ورزش و بچّه‌ها

بچه‌های امروزی خیلی کم‌تحرّک شده‌اند و این کم‌تحرّکی سلامتی آنها را تهدید می‌کند. والدین اگر آگاهانه عمل کنند می‌توانند نقش بسیار مؤثری در این میان داشته باشند.

اگر می‌خواهید اوقات خود و فرزندانتان را مفید و پرهیجان سازید به این پیشنهادها توجه کنید:

همه با هم ورزش کنید
بچه‌ها هیچ چیز را بیشتر از بازی کردن با والدین خود دوست ندارند. با آنها به پارک بروید و بازی کنید. بازی با کودکان روحیه شما را عوض میکند. بچه‌ها دوست دارند بدوند، جیغ بکشند و گرگم به هوا بازی کنند. تفریح با کودکان، ماهیگیری، شنا و کوهنوردی باعث نشاط شما و فرزندان شما می‌شود. بچه‌ها از این که خود را در جمع بزرگترها ببینند بسیار خوشحال می‌شوند.

ورزش را به یک عادت تبدیل کنید

به جای این که ورزش را به ساعات خاصی موکول نمایید، سعی کنید فعالیت‌های روزانه خود را با تحرک بیشتر انجام دهید.

بچه‌ها را به تحرک و فعالیت تشویق نمایید. از آنها بخواهید که کارهای روزانه را سریع‌تر و پرهیجان‌تر انجام دهند.

به جای استفاده از وسایل نقلیه آنها را به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری عادت دهید.همیشه و همه‌جا فعال و پرنشاط باشید.

هنگامی که به مهمانی می‌روید به جای یکجا نشستن و بازی‌های بی‌تحرک مثل شطرنج یا تماشای تلویزیون، بازی‌های پرتحرک را انتخاب کنید.

بچه‌ها را به شهر بازی ببرید و خود با آنها همبازی شوید.

ورزش‌های ساده را امتحان کنید
برای ورزش کردن لازم نیست که وسایل و لوازم لوکس ورزشی داشته باشید. شما می‌توانید با اندک وسایل موجود نیز ورزش کنید و از آن لذت ببرید. بازی‌ها و تفریحات ساده و کم‌هزینه مثل طناب‌بازی، گل کوچک، لِی‌لِی، قایم‌باشک، دو، گرگم به هوا و پرش طول نیز بسیار مهیج و لذت‌بخش هستند.

تفریحات سالم را جایگزین بازی‌های کم‌تحرک کنید
بچه‌های امروزی اغلب بازی‌های کامپیوتری را به بازی‌های پرتحرک ترجیح می‌دهند. فواید ورزش و مضرات یکجا نشستن را به کودکان خود آموزش دهید. بهتر است ورزش‌هایی را انتخاب کنید که با روحیه و سن کودکان شما سازگار است و به دنبال بازی‌هایی باشید که برای آنها سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است.

تلویزیون را خاموش کنید
آمارها نشان می‌دهد که امروزه حدود ۲۵% کودکان دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. بر اساس یک بررسی مشخص شده است که چنانچه این کودکان کمتر تلویزیون تماشا کنند، به راحتی قادر به کاهش وزن خود خواهند بود.
آکادمی متخصصین اطفال محدودیت تماشای تلویزیون به ۱ تا ۲ ساعت در روز را به والدین توصیه می‌کند.
طبق بررسی‌های انجام شده، کودکان علاوه بر تماشای بیش از حد تلویزیون، تا قبل از رفتن به دبیرستان به طور متوسط پنجاه هزار آگهی مربوط به تبلیغات چیپس، پفک، شکلات و سایر مواد غذایی کم‌ارزش از تلویزیون مشاهده می‌کنند که این موضوع نیز به نوبه خود به چاقی کودکان دامن می‌زند.
بنابراین به والدین توصیه می‌شود که بر میزان ساعات تماشای تلویزیون کودکان نظارت داشته و کودکان را به تحرک بیشتر ترغیب نمایند.

مراقب بازی کردن بچه‌ها باشید
بسیاری از والدین از غریبه‌ها یا خیابان‌های شلوغ وحشت دارند و به این خاطر بیشتر تمایل دارند که فرزندان خود را در خانه نگه دارند. این امر ناخواسته منجر به بی‌تحرکی کودکان می‌شود که خطر آن از غریبه‌ها و خیابان‌های شلوغ بیشتر است. چرا که عدم ورزش و بی‌تحرکی توأم با مشکلات جسمانی زیادی از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان در زندگی آینده کودکان است.
اگر قصد سلامت و ایمنی فرزندان خود را دارید می‌توانید آنها را با خود به پارک ببرید و یا دورادور مراقب فعالیت‌های پرخطر آنها نظیر شنا باشید.
شاید بگویید که وقت نظارت و همراهی با کودکان را ندارید! در این صورت می‌توانید بچه‌های خود را به مکان‌های ویژۀ بازی ببرید چرا که در آنجا عده‌ای از بزرگسالان مواظب بازی کودکان شما هستند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید