با انگیزه ماندن در ورزش

آیا تا به حال شده یک برنامه ورزشی را شروع کرده و سپس از آن دست بکشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است بدانید که تنها نیستید. بسیاری از افراد برنامه‌ها را شروع می‌کنند اما زمانی که خسته شده یا کند به نتیجه می رسند، آنرا متوقف می‌کنند.

در اینجا نکاتی را مطرح می‌کنیم که به شما کمک می‌کند با انگیزه بمانید.

تنظیم اهداف
کار را با اهداف ساده شروع کنید و سپس آن را به اهداف بلندتر ارتقاء دهید. به یاد داشته باشید که اهداف شما باید واقع‌بینانه و دست‌یافتنی باشد. اگر اهداف شما بسیار بلندپروازانه باشد به زودی دلسرد شده و آن را رها می‌کنید.

اگر تاکنون پیروی از یک برنامه کامل را تجربه نکرده‌اید، یک هدف کوتاه‌مدت می‌تواند مثلا ۵ دقیقه پیاده‌روی به صورت یک یا دو بار در روز باشد. یک هدف میان‌مدت ممکن است ۲۰ دقیقه تمرین پیاده‌روی به صورت ۳ تا ۴ بار در هفته باشد و بالاخره یک هدف بلندمدت ممکن است انجام یک پیاده‌روی یا دوی ۱۰ کیلومتری باشد.

نوع شخصیت خود را در نظر بگیرید
اگر تنهایی و ورزش‌های انفرادی را ترجیح می‌دهید پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا اسکیت انتخاب‌های خوبی هستند. اما اگر فعالیت‌های گروهی را بیشتر دوست دارید حضور در یک کلاس ورزشی تناسب اندام یا ورزش‌های رزمی یا عضویت در یک تیم والیبال را امتحان کنید. با کودکان خود همراه شوید. با گروه دوستان پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید.

کار را آهسته شروع کنید
اگر برای اولین بار زیاد به خود فشار آورید ممکن است به دلیل درد یا جراحت مجبور به ترک برنامه خود شوید. بهتر است که کار را آهسته شروع کرده و به تدریج افزایش دهید.

متنوع بیندیشید
برای جلوگیری از خستگی و یکنواختی، فعالیت‌های خود را تغییر و تنوع دهید. پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را با شنا یا یک کلاس ایروبیک سبک جایگزین نمایید. با کودکان خود فوتبال بازی کنید. عضو باشگاه ورزش شوید تا با انواع مختلف ورزش‌ها آشنا شوید.

تفریح کنید
اگر ورزش را به صورت تفریح و سرگرمی انجام دهید، احتمال ماندن شما در مسیر برنامه بیشتر است. اگر از تمرین بدنی یا ورزش خود لذت نمی‌برید فعالیت‌های دیگر و متفاوت‌تر را امتحان کنید. ورزش نباید به صورت یک کار سخت و طاقت‌فرسا انجام شود.

ورزش را بخشی از زندگی روزانه خود سازید
اگر اختصاص زمان به ورزش برای شما دشوار است، فعالیت‌های ورزشی خود را در ردیف دیگر فعالیت‌های مهم خود طبقه‌بندی و برنامه‌ریزی کنید. شما همچنین می‌توانید در تمام طول روز فعالیت بدنی داشته باشید. خلاق باشید! برای آوردن یا بردن کودک‌تان به کلاس موسیقی پیاده‌روی کنید. به جای استفاده از آسانسور در سر کار از پله‌ها استفاده کنید. در حین تماشای برنامه شبانه تلویزیون روی دوچرخه ثابت رکاب بزنید.

برنامه را روی کاغذ آورید
آیا قصد کاهش وزن دارید؟ می‌خواهید انرژی خود را افزایش دهید؟ خواب بهتری داشته باشید؟ ناراحتی مزمن خود را کنترل کنید؟ آنها را بنویسید! دیدن و مشاهده مستقیمِ فوایدِ ورزشِ منظم بر روی کاغذ به با انگیزه ماندن شما کمک می‌کند.

به دنبال پشتیبان باشید
در این مسیر تنها نیستید. زمانی که ورزش می‌کنید، دوست یا همکار خود را به انجام آن دعوت کنید. با نامزد، همسر یا فرزند خود تمرین و ورزش نمایید. در باشگاه ورزشی محل خود ثبت‌نام کنید.

سیر پیشرفت خود را ردیابی نمایید
این کار به شما کمک می‌کند تا خط سیر ورزشی خود را حفظ کنید، آنچه در طول هر جلسه ورزش انجام می‌دهید، مدت زمان ورزش و این که پس از آن چه احساسی دارید را ثبت کنید. ثبت فعالیت‌ها به شما کمک می‌کند که در مسیر رو به جلو و به سمت اهدافتان گام بردارید و به شما یادآوری می‌کند که در حال پیشرفت هستید.

به خود پاداش دهید
پس از هر جلسه ورزش، چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید. از احساس خوبی که ورزش به شما می‌دهد استفاده کنید. این نوع پاداش درونی به شما کمک می‌کند که به ورزش منظم متعهدتر بمانید.
پاداش‌های بیرونی نیز بسیار کمک‌کننده است. زمانی که به اهداف بلندتر خود می‌رسید به خود پاداش دهید؛ مثلاً برای خود یک جفت کفش یا لباس ورزشی جدید بخرید تا در حین ورزش با آنها بیشتر لذت ببرید.

انعطاف‌پذیر باشید
اگر آن قدر مشغله دارید که نمی‌توانید ورزش کنید یا احساس خوبی از انجام آن ندارید، آن را یک روز در میان انجام دهید.
اگر نیاز به استراحت و توقف برنامه دارید، با خود خوش‌رفتار و ملایم باشید. مهم این است که زمانی که احساس بهتری کردید به مسیر بازگردید.

وقتی که مجدداً ترغیب شدید؛ حرکت کنید! اهداف خود را تنظیم کرده، ورزش را به صورت تفریح انجام دهید و در طول مسیر خود را تشویق نمایید. هر زمان هم که احساس کردید انگیزه شما کمرنگ شده است این نکات و رهنمودها را مرور کنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید