نان مناسب برای وزن مناسب

۱. آیا نان شما را چاق می‌کند؟ بعضی از رژیم‌های قدیمی مثل اتکینز از شما می‌خواهند که لب به نان نزنید. اما امروز دیگر برنامه‌های لاغری همه نان‌ها یا کربوهیدرات‌ها را به یک چوب نمی‌رانند. همانطور که روغن خوب و روغن بد داریم، کربوهبدرات خوب و کربوهیدرات بد هم داریم. کربوهیدرات‌های تصفیه شده و کارخانه‌ای به دلیل اینکه سبوسشان گرفته شده، قند خود را سریع آزاد می‌کنند و این موضوع همراه با پاسخهای شیمیایی بدن باعث نوسانات شدید قند خون و گرسنگی کاذب بعد از یک زمان خیلی کوتاه می‌شود. در مقابل، نانهای کامل قند خود را آهسته آزاد می‌کنند و باعث سیری طولانی‌مدت می‌شوند. حتی خوردن و جویدن نانهای کامل بیشتر طول می‌کشد و سیگنال‌های بیشتری هنگام خوردنشان به مغز مخابره می‌شود و به این ترتیب می‌توانند عامل موثری در پیدایش احساس سیری و کاهش وزن باشند. پس این نان نیست که شما را چاق می‌کند. اگر به جای نان سفید، نان خوب و باکیفیت بخورید نه فقط چاق نمی‌شوید که وزن هم کم خواهید کرد. شاید برایتان جالب باشد که فرانسه مهد نانهای جورواجور است و فرانسوی‌ها عاشق نان هستند و در عین حال لاغرند.

۲. آگاهانه خوردن خیلی مهم است. اگر می‌خواهید وزن مناسبی داشته باشید حتما باید به کیفیت نانی که انتخاب می‌کنید توجه کنید. مخصوصا اگر یک ایرانی باشید چرا که نان یکی از اصلیترین غذاهای حاضر در سفره ایرانی‌هاست و می‌گویند هر ایرانی هر روز تقریبا ۴۰۰ گرم نان می‌خورد. اما نکته مهم این است که در اینجا کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت دارد. اگر شما نان درست را انتخاب کنید و البته آن را درست یعنی آرام و باتوجه بخورید، هیچوقت نمی‌توانید زیاد بخورید و طبعا چاق هم نمی‌شوید. این هم مهم است که به نانهایی که می‌خورید تنوع دهید. شما مجبور نیستید فقط نان گندم بخورید. نان جو و چاودار یا حتی نانهایی که ترکیبی از غلات مختلف هستند را هم امتحان کنید. بهترین انتخاب، نانهای کامل هستند و منظور از نان کامل نانیست که سبوس آن گرفته نشده باشد. یک چنین نانی می‌تواند از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی هم پیشگیری کند. پس بهتر است نانهای کامل بخورید. فرقی هم نمی‌کند که این نان سنتی باشد یا صنعتی. نان سنگک یا نانهای ماشینی سبوسدار هر دو خوبند. اگر هم یک وقت خواستید نان سفید بخورید یادتان نرود در کنار آن سبزی و سالاد بخورید تا تعادل تغذیه‌ای را رعایت کرده باشید و بعد از خوردنش دوباره زود گرسنه نشوید.

۳. ما نان را فقط به عنوان غذا نمی‌خوریم. نان برای ما نماد برکت و نعمت هم هست. نزد ما حرمت دارد. اگر تکه نانی روی زمین افتاده باشد خم می‌شویم و برش می‌داریم. حتی پدران ما به رسم دوستی با هم نان و نمک می‌خوردند. آیا نانهای صنعتی هم می‌توانند این معانی را در خود حمل کنند؟
نباید انکار کرد نانهای صنعتی برتری‌های خود را دارند و قطعا بهداشتی‌ترند. اما نسبتشان با نان سنتی‌‌ همان نسبت فرش ماشینی با فرش دستباف است. اگر قرار است به سمت ماشینی شدن نان‌هایمان برویم کاش می‌شد صنایع غذایی، پیوندی بین سنت و مدرنیته برقرار کنند و روح نانهای سنتی را در نانهای ماشینی زنده نگه دارند. لابد می‌پرسید این مطالب چه ارتباطی با موضوع چاقی دارد؟ حقیقت این است که یک دلیل گسترش چاقی در دنیای امروز، تهی شدن انسان جدید از معنا و فاصله گرفتن از خود واقعی و گرفتار شدن در چنبره زندگی ماشینی است. یک چنین انسانی برای رفع کمبود‌ها و گرسنگی‌های روحی خود سراغ غذا می‌رود و اصطلاحا حفره‌های روحش را با غذا پر می‌کند. در این میان نان مخصوصا برای ما ایرانی‌ها می‌تواند نقش یک عامل متوازن کننده را ایفا کند. باید بپذیریم که نان ایرانی یک محمل فرهنگی هم هست و روح ما را هم تغذیه می‌کند. سنگک یا تافتون سفره ما را با سفره مادرمان پیوند می‌دهد. خاطرات شیرینمان را زنده می‌کند و به ما آرامش می‌دهد. بی‌دلیل نیست که وقتی یک بار از خانم فهیمه راستکار دوبلور معروف و همسر آقای دریابندری که با هم «کتاب مستطاب آشپزی از سیر تا پیاز» را نوشته‌اند و برای نوشتن این کتاب همه غذاهای دنیا را در آشپزخانه منزلشان پخته و امتحان کرده‌اند، پرسیدند خوشمزه‌ترین غذای دنیا کدام است گفته بود نان سنگک داغ با کره!

طراح برنامه سیبیتا

پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش