چه موقع باید ورزش کرد؟

آیا مثل یک گنجشک سحر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیز هستید یا مثل جغد شب‌زنده‌دار؟
طبیعت بدن هر فرد تاثیر زیادی بر نحوه کار و فعالیت، خورد و خوراک، خواب و استراحت و ورزش و تحرک او دارد. محققان دریافته‌اند که ساعت بیولوژیکی هر فرد نقش عمده‌ای در شیوۀ زندگی وی ایفا می‌کند.
در واقع انگیزه و انرژی درونی ما ممکن است بیشتر نتیجه تأثیر جسم ما بر ذهن ما باشد تا تأثیر ذهن ما بر جسم ما.
یک گروه از دانشمندان در مرکز اختلالات خواب دانشگاه پالوآلتو در کالیفرنیا اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که ژن ساعت در افراد سحرخیز و دیرخیز متفاوت است.
همین امر باعث می‌شود برخی از افراد به طور طبیعی سحرخیز باشند و برخی دیگر شب دیر خوابیده و صبح دیر بلند شوند.
این به این معناست که بعضی افراد به خاطر طبیعتشان صبحها پرانرژی‌تر و پرانگیزه‌تر هستند، بعضی افراد بعد از ظهرها پدال گاز زندگیشان را می‌فشارند و بعضی عصرها به اوج انرژی و کارآیی می‌رسند.
چه شما دیر از خواب بلند شوید و یا سحرخیز باشید، اگر قصد کاهش وزن دارید، بهتر است حرکات نرمشی، پیاده‌روی، دویدن و… را زمانی انجام دهید که احساس می‌کنید انرژیتان حداکثر است.
اگر چنین کنید احتمال پایبندی شما به برنامه ورزشیتان بیشتر خواهد بود.

در اینجا نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم تا بتوانید بین برنامه ورزشی و ساعت بیولوژیکی بدنتان هماهنگی به وجود آورید:

زمان خواب و بیداری خود را شناسایی نمایید
به اوقاتی از روز که احساس شادابی می‌کنید و اوقاتی که ترجیح می‌دهید استراحت کنید، توجه نمایید. سعی کنید ساعت‌های مربوط به هر کدام را یادداشت کنید و الگوهای فردی خود را کشف کنید.

در یک ساعت معین بخوابید
سعی کنید همواره در یک ساعت معین بخوابید و در یک زمان مشخص نیز از خواب بیدار شوید. این روش علاوه بر تنظیم چرخه خواب، انگیزۀ شما را برای تحرک و ورزش در حالتی ثابت و یکنواخت نگه می‌دارد.
اگر احساس خستگی داشته باشید، هر زمانی از روز که باشد، علاقه‌ای به ورزش کردن نخواهید داشت.

بین روز یک خواب و استراحت مختصر داشته باشید
خواب کوتاه بعد از ظهر معمولاً لذت بخش است. پس از یک خواب کوتاه، خلق و خوی شما خیلی بهتر می‌شود و تمایل شما به فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

قبل یا بعد از ورزش بلافاصله غذا نخورید
بعد از غذا زمانی که دستگاه گوارش سخت مشغول به کار است ورزش نکنید. ورزش در این شرایط اغلب باعث دل‌درد و ناراحتی‌های دیگر می‌شود.
بعد از خوردن غذا یک ساعت صبر کنید و سپس اقدام به ورزش نمایید؛ مخصوصاً اگر قصد ورزش سنگین دارید. با این حال پیاده‌روی کردن بعد از غذای سنگین خوب است و توصیه می‌شود.

به دنبال شریک ورزشی با ساعت درونی مشابه باشید
داشتن همراه در برنامه‌های ورزشی جذاب و لذت‌بخش است ولی افرادی را به عنوان شریک ورزشی خود انتخاب کنید که ساعت بیولوژیکی آنها نیز با شما هماهنگ باشد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید