۱۰ دقیقه ورزش یوگا که می‌توانید هر روز انجام بدهید

یوگا صرفاً ورزش بدن نیست بلکه برای روح شما نیز مفید است. صبح خودتان را با این حرکات شادی‌بخش و کوتاه یوگا شروع کنید.

این حرکات دوره‌ای را ۳ مرتبه تکرار کنید

۱) خم شدن چرخشی رو به جلو

تقویت‌کننده عضلات کمر، بازوها و پاها

۱) صاف بایستید و پاها را کنار هم قرار بدهید. دست‌ها از طرفین بدن، آویزان باشند. کف دست‌ها رو به جلو باشد. بازوها را ابتدا به طرفین و سپس به بالای سر، دراز کنید و خودتان را بکشید.

۲) از ناحیه کپل‌ها به سمت جلو خم شوید (اگر احتیاج داشتید می‌توانید، زانوهای خود را خم کنید) و استخوان دنبالچه را به سمت عقب بکشید. درهمین حین، دست‌ها را به طرفین بدن و سپس به سمت زمین، ببرید و نوک انگشتان دست را در زیر پاهای خود قرار بدهید. بگذارید که سرتان آویزان باشد و در حین اینکه عضلات چهارسر ران را منقبض می‌کنید تا عضلات عقب ران، آرام و دراز شوند، نفس‌های عمیق و منظم بکشید.

۳) چند لحظه در همین حالت باقی بماند و سپس، دست‌ها را به کنار کپل‌ها بیاورید و استخوان دنبالچه را به سمت پایین کشیده و دوباره به حالت ایستاده در بیایید و بالاتنه را بلند و صاف نگه دارید.

حرکت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه دارید

۲) کبری

تقویت‌کننده عضلات شکم، بازوها، سینه و کمر

۱) بر روی شکم دراز بکشید و پاها را در کنار هم قرار بدهید. دست‌ها بر روی زمین باشند. کف دست‌ها روی زمین و در جلو شانه‌ها باشند.

۲) ساق پاها را بلند کرده و بازوها را به آرامی باز کنید. عضلات سرینی را منقبض کرده و بالاتنه را تا جایی که برای‌تان راحت است،‌ از زمین بلند کنید.

۳) اگر در کمر خود هرگونه کشش احساس می‌کنید، حرکت را خفیف‌تر انجام بدهید، یعنی آرنج‌ها خم و ساعد دست‌ها روی زمین قرار بگیرند.

حرکت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه دارید.

۳) حرکت دروازه

تقویت‌کننده عضلات پاها، بازوها و هسته بدن

۱) بر روز زمین، طوری زانو بزنید که زانوها به اندازه عرض کپل از هم جدا باشند. پای چپ را به سمت چپ بدن بکشید و پا را طوری بپرخانید که کف پا بر روی زمین قرار بگیرد و انگشتان پا به سمت چپ اشاره کنند. زانوی پای راست را در راستا و زیر کپل قرار بدهید. پاشنه پای چپ را در یک راستا با زانوی راست بگذارید. لگن را به سمت چپ بگردانید تا کپل راست به سمت جلو بیاید. بالاتنه را به سمت راست بگردانید. کاسه زانو باید به سمت سقف باشد.

۲) بازوها را به صورت موازی با زمین در طرفین بدن قرار بدهید،‌ طوری که کف دست‌ها به سمت پایین باشند. سپس، دست چپ را در بالای پای چپ خم کرده و دست راست را بر روی ساق، قوزک یا زمین در بیرون پای چپ قرار بدهید. سمت چپ بالاتنه را منقبض کرده و به سمت راست بکشید. دست راست را در بخش بیرونی کپل راست قرار داده و لگن را به سمت زمین هل بدهید. دست را از بالا به سمت دنده‌های راست بلغرانید و سپس، به سمت چپ و شانه‌ها ببرید.

۳) دست راست را به پشت گوش راست ببرید. کپل راست را بدون اینکه هل بدهید، به آرامی به سمت جلو برده و سمت راست بالاتنه را از زمین دور کنید.

۴) در حین اینکه به نقطه شروع برمی‌گردید، عمل دم را انجام بدهید.

حرکت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگه دارید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید