با اندورفین به آرامش دست یابید

افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند، بهتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند، با استرس رویارو می‌شوند و اشخاصی که نرمشهای هوازی انجام می‌دهند، حوادث پر از استرس را سریع‌تر پشت سر می‌گذارند. ورزش از میزان اضطراب و افسردگی می‌کاهد و خلق و خویی شاد به وجود می‌آورد.

توضیح:
بدن شما دارای قدرتی است که می‌تواند مواد شیمیایی همانند مرفین تولید کند. این مواد وقتی در مغز رها می‌شوند، در سلول‌هایی جای می‌گیرند که با درد، رفتار، لذت و احساسات مرتبطند! غده هپوفیز در زمان ورزش بیش از یک ماده از این مواد را که بتااندورفین نام دارد رها می‌سازد. بر اساس پژوهش‌های فراوان مشخص شده است که قسمت بیشتر این ماده شیمیایی به وسیله جریان خون به سرتاسر بدن راه می‌یابد.

ورزشکاران اعتقاد دارند که ورزش احساس نشاط به وجود می‌آورد. بنابراین ورزش‌های هوازی نه تنها بر فعالیت ریه و قلب تأثیر می‌گذارد، بلکه برای مغز هم مفید است. جریان خون در مغز یک سوم بیش از حالت استراحت افزایش می‌یابد. همچنین ورزش با ایجاد وضعیت آرامش یا مرحله آلفا در فعالیت موج مغزی موجب تحریک خلاقیت می شود. بنابراین موانع خلاقیت را تنها با چند دور دوچرخه‌سواری می‌توان برطرف کرد! به این ترتیب رهایی اندورفین به وسیله ورزش در بسیاری از نقاط بدن شما تاثیرات شگرف می‌گذارد.

توصیه‌های ویژه:

۱) اگر در زندگی خود استرس دارید(چه کسی ندارد؟) پرداختن به ورزش هوازی، به مدت سی تا شصت دقیقه در روز بسیار مفید خواهد بود. نتیجه متوسط هر جلسه تمرین عبارت است از احساس نشاط یا داشتن میزان اندورفین بالا تا مدت دو ساعت پس از هر بار تمرین.

۲) تمرین یوگا یا حرکات مشابه نیز در را برای رهایی اندورفین باز می‌کند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید