تفاوت های میان راه رفتن و جاگینگ (نرم دویدن)

پیاده روی

راه رفتن و جاگنیگ هر دو فعالیت‌های هوازی هستند که سیستم قلبی – عروقی شما را تقویت می‌کنند، کالری اضافی را می‌سوزانند و استقامت جسمانی بهتری را ایجاد می‌کنند. پیاده روی فعالیتی با شدت متوسط و تماس کم می‌باشد در حالی که جاگنیگ فعالیتی شدید با تماس زیاد می‌باشد. جاگنیگ کالری بیشتر در دقیقه می‌سوازند اما شما نیاز ندارید که جهت کسب فوایدی مشابه، برنامه پیاده رویتان سرعت را حذف کنید.

تماس

فعالیت هوازی بطور معمول به تماس کم یا زیاد طبقه بندی می‌شوند. در طی فعالیت با تماس کم مانند پیاده روی، یک پا در تمام مدت که وزنتان را تحمل می‌کند، روی زمین باقی می‌ماند. در طی فعالیت با تماس زیاد مانند جاگنیگ، هر دو پا زمین را ترک می‌کنند. فعالیت‌ها با تماس زیاد فشار بیشتری را بر مفاصلتان تحمیل می‌کنند زمانی که پا‌هایتان بر  زمین ضربه می‌زنند. سایر فعالیت‌ها با تماس کم شامل بازی تنیس، ایروبیک‌های استپ و اسکیت می‌باشد.

فعالیت‌ها با تماس زیاد ممکن است شامل فعالیت‌هایی مانند جک پرشی، طناب پرشی و کلاس رقص ایروبیک باشد.

شدت

پیاده روی مثالی از فعالیت هوازی با شدت متوسط می‌باشد در حالی که جاگنیگ زیر مجموعه فعالیت هوازی شدید است. فعالیت ورزشی با شدت متوسط سرعت تنفس و ضربان قلبتان را کمی اما بطور برجسته افزایش می‌دهد بر اساس سلامت عمومی دانشگاه هاروارد. فعالیت ورزشی شدید خستگی بیشتری دارد. زمانی که شما پیاده روی می‌کنید شما بایستی سوگندتان را بشکنید. اما نبایستی خیلی سخت کار کنید که نتوانید به گفتگو (مکالمه) ادامه دهید. در حالی که جاگنیگ ضربان قلبتان بیشتر افزایش می‌یابد و تنفستان حتی سریع‌تر است. شما بایستی هنوز قادر باشید که مکالمه (گفتگو) را در جملات کوتاه در آن زمان حفظ کنید. سایر انواع فعالیت سخت بطورمتوسط شامل ۱۰ تا ۱۲ مایل در ساعت، تمیز کردن سنگین، چمن زدن علف‌ها و بازی دوبل تنیس می‌باشد.

فعالیت‌های شدید همچنین شامل دوچرخه سواری بین ۱۴ و ۱۶ دور در دقیقه، بازی انفرادی تنیس و برداشتن بارهای سنگین است.

پیشنهادات

زمانی که بین پیاده روی و جاگنیگ انتخاب می‌کنید این ممکن است ماهیت ساده‌ای باشد. انجمن ورزش آمریکا (ACE) توصیه می‌کند که اگر شما برای کاهش وزن کاهش فعالیت می‌کنید، اول با برنامه پیاده روی بطور ساده شروع کنید، چرا که این فعالیت کمتر روی بدنتان استرس زا می‌باشد.

مقدار حداقل فعالیت جسمانی شما همچنین پایه تعیین شده در شدت را دارد. اگر شما پیاده روی را انتخاب می‌کنید حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در هفته در نظر بگیرد. اگر شما برای جاگنیگ و دویدن اختصاص می‌دهید ۷۵ دقیقه را به فعالیتتان در هفته در نظر بگیرید. بخاطر داشته باشید که جلسات قدرتی – عضلانی را ۲ بار در هفته اضافه کنید که توده عضله بدون چربی را حفظ کند و بسازد.

سایر نکات

دانشکده پزشکی هاروارد اشاره می‌کند بر اینکه شدت فعالیت ورزشی که انتخاب می‌کنید اهمیت دارد. پیاده روی می‌تواند جهت سلامتی و کاهش وزن روی هم رفته بی‌‌‌نهایت مفید باشد، اما نه زمانی که شما حدوداً بمدت ۱۵ دقیقه بصورت تفریحی انجام دهید. سرعتتان بایستی سریع و پر انرژی باشد که ضربان قلبتان را افزایش دهد و در این مورد فعالیت هوازی با شدت متوسط ممکن است‌‌ همان باشد که شما نیاز دارید. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، پیاده روی در سطح صاف در سرعت بیش از ۳ تا ۵/۴ مایل در هر ساعت به عنوان یک فعالیت هوازی با شدت متوسط تعیین می‌شود. جاگنیگ و دویدن در سرعت mph ۵ (۵ متر در هر ساعت)، یا بیشتر به عنوان فعالیت­های هوازی شدید مشخص می‌گردد.

شاید این مطالب را هم بپسندید