لاغری اصولی بهتر است یا کاهش وزن سریع؟

لاغری اصولی بهتر است یا کاهش .زن سریع؟

وقتی نوبت به کاهش وزن می رسد، جزئیاتِ برنامه‌ای که اجرا می کنید اهمیت چندانی ندارد و در حقیقت این اصول است که جایگاه بالاتری دارد. هر روش تایید شده کاهش وزن، قوانینی دارد که هسته اصلی هر برنامه‌ی غذایی خوب را تشکیل می‌دهند. هیچ کس بدون لاغری اصولی، آگاهانه یا ناخودآگاه، به کاهش وزن دائمی و سلامت مطلوب دست نمی‌یابد. شاید با نظر به تنوع روش‌های موجود، به ذهن ما این خطور کند که در سطح جزئیات راه درستی برای تغذیه‌ی سالم و کاهش وزن وجود ندارد، اما آنچه اهمیت دارد آگاهی شما از اصول اولیه است. همین اصول اولیه به شما کمک می کند برنامه خاصی را انتخاب کنید که برای شما بهترین است.

 

 افرادی که اصول اولیه‌ی کاهش وزن را درک می‌کنند، در درازمدت عملکرد بهتری دارند.

 

اصل اول: برای لاغری اصولی تعادل را رعایت کنید

منتقدان رژیم‌های غذایی رایج اغلب ادعا می‌کنند که چنین رژیم‌هایی با ممنوع کردن برخی غذاها و حتی گروه‌های غذایی کامل، خوردن نامتعادل را تشویق می‌کنند و لاغری اصولی را به همراه ندارند. به عنوان نمونه آن‌ها تقریباً همیشه به رژیم بدنام سوپ کلم اشاره می‌کنند.

 به سختی می توان یک رژیم غذایی محبوب پیدا کرد که رژیم گیرندگان را به مصرف انواع غذاهای گیاهی تازه و طبیعی تشویق نکند. اگر رژیم لاغری شما متعادل نباشد خواه‌ناخواه بعد از مدتی آن را رها می‌کنید. برقراری تعادل در رزیم غذایی باعث می‌شود بدن شما به انواع مواد غذایی دسترسی داشته باشد، در نتیجه تعهد شما به برنامه بیشتر می‌شود.

اصل دوم: برای لاغری اصولی حواستان به زمان باشد

طبق آخرین پژوهش‌ها برای بهینه‌سازی ترکیب بدنمان زمان و ساعتی که غذا می خوریم تقریباً به اندازه آنچه می‌خوریم مهم است. بنا بر توضیحات دکتر جان آیوی کالری‌ها زمانی به بهترین شکل ممکن استفاده می‌شوند که در زمان‌هایی مصرف شوند که تقاضای زیادی برای آن‌ها در بدن وجود دارد.

هنگام صبح بدن تقاضای نسبتاً بالایی برای کالری دارد.

کالری دریافت‌شده در صبح، در قیاس با چربی ذخیره شده از قبل و کالری‌هایی که بعداً در روز مصرف می‌شود، بیشتر برای انرژی بخشیدن به بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای لاغری اصولی خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر به دفعات بیشتر (پنج یا شش بار در روز) راه اثبات شده‌ی دیگری است که دریافت غذا و نیاز بدن به انرژی را هماهنگ می سازد.

اصل سوم: برای لاغری اصولی بر خودتان نظارت کنید

طبق پژوهش‌ها توجه‌کردن به آنچه می‌خورید یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش کالری دریافتی است. در میان اعضای ثبت ملی کنترل وزن، راهبردهای نظارت بر خود یک عادت کلیدی است؛ ثبت ملی کنترل وزن مجموعه تحقیقاتی است متشکل از چندین هزار مرد و زن که به طور متوسط هر کدام ۳۰ کیلوگرم وزن کم کرده‌اند و وزن خود را به طور متوسط ۶ سال حفظ کرده‌اند. سخنگوی این جمعیت می‌گوید که آن‌ها در زمان غذاخوردن به آن‌چه انجام می‌دهند و می‌خورند آگاه هستند. یکی دیگر از عادت‌های مفید نظارت بر خود درست و به موقع استفاده کردن از ترازو می‌باشد که در بین افراد این انجمن و کسانی که به دنبال لاغری اصولی در رژیم های غذایی هستند رایج است.

 

اصل چهارم: برای لاغری اصولی به حد و مرزها توجه کنید 

تقریباً هر روش لاغری اصولیِ محبوب دارای فهرست “غذاهای ممنوعه” است. غذاها و مواد غذایی خاصی در لیست قرار می‌گیرند و شدت ممنوعیت آن‌ها از یک برنامه به برنامه‌ی دیگر متفاوت است. برای مثال رژیم اتکینز تقریباً تمام غذاهای پر کربوهیدرات را ممنوع می‌کند.

رژیم اورنیش غذاهای حیوانی را ممنوع می‌کند و  پیتر دآدامو در برنامه‌ی پیشنهادی خود فهرستی طولانی از غذاهای به ظاهر نامرتبط را برای هر یک از چهار گروه خونی اصلی غدغن کرده است. هیچ رژیم لاغری بدون محدودیت غذایی نمی‌تواند موفق باشد. تراکم کالری برای کسانی که به دنبال لاغری اصولی هستند مهم است. زیرا طبق پژوهش‌ها افراد تمایل دارند حجم ثابتی از غذا را، صرف نظر از تعداد کالری موجود در آن، مصرف کنند.

 

اصل پنجم: سازگاری

تغذیه سالم و لاغری اصولی مانند یک واکسن نیست، بلکه به تعهدی روزانه و مادام‌العمر نیاز دارد. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد هرچه در عادات غذایی سالم‌تر ثابت‌تر باشید، شانس شما برای حفظ وزن سالم و پیشرفت در مسیر لاغری اصولی بیشتر است.

طبق جدیدترین یافته‌های این حوزه افراد در مسیر لاغری اصولی یک الگوی غذایی بسیار ثابت را حفظ می‌کنند. این افراد تمایل دارند در طول هفته مانند آخر هفته غذا بخورند. همین امر برای تعطیلات در مقایسه با بقیه سال صدق می‌کند. آنها تمایل دارند در طول سال یک الگوی غذایی ثابت داشته‌باشند.

 در وادی رژیم و کاهش وزن کسانی به موفقیت طولانی‌مدت دست می‌یابند که با رویکردی معتدل‌تر، آهسته و پیوسته‌تر شروع می‌کنند. 

اصل ششم: انگیزه

چرا برخی از افراد دارای رژیم لاغری اصولی می‌توانند سبک زندگی جدید سالم خود را به طور نامحدود حفظ کنند، در حالی که بسیاری دیگر پس از چند هفته یا چند ماه کنار می‌روند؟ این در حال حاضر یکی از داغ ترین سوالات در تحقیقات کاهش وزن است. هنوز هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد، اما شواهد حاکی از آن است که انگیزه نقش مهمی دارد.

برای رژیم‌های لاغری اصولی انواع خاصی از مشو‌ق‌ها بیشتر از سایرین به موفقیت طولانی‌مدت منجر می‌شوند. برای مثال افرادی که با انگیزه‌ی درمان بیماری‌های پزشکی برای کاهش وزن خود اغدام می‌کنند، در درازمدت موفق‌تر از افرادی هستند که این انگیزه را ندارند. هیچ چیز مانند یک تجربه نزدیک به مرگ نمی‌تواند شما را در مسیر مستقیم تغذیه‌ی سالم و لاغری اصولی نگه دارد!

ژن‌های بد که در برابر کاهش وزن مقاومت می‌کنند نیز اغلب مقصر شناخته می‌شوند. والدینی که در دوران کودکی دارای اضافه وزن بوده‌اند، حتی با وجود این که تجربه‌ی اضافه وزن آن‌ها در کودکی نشان می دهد احتمالا استعداد ژنتیکی برای چاقی داشته‌اند، نیز موفق به کاهش وزن شده‌اند. پس می توان به نوعی با انگیزه‌ی بالا این عامل را نیز مدیریت کرد. 

یافتن تناسب کامل

هر یک از ما منحصر به فرد هستیم – از نظر متابولیکی، روانی و شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم. به همین دلیل، هیچ برنامه غذایی واحدی وجود ندارد که برای همه خوب باشد. هر فردی باید آنچه را که برای خودش مفید است پیدا کند. اما اصول اساسی تغذیه و رژیم غذایی سالم، به طور جهانی در جهت لاغری اصولی به افراد بسیاری کمک کرده است. درک این اصول برای یافتن برنامه مناسب برای شما ضروری است.

لاغری اصولی
پیمایش به بالا
مشترک گاهنامه سیبیتا شو
ایمیلت را وارد کن و دکمه اشتراک را بزن
خواندنی‌ها، دیدنی‌ها و شنیدنی‌های جذاب سیبیتایی
ثبت نامت انجام شد
منتظر شماره‌های بعدی گاهنامه سیبیتا باش