هفت روش برای تداوم ورزش

هنگامی که تصمیم به ورزش کردن می‌گیرید قطعاً قصد ندارید که روزی از آن دست بکشید. شما ورزش را با رضایت قلبی شروع می‌کنید و برای انجام آن هیجان دارید اما پس از مدتی مشغله‌های زندگی مسیر شما را اندکی تغییر می‌دهد و سرانجام از هدف خود دور می‌شوید و انگیزه اولیه خود را از دست می‌دهید و مجدداً به نقطه اولیه بازمی‌گردید.

نگران نباشید، شما تنها نیستید! ما به شما کمک خواهیم کرد.

قدم اول برای موفق شدن، عزم راسخ است. باید ورزش را جزئی از زندگی روزانه خود بدانید و آن را به یک عادت تبدیل کنید. حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید، البته این بدان معنا نیست که ۵ کیلومتر بدوید، بلکه هر فعالیتی که شما را به تحرک وادارد مثل نظافت منزل، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، بازی و گردش با کودکان، هَرَس کردن درختان و…  می‌تواند در زمره حرکات ورزشی قرار گیرد.

اما اگر فعالیت بدنی به شکل نرمش‌های روزانه باشد فواید بیشتری دارد.

انجام حرکات ساده ورزشی که به صورت دائم انجام می‌گیرد باعث تقویت عضلات و کاهش وزن می‌شود. از دیگر فواید این حرکات، سلامت جسم و روان است که این امر منجر به کاهش خطر و شدت بیماریهای قلبی، سکته، آرتروز، پوکی استخوان و افسردگی می‌شود.

در اینجا ما به شما هفت روش جهت تداوم بخشیدن به برنامه‌های ورزشی و تحرک بیشتر ارائه می‌کنیم:

۱) خود را بهتر بشناسید: فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که به آنها علاقه بیشتری دارید و احتمال تداوم آن در شما بیشتر است. اگر از انجام یک فعالیت لذت ببرید، احتمال ادامه دادن آن بیشتر خواهد بود. تمایلات خود را شناسایی کنید و ورزش دلخواه خود را انجام دهید.

۲) دوستان و خانواده خود را به انجام ورزش ترغیب نمایید: برای خود شریک ورزشی انتخاب کنید. تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن با دوستان و به صورت گروهی اغلب مفرح‌تر و مستمرتر است. دیگران را به ورزش کردن تشویق کنید؛ با انجام این کار انگیزه خود را نیز تقویت می‌نمایید.

۳) تا آنجا که ممکن است تحرک داشته باشید: شاید شما فعالیت‌های ناچیز و فرعی روزانه را به حساب نمی‌آورید اما امروزه محققان به ارزش این قبیل فعالیت‌ها مثل نظافت منزل، خرید کردن و غیره پی برده‌اند. این فعالیت‌ها اگرچه شباهتی به حرکات ورزشی حرفه‌ای ندارند اما به طور کلی در فرآیند سلامت فرد مفید هستند.
بنابراین همیشه فرصت را برای تحرک بیشتر مغتنم بشمارید.

۴) فعالیت‌های ورزشی را به صورت ترکیبی انجام دهید: برای جلوگیری از خستگی و یکنواختی، فعالیت‌های خود را تنوع بخشید. برای مثال فعالیت‌های قدرتی را در کنار فعالیت‌های کششی یا سرعتی انجام دهید.

۵) در مسابقه‌های ورزشی شرکت کنید: انتظار نداشته باشید که یک شبه تبدیل به یک ورزشکار حرفه‌ای شوید! اما شرکت در رقابت‌های دوستانه به شما انگیزه و هدف می‌دهد. منظور از مسابقه یک رقابت سخت و فشرده نیست، بلکه رقابتی است که باعث تفریح و آشنایی شما با دیگران شود.

۶) برای ایام تعطیل خود برنامه‌ریزی نمایید: گاهی امور یکنواختِ روزانه خود را کنار بگذارید و جایی برای تفریح و ماجراجویی باز کنید. با دوستان و یا کودکان خود به پارک بروید، دوچرخه‌سواری کنید. شنا، اسب‌سواری و یا هر فعالیتی را که دوست دارید و باعث تقویت روحیه شما می‌شود، انتخاب کنید.

۷) فعالیت‌های معمول خود را اندکی تغییر دهید: انجام فعالیت‌های یکنواخت، روح و جسم را خسته می‌کند. سعی کنید فعالیت‌های روزانه و حرکات ورزشی خود را تنوع بخشید. نرمشهای خود را در روزهای مختلف با اندکی تغییر انجام دهید، تا بدین ترتیب انگیزه اولیه خود را حفظ و تقویت نمایید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید