۲۵ روش برای سوزاندن ۱۰۰ کالری

لازم  نیست که برای ارتقای سلامتی خود یا افزایش متابولیسم، خودتان را به باشگاه ورزشی،‌ زنجیر کنید. بلکه از این روش‌های آسان و جالب در زندگی روزانه خود کمک بگیرید.

آدامس بجوید

شاید از جمله کسانی باشید که به فرزندان خود برای نجویدن آدامس تذکر می‌دهید اما به شما توصیه می‌کنیم که آدامس بجوید. جویدن آدامس،‌ نه تنها باعث طراوت نفس و دهان شما می‌شود بلکه پیامی را به شما مخابره می‌کند مبنی بر اینکه غذا خوردن شما به اتمام رسیده است. یک خانم با وزن ۶۸ کیلوگرم، با جویدن آدامس در هر ۱۲ دقیقه، ۱۱ کالری انرژی می‌سوزاند.

تعمیر وسیله نقلیه

به جای اینکه برای تعمیر وسیله نقلیه خود هزینه کنید، ۳۰ دقیقه وقت بگذارید و خودتان به بررسی دلیل خرابی ماشین و تعمیر آن بپردازید. کلنجار رفتن با وسیله نقلیه به مدت نیم ساعت، به خانمی با وزن ۶۸ کیلوگرم کمک می‌کند تا ۱۰۲ کالری بسوزاند. ضمن اینکه در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.

دوچرخه‌سواری کنید

با اعضای خانواده خود،‌ به خصوص در روزهای آفتابی، به دوچرخه‌سواری در اطراف منزل بپردازید. یک خانم با وزن ۶۸ کیلوگرم، حتی اگر با سرعت معمولی و فقط در حد ۱۵ دقیقه دوچرخه‌سواری کند، ۱۰۲ کالری خواهد سوزاند.

قبل از صرف صبحانه،‌ پیاده‌روی کنید

وقتی که قهوه صبحگاهی خود را گذاشته‌اید تا دم بکشد، به پیاده‌روی در اطراف منزل خود بپردازید. بر اساس اظهارات Bob Harper، نویسنده کتاب جهش آغازین برای لاغر شدن، “متابولیسم شما با پیاده‌روی صبحگاهی، افزایش یافته و شروع به سوزاندن کالری‌های باقی مانده از روز قبل، می‌کنید.” یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای با سرعت متوسط، به راحتی ۱۰۰ کالری می‌سوزاند.

بیلیارد بازی کنید

شما می‌توانید برای وقت‌گذرانی با همسر خود به تماشای تلویزیون بپردازید، اما اگر کمی فعال‌تر باشید، چطور؟ بدین منظور، می‌توانید به باشگاه بیلیارد رفته و با یکدیگر به رقابت بپردازید. یک خانم به وزن  ۶۸ کیلوگرم، در هر ۳۵ دقیقه بازی بیلیارد، ۹۹ کالری می‌سوزاند. این میزان به شما کمک می‌کند که بتوانید یک نوشیدنی دیگر بنوشید و آن را با فعالیت بسوزانید.

از پله‌ها برای تردد استفاده کنید

به جای اینکه وقت خودتان را برای رسیدن آسانسور تلف  کنید، بدن خودتان را به فعالیت بیشتر وادار کرده و از پله‌ها برای بالا و پایین رفتن،‌ استفاده کنید. بر طبق اظهارات Keri Glassman، نویسنده کتاب نیویورک و بهبود رژیم غذایی شما، بالا رفتن از پله،‌ در هر دقیقه، ۷ تا ۱۰ کالری می‌سوزاند و پایین آمدن از پله نیز در هر دقیقه، یک‌سوم مقادیر ذکر شده، کالری مصرف می‌کند.

بولینگ را امتحان کنید

امروزه، ورزش بولینگ با آنچه که در گذشته بود، تفاوت‌هایی پیدا کرده است. انجام ورزش بولینگ، بهترین فرصت برای ارضای حس رقابت شما و سوزاندن ۱۰۲ کالری در طی نیم ساعت، است.

قایقرانی کنید

بهترین راه برای اینکه از پوشیدن لباس شنای خود احساس اعتماد به نفس پیدا کنید، سوزاندن چربی در حین پوشیدن آن است. به جای اینکه وقت خودتان را به بطالت و تنبلی در ساحل بگذرانید، سوار قایق شده و یک تمرین بازوی تمام عیار انجام بدهید. یک خانم با وزن ۶۸ کیلوگرم، حتی اگر با شدت متوسط پارو بزند، بازهم در هر ۳۰ دقیقه، ۱۰۲ کالری خواهد سوزاند.

با صدای بلند بخندید

یک مطالعه که در دانشگاه Vanderbilt صورت گرفته است، حاکی از آن است که چه با دوستان خود به گردش بروید، چه به اداهایی که فرزند شما درمی‌آورد، نگاه کنید و چه یک سریال کمدی تماشا کنید، اگر به خندیدن بپردازید، هم برای ذهن و هم برای جسم شما مفید خواهد بود و در هر دقیقه، ۱.۳ کالری می‌سوزاند.

ماهیگیری کنید

اگر می‌خواهید یک آخر هفته کاملاً متفاوت را تجربه کنید، به کنار یک رودخانه رفته و ۲۵ دقیقه از وقت خودتان را به ماهیگیری اختصاص بدهید. یک خانم ۶۸ کیلوگرمی در مدت ۲۵ دقیقه فعالیت ماهیگیری، ۹۹ کالری می‌سوزاند و شاید با دست پُر و یک شام خوشمزه به منزل بازگردد.

یک دستگاه دیجیتال قدم‌شمار تهیه کنید

فرقی نمی‌کند که از چه برندی استفاده می‌کنید، مهم این است که بتوانید با کمک این وسایل دیجیتال، میزان فعالیت خود در طول روز را اندازه‌گیری کنید و دستگاه، مشوق شما برای برداشتن قدم‌های بیشتر پس از ساعات طولانی نشستن و بی‌تحرکی، باشد. Rachel Cosgrove، نویسنده کتاب دو سایز کم کن، می‌گوید، “حتی اگر یک فرد حرفه‌ای در زمینه تناسب اندام هستید، باز هم خوب است که یکی از این دستگاه‌ها داشته باشید تا به شما یادآوری کند که باید فعالیت بیشتری داشته باشید.”

فریزبی (پرتاب دیسک) بازی کنید

وقتی که از نشستن بر روی ساحل و خواندن مجله،‌ خسته می‌شوید، به سایر اعضای خانواده پیشنهاد کنید که به جای اینکه وقت‌شان را به بطالت بگذرانند، با شما همراه شده و پرتاب دیسک بازی کنید. تعقیب و گریز دیسک در مدت ۳۰ دقیقه، ۱۰۲ کالری می‌سوزاند.

به باغ خود سر و سامان بدهید

باغ یا باغچه خودتان را بیارایید. یک خانم ۶۸کیلوگرمی با کاشت دانه در زمین و به این سو و آن سو رفتن برای انجام امور باغبانی، در هر ۲۵ دقیقه، ۱۱۳ کالری می‌سوزاند و ضمن اینکه خودش وزن کم می‌کند، باغچه‌اش نیز به زیبایی رشد می‌نماید.

مدیتیشن انجام بدهید

شاید باورش سخت باشد که مدیتیشن که در آن هیچ حرکتی وجود ندارد، به کالری‌سوزی منجر شود. اما باید بدانید که یک مدیتیشن کوتاه،‌ حتی اگر به اندازه شمارش تا عدد هشت برای هر دم و بازدم باشد، به کاهش استرس کمک نموده و در نتیجه، سطح هورمون کورتیزول را کم می‌کند. بنابر اظهارات Glassman، “وقتی که استرس را کاهش می‌دهید، هورمون‌های شما در وضعیت بهتری برای چربی‌سوزی قرار می‌گیرند.”

طناب زدن

بازی‌های بچگانه‌ای که در گذشته انجام می‌دادید، به نظرتان، یک ورزش نمی‌آمدند اما در واقع در حال انجام یک ورزش جدی هوازی بودید. طناب زدن در یک خانم ۶۸ کیلوگرمی، حتی به مدت ۱۰ دقیقه، ۱۱۳ کالری می‌سوزاند.

غواصی کنید

به جای اینکه از دور به تماشای ماهی‌های زیبا بپردازید، غواصی کرده و با آنها شنا کنید. منظره زیر دریا به قدری مسحورکننده است که اصلاً متوجه گذر زمان نشده و در عرض ۲۰ دقیقه که به سرعت طی می‌شود، ۱۱۳ کالری خواهید سوزاند.

در زیرزمین خانه، پینگ پنگ بازی کنید

تا وقتی که می‌توانید در زیرزمین منزل خودتان ورزش کنید، نیازی به رفتن به باشگاه نیست. می‌توانید در روزهای بارانی که بیرون رفتن از منزل مقدور نیست با فرزندان خود در زیرزمین خانه، تنیس روی میز بازی کنید. با ۲۵ دقیقه بازی، ۱۱۳ کالری می‌سوزانید (حتی اگر بگذارید که آنها برنده بازی شوند).

غذا را به خوبی بجوید

یک سیب متوسط، ۶۰ کالری دارد و توصیه می‌کنیم که به جای نوشیدن آب همان سیب که حاوی ۶۰ کالری است، از خود سیب کامل استفاده کنید. بنابر اظهارات Becky Hand، نویسنده کتاب راه حل سریع، “وقتی که خوراکی را به شکل طبیعی و کامل می‌خوریم، به دلیل عملیات جویدن و هضمی که باید روی آن صورت بگیرد، کالری بیشتری می‌سوزاند. این موضوع، فرایندی را در بدن به کار می‌اندازد که اصطلاحاً، گرمازایی در بدن، نامیده می‌شود. همچنین، زمان‌هایی که غذاهای پرپروتئین مثل گوشت، لبنیات و حبوبات مصرف می‌کنید نیز همین اتفاق در بدن می‌افتد.

یک غذای خوشمزه بپزید

خرد کردن، تفت دادن و ترکیب کردن مواد غذایی با یکدیگر و فعالیت آشپزی که ۴۵ دقیقه به طول بیانجامد، ۱۰۲ کالری می‌سوزاند. در ضمن، اگر برای خرید مایحتاج و مواد لازم برای آشپزی به سوپرمارکت بروید، باز هم کالری بیشتری می‌سوزانید.

در تمام  طول شب، بخوابید

این مورد را هم به دلایل اهمیت خواب کافی، اضافه کنید. وقتی که به قدر کافی استراحت می‌کنید، میزان هورمون گرلین، هورمون گرسنگی، کم می‌شود و این یعنی بدون اینکه تلاشی کرده باشید، غذای کمتری می‌خورید. کارشناسان تخمین می‌زنند که در مقایسه با هفت تا هشت ساعت خواب شبانه، خطر چاقی در افرادی که شش ساعت از شب را می‌خوابند، ۲۳ درصد و درکسانی که فقط ۵ ساعت می‌خوابند، ۵۰ درصد و در افرادی که فقط چهار ساعت خواب شبانه دارند، ۷۰ درصد، افزایش پیدا می‌کند.

در زمان‌های انتظار، بایستید

شاید این امکان که از میزهای ایستاده در محل کار خود استفاده کنید، وجود نداشته باشد. اما ایستادن برای ما که بخش اعظمی از زندگی را در حال بی‌تحرکی سپری می‌کنیم، یک امر لازم و ضروری است. Glassman می‌گوید که ایستادن، ۳۳ درصد کالری بیشتری نسبت به نشستن، می سوزاند. پس به جای اینکه در زمان انتظار در مطب پزشک، در صندلی فرو بروید یا در هنگام تماشای بازی فوتبال فرزند خود بر روی صندلی لم بدهید، از فرصت استفاده کرده و بایستید.

به غذاها ادویه تند اضافه کنید

حتماً متوجه گرم شدن بدن خود در زمان‌هایی که فلفل تند می‌خورید، شده‌اید. Hand معتقد است که، “این علامت به ظاهر کوچک، نشانه این است که چیزی در درون بدن شما در جریان است که باعث افزایش کالری‌سوزی شده است.” مطالعات نشان می‌دهند که مصرف نصف قاشق چایخوری فلفل کاین، به طور طبیعی باعث افزایش متابولیسم می‌شود. پس برای شام امشب، مرغ تند با ادویه و فلفل را مد نظر قرار بدهید.

در جال خود، ناآرام باشید

این یک خبر خوب برای کسانی است که نمی‌توانند در یکجا، بی‌حرکت بنشینند. انرژی عصبی خود را با حرکت دادن پا، ضرب گرفتن با دست و سایر حرکات ریز، به چالش کشیده و کالری بیشتری بسوزانید. یک خانم با وزن ۶۸ کیلوگرم، در حالت آرامش در طول ۳۰ دقیقه تماشای تلویزیون، ۳۴ کالری مصرف می‌کند. حال اگر در طول این مدت، در جای خود، ناآرام بوده و تحرکات ریز داشته باشد، می‌تواند کالری مصرفی را به ۶۰ کالری برساند.

موسیقی را در منزل خود طنین‌انداز کنید

شاید جارو کشیدن، یک کار خسته‌کننده بوده و همان چیزی نباشد که انتظارش را دارید اما از نقطه نظر کالری‌سوزی، به حساب می‌آید و مهم است. دفعه دیگر که باید به امور خانه برسید، موسیقی مورد علاقه خود را گذاشته و کار کنید و عرق بریزید. بنابر اظهارات Hand، “هر قدر که همزمان با موسیقی، پیچ و تاب بیشتری به بدن خود بدهید، سریع‌تر کار کرده و متوجه ناخوشایند بودن کاری که انجام می‌دهید، نخواهید شد.”
در حین صحبت کردن، راه بروید

چه در حال برنامه‌ریزی قرارهای ملاقات هستید، چه قبوض مختلف را پرداخت می‌کنید، چه در دفتر کار خود  هستید و چه با تلفن بی‌سیم یا موبایل صحبت می‌کنید، از این فرصت برای راه رفتن و پرسه زدن در اطراف استفاده کنید. Harper معتقد است، “قبل از رفتن به باشگاه یا انجام هر فعالیت جدی ورزشی، می‌توانید با همین کارهای ساده، ۱۰۰ کالری بسوزانید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید