چگونه ورزش را به یک عادت تبدیل کنیم؟

شاید شما هم مثل بعضی ها به ورزش به چشم یک وظیفه اجباری نگاه می‌کنید تا یک عادت مطبوع،  شاید شما هم گاهی دوست دارید به سراغش بروید و گاهی نه، اما بدون شک قبول دارید که با ورزش کردن حال و روحیه بهتری پیدا می‌کنید.

برای بیشتر مردم ورزش کردن کمترین اولویت را دارد و فقط گهگاه وقتی انگیزه و اراده بهتری پیدا می‌کنند به سراغش می‌روند.

شما می‌دانید که باید ورزش کنید، می‌دانید که کمک می‌کند سریعتر وزن کم کنید، می‌دانید که برای سلامتیتان لازم است… اما با همه اینها ورزش را دوست ندارید.

به راستی چکار باید کرد؟

نگران نباشید، شاید بتوانیم کمکتان کنیم.

دروغ ها را باور نکنید

دروغ اول: ورزش کردن هیچ‌وقت لذت‌بخش نیست

 این دروغ است. ورزش قطعاً سرگرم‌کننده و لذتبخش است(آیا شما از بازی کردن با بچه‌هایتان لذت نمی‌برید؟ یا از قدم زدن در میان چمنزارها و بیشه‌ها؟) و حتی می‌تواند خلأهایی را هم که در زندگیتان وجود دارد به نحوی پر کند، مثلاً اگر کارتان طوریست که تمام طول روز با آدمهای مختلف سروکار دارید می‌توانید یک ورزش انفرادی انتخاب کنید تا این امکان را به شما بدهد که قدری با خودتان تنها باشید. اما اگر کارتان صبح تا شب پشت کامپیوتر نشستن است و چشمتان به هیچ آدمیزادی نمی‌افتد ورزش می‌تواند امکان یک فعالیت اجتماعی را برایتان فراهم کند و اگر کارتان طوریست که همسرتان را کمتر می‌بینید یک برنامه ورزشی دونفره با او ترتیب دهید.

سعی کنید سلیقه‌ها و علاقه‌های شخصیتان را هم در برنامه ورزشی خود دخالت دهید، به این ترتیب ورزش برایتان جالب و جذاب خواهد شد و راحتتر به سراغش می‌روید.

 دروغ دوم : ورزش برنامه‌های عادی زندگی را به هم می‌ریزد

مسئله اصلی این است که ورزش بر خلاف غذا خوردن یک کار اجباری نیست، همه مجبورند غذا بخورند اما برای ورزش کردن باید برنامه‌ریزی کنند و وقت کنار بگذارند و خیلی راحتتر است که اصلاً به کارهای دیگر بپردازند.

اما ورزش حُسنی دارد که تا انجامش ندهید در نمی‌یابید.

وقتی ورزش می‌کنید انرژیتان بیشتر می‌شود و اگر ورزش را کنار بگذارید انرژی شما رو به کاهش می‌گذارد.

آنچه مهم است انجام دادن و پایبند بودن به برنامه‌های ورزشی است حتی اگر در کوتاه مدت برنامه‌های عادی زندگیتان را مختل کند، اما مطمئناً در درازمدت انرژی بیشتری برای انجام کارها به شما می‌بخشد.

ورزش را به یک عادت تبدیل کنید

روانشناسان معتقدند برای تبدیل هر خصلتی به یک عادت، نیروی اراده کافی لازم است. زندگی راه خودش را می‌رود مگر این که شما مسیر آن را فعالانه به سمت هدف خود هدایت کنید، وگرنه راحتترین کارها بهانه تراشی است.

یک شیوه موثر برای کسب عادتهای تازه تجسم کردن فواید آن است.

در مورد ورزش می‌توانید خود را در اندامی زیبا و متناسب تصور کنید. این تصویر ذهنی، انگیزه‌های شما را تقویت خواهد کرد.

در پایان چند ترفند دیگر نیز برای تبدیل کردن ورزش به یک عادت معرفی می‌کنیم:

الف: باید آرام آرام شروع کنید
حتماَ این موضوع را مد نظر داشته باشید. یک ساعت ورزش سنگین در جلسه اول فقط باعث خستگی زیاد و دلسردیتان می‌شود و شاید اصلاَ باعث شود همه چیز را رها کنید و به خانه اول برگردید.

ب: یک شریک ورزشی برای خود پیدا کنید
حضور یک همراه در برنامه‌های ورزشی شما می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد. چرا که یک نوع احساس مسئولیت برای شما ایجاد می‌کند و پایبندی شما را به برنامه ورزشیتان بیشتر می‌کند؛ ولی حتماَ کسی را به عنوان همراه انتخاب کنید که از نظر جسمی و آمادگی بدنی تقریباَ شبیه شما باشد.

ج: ورزشی را انتخاب کنید که دوست دارید
سپس خودتان را ملزم کنید که حداقل سه ماه بطور مرتب به ورزشی که انتخاب کرده‌اید بپردازید، اما اگر بعد از سه ماه هنوز فکر می‌کنید این ورزش را دوست ندارید می‌توانید آن را کنار بگذارید و ورزش دیگری را انتخاب کنید

ورزش را به عادت تبدیل کنیم

شاید این مطالب را هم بپسندید