ما به شما توصیه می‌کنیم که حداقل یک بار در هفته برای خودتان سور و سات غذایی ترتیب بدهید.  این کار باعث می‌شود که ترس شما از خوردن یک یا دو تکه پیتزا در مهمانی ها یا خوردن غذا با فرزندان‌تان در آخر هفته، بریزد و دیگر به بهانه پرخوری در یک وعده، دست از رژیم خود نکشید.

مصرف غذاهای رژیمی

بسیاری از افرادی که رژیم کاهش وزن می‌گیرند، مواد غذایی را که برچسب “خیلی کم چرب”، “کم کربوهیدرات” و “کم شیرین” دارند، خریداری می‌کنند تا کالری دریافتی خود را کاهش دهند.  اما وقتی که از آنها درباره نتیجه مصرف غذاهای رژیمی سؤال میشود،‌ پاسخ می‌دهند که غذاهای رژیمی آنها را سیر نمی‌کنند. این نوع مواد غذایی فرد را سیر نکرده و هوس خوردن غذا را  افزایش می‌دهند. مواد غذایی رژیمی،‌ غدد چشایی را تحریک می‌کنند اما بدن را پر نمی‌کنند و در نتیجه، شما بعد از خوردن یک آبنبات بدون قند، هوس خوردن یک  دسر واقعی و حاوی شکر خواهید داشت.

وسواس نسبت به کالری مواد غذایی

مسلماً کالری مهم است اما افرادی که نسبت به کالری دریافتی خود دچار وسواس نمی‌شوند و بیش از آنکه به کالری توجه داشته باشند، به نوع غذا، اندازه پرس غذا و منبع غذا (یعنی مثلاً آیا طبیعی و تولید مزرعه است و یا در کارخانه تولیدشده است) اهمیت می‌دهند، در کاهش  وزن موفق‌تر هستند. یک مشکل دیگر در رابطه با شمردن کالری این است که اکثر ما مقدار کالری مصرفی خودمان را تا ۳۰٪ دست کم می‌گیریم.  همچنین، ما از نشانه های گرسنگی واقعی در خود غافل می‌شویم. به عنوان مثال،  اگر میزان کالری مجاز روزانه ما ۱۸۰۰ کالری باشد و ما بعد از خوردن شام، سیر باشیم اما ۲۰۰ کالری از کالری مجاز ما باقی مانده باشد، خودمان را مجبور می‌کنیم که این کالری باقیمانده را هم مصرف کنیم، در حالی که بدن ما به آن نیازی ندارد و سیر هستیم.

حذف وعده‌های اصلی غذایی یا میان وعده‌ها

بسیاری از خانم‌ها معتقدند که غذای چندانی نمی‌خورند ولی وزن‌شان کم نمی‌شود و این مسأله آنها را نا‌امید می‌کند. راز عجیبی که در این امر نهفته است این می‌باشد که گاهی باید بیشتر غذا بخورید تا بیشتر، وزن کم کنید. حتماً به نظرتان عجیب می‌آید اما راه حل شما،‌ همین است. نکته این است که باید تقریباً هر چهار ساعت یک بار، یک وعده یا میان وعده‌ کوچک بخورید. این کار متابولیسم شما را بالا نگه داشته و از انتخاب های نادرست غذایی هم ممانعت می‌کند،‌ زیرا ما فکر می‌کنیم که اگر کل روز را گرسنگی بکشیم،‌ اجازه داریم که هر نوع غذا و هر حجمی از غذا را بدون اینکه چاق بشویم، مصرف کنیم. اما اگر وعده‌های کوچک داشته باشیم، دچار این فکر اشتباه نمی‌شویم. به علاوه، مصرف وعده های متعدد اما کم حجم غذا باعث می‌شود که قند خون در تمام طول روز،‌ ثابت مانده و انرژی بیشتری برای فعالیت داشته باشیم.

غذا خوردن پیشگیرانه (ترس  از گرسنه ماندن)

خانم ها اغلب می‌ترسند که گرسنه بمانند. ما نمی‌گوییم که مانند قحطی‌زده‌ها گرسنگی بکشید و از بی غذایی در بین وعد‌های ناهار و شام، از حال بروید. اما کمی گرسنگی، نه تنها بد نیست بلکه می‌تواند خوب هم باشد. زیرا بدین معنی است که بدن در حال کار و هضم مواد غذایی که خورده‌اید می‌باشد و متابولیسم شما در حال فعالیت است. اگر وقتی که برای خوردن غذای اصلی یا میان‌وعده، پشت میز می‌نشینید، گرسنه نباشید، بدین معنی است که به فاصله خیلی کمی از این وعده، غذا خورده‌اید و یا متابولیسم شما کند شده است. مگر با کمی گرسنگی، چه اتفاق وحشتناکی می‌افتد؟ نهایتاً می‌توانید با خوردن میان وعده، گرسنگی را بر‌طرف کنید. پس هیچ‌وقت از روی ترس از گرسنگی در زمان‌هایی که هنوز گرسنه نشده ‌اید، غذا نخورید.

پرهیز از خوردن صبحانه

بسیاری از خانم‌ها از خوردن صبحانه پرهیز می‌کنند زیرا احساس گرسنگی نمی‌کنند. این مسأله می‌تواند نشانه این باشد که در وعده شام شب قبل، پرخوری کرده‌اند. برخی از افراد هم صبحانه نمی‌خورند زیرا می‌خواهند روز خود را بدون دریافت کالری شروع کنند تا در وعده‌های بعدی، غذای بیشتری بخورند. این شیوه کاملاً اشتباه است زیرا منجر به پرخوری در وعده‌های بعدی می‌شود. بسیاری از افراد، بیشترین حجم غذای روزانه خود را بین ساعات ۴ بعد از ظهر تا ۱۱ شب مصرف می‌کنند که روش نادرستی است. بهتر است که کالری مجاز روزانه خود را در کل روز تقسیم کنید تا بدن از آن به عنوان سوخت استفاده کند.

خوردن میان وعده به عنوان شام

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از یک روز طولانی و پر‌استرس که از سر کار به منزل بر‌می‌گردید، احساس گرسنگی کرده و در حالی که حتی لباس راحتی نپوشیده‌اید، مستقیم به سراغ یخچال، کابینت و کشوی میز، رفته و به خوراکی‌های مختلف ناخنک بزنید. سپس،‌ بیست دقیقه بعد، مجدداً شروع به خوردن پنیر، هوموس،‌کمی کراکر و هویج خام می‌کنید. اما با توجه به اینکه همه این کارها را با عجله و بدون  نشستن بر سر میز انجام داده‌اید، مغز شما به شما اجازه می‌دهد تا قبل از خواب، همچنان به خوردن میان‌وعده ادامه بدهید. پس به سراغ پاپ‌کورن، غلات صبحانه، ماست می‌روید و وقتی به خودتان می‌آیید که شام شما به میان‌وعده هایی با مجموع ‌بیش از ۱۰۰۰ کالری تبدیل شده است. سعی کنید که یک وعده شام متعادل داشته باشید و ترجیحاً برای صرف غذا، بنشینید. نصف بشقاب را با سبزیجات، یک چهارم بشقاب را با مواد غذایی پروتئینی کم چرب مثل مرغ، ماهی یا حبوبات و فضای باقیمانده بشقاب را با غلات کامل یا سایر انواع نشاسته سالم، پر کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید